INT2901 Human Factors and Universal DesignBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MİMARLIKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MİMARLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INT2901 İnsan Faktörü ve Uluslararası Tasarım Güz 2 0 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. KAAN ÖDEMİŞ
Doç. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER
Opsiyonel Program Bileşenleri: Opsiyonel program bileşeni yoktur.
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere insanın fiziksel çevresiyle bedenin kullanarak nasıl etkileşime girdiğini tanıtmaktır. Öğrenciden beklenen, ürün tasarımı, konfeksiyon ve mimarlık alanlarında çok önemli rol oynayan; ve beden ölçüleri dağılımının istatistiksel verilerinin toplumda ürünleri optimize etmek için kullanıldığı antropometrinin temel prensiplerini öğrenerek kullanmasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
-İnsanın fiziksel çevresiyle bedenin kullanarak nasıl etkileşime girdiğini inceler.
-Antropometrinin temel prensiplerini ve uygulamalarını analiz eder.
-Tasarladığı mekan ve mekansal ürünleri herkesin kullanımı için optimize eder.
-Vücut ölçü tablolarını kullanır.
-Herkes için tasarımın temel prensiplerini analiz eder.
-Farklı engelleri olan insanların engellerini inceler.
-Antropometri ve Herkes için Tasarımın temel prensiplerini tasarımlarında kullanır.

Dersin İçeriği

Antropometrinin temellerini ve antropometrik verilerin farklı iç mekânların tasarımına uygulanmasını inceleyerek, yapısal çevremizi etkileyen faktörlerin üzerine yoğunlaşır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ergonomic Tasarıma Giriş Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
2) Antropometrinin Prensipleri ve Uygulamaları Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
3) İnsan Bedeni Çeşitliliği Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
4) Çalışma Mekanı Tasarımı Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
5) Oturma ve Oturulacak Elemanın Tasarımı Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
6) El ve Tutacak(Sap) Tasarımı Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
7) Çalışma Mekanlarında Ergonomi Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
8) Evde Ergonomi Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
9) 1. ARA SINAV Herkes için Tasarım Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
10) Herkes için Tasarımın Tarihi Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
11) Engellerin Çeşitleri Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
12) Herkes için Tasarımın Temel Prensipleri Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
13) Herkes için Tasarım Konusunda Dönem Projesi Sunumları Dönem Projesi sunumlarına hazırlık yapılması
14) Herkes için Tasarım Konusunda Dönem Projesi Sunumları Dönem Projesi sunumuna hazırlık yapılması
15) Final Sınavı Final sınavı için tüm konuların gözden geçirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: PowerPoint presentation notes
PowerPoint sunum notları
Diğer Kaynaklar: • Berg Rice, V. J. (2012). Designing for children. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1442-1471.
• Boot, W. R., Nichols, T. A., Rogers, W. A. and Fisk, A. D. (2012). Design for Aging. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1472-1483.
• Bridger, R. S. (2003). Introduction to Ergonomics. London: Taylor and Francis.
• Panero, J. and Zelnik, M. (1979). Human Dimension and Interior Space: A Source Book of Design Reference Standards. New York, NY: Whitney Library of Design.
• Pheasant, S. and Haslegrave, C. M. (2006). Bodyspace: Anthropometry, Ergonomics and the Design of Work. Boca Raton, FL: CRC Press.
• Vanderheiden, G. C. and Jordan, J. B. (2012). Design for people with functional limitations. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1409-1441.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Sunum 1 % 15
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 2 24
Proje 1 12 12
Ödevler 7 2 14
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 90

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır.
2) Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır.
3) Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur.
4) Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
5) Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur.
6) İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir.
7) Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir.
8) Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir
9) Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır.
10) Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur.