MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INT2901 | İnsan Faktörü ve Uluslararası Tasarım | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. KAAN ÖDEMİŞ Doç. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Opsiyonel program bileşeni yoktur. |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere insanın fiziksel çevresiyle bedenin kullanarak nasıl etkileşime girdiğini tanıtmaktır. Öğrenciden beklenen, ürün tasarımı, konfeksiyon ve mimarlık alanlarında çok önemli rol oynayan; ve beden ölçüleri dağılımının istatistiksel verilerinin toplumda ürünleri optimize etmek için kullanıldığı antropometrinin temel prensiplerini öğrenerek kullanmasıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; -İnsanın fiziksel çevresiyle bedenin kullanarak nasıl etkileşime girdiğini inceler. -Antropometrinin temel prensiplerini ve uygulamalarını analiz eder. -Tasarladığı mekan ve mekansal ürünleri herkesin kullanımı için optimize eder. -Vücut ölçü tablolarını kullanır. -Herkes için tasarımın temel prensiplerini analiz eder. -Farklı engelleri olan insanların engellerini inceler. -Antropometri ve Herkes için Tasarımın temel prensiplerini tasarımlarında kullanır. |
Antropometrinin temellerini ve antropometrik verilerin farklı iç mekânların tasarımına uygulanmasını inceleyerek, yapısal çevremizi etkileyen faktörlerin üzerine yoğunlaşır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ergonomic Tasarıma Giriş | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
2) | Antropometrinin Prensipleri ve Uygulamaları | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
3) | İnsan Bedeni Çeşitliliği | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
4) | Çalışma Mekanı Tasarımı | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
5) | Oturma ve Oturulacak Elemanın Tasarımı | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
6) | El ve Tutacak(Sap) Tasarımı | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
7) | Çalışma Mekanlarında Ergonomi | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
8) | Evde Ergonomi | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
9) | 1. ARA SINAV Herkes için Tasarım | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
10) | Herkes için Tasarımın Tarihi | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
11) | Engellerin Çeşitleri | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
12) | Herkes için Tasarımın Temel Prensipleri | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
13) | Herkes için Tasarım Konusunda Dönem Projesi Sunumları | Dönem Projesi sunumlarına hazırlık yapılması |
14) | Herkes için Tasarım Konusunda Dönem Projesi Sunumları | Dönem Projesi sunumuna hazırlık yapılması |
15) | Final Sınavı | Final sınavı için tüm konuların gözden geçirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | PowerPoint presentation notes PowerPoint sunum notları |
Diğer Kaynaklar: | • Berg Rice, V. J. (2012). Designing for children. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1442-1471. • Boot, W. R., Nichols, T. A., Rogers, W. A. and Fisk, A. D. (2012). Design for Aging. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1472-1483. • Bridger, R. S. (2003). Introduction to Ergonomics. London: Taylor and Francis. • Panero, J. and Zelnik, M. (1979). Human Dimension and Interior Space: A Source Book of Design Reference Standards. New York, NY: Whitney Library of Design. • Pheasant, S. and Haslegrave, C. M. (2006). Bodyspace: Anthropometry, Ergonomics and the Design of Work. Boca Raton, FL: CRC Press. • Vanderheiden, G. C. and Jordan, J. B. (2012). Design for people with functional limitations. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1409-1441. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Sunum | 1 | % 15 |
Projeler | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 2 | 24 |
Proje | 1 | 12 | 12 |
Ödevler | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 90 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. |