İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INT2901 | İnsan Faktörü ve Uluslararası Tasarım | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. KAAN ÖDEMİŞ Doç. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Opsiyonel program bileşeni yoktur. |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere insanın fiziksel çevresiyle bedenin kullanarak nasıl etkileşime girdiğini tanıtmaktır. Öğrenciden beklenen, ürün tasarımı, konfeksiyon ve mimarlık alanlarında çok önemli rol oynayan; ve beden ölçüleri dağılımının istatistiksel verilerinin toplumda ürünleri optimize etmek için kullanıldığı antropometrinin temel prensiplerini öğrenerek kullanmasıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; -İnsanın fiziksel çevresiyle bedenin kullanarak nasıl etkileşime girdiğini inceler. -Antropometrinin temel prensiplerini ve uygulamalarını analiz eder. -Tasarladığı mekan ve mekansal ürünleri herkesin kullanımı için optimize eder. -Vücut ölçü tablolarını kullanır. -Herkes için tasarımın temel prensiplerini analiz eder. -Farklı engelleri olan insanların engellerini inceler. -Antropometri ve Herkes için Tasarımın temel prensiplerini tasarımlarında kullanır. |
Antropometrinin temellerini ve antropometrik verilerin farklı iç mekânların tasarımına uygulanmasını inceleyerek, yapısal çevremizi etkileyen faktörlerin üzerine yoğunlaşır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ergonomic Tasarıma Giriş | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
2) | Antropometrinin Prensipleri ve Uygulamaları | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
3) | İnsan Bedeni Çeşitliliği | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
4) | Çalışma Mekanı Tasarımı | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
5) | Oturma ve Oturulacak Elemanın Tasarımı | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
6) | El ve Tutacak(Sap) Tasarımı | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
7) | Çalışma Mekanlarında Ergonomi | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
8) | Evde Ergonomi | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
9) | 1. ARA SINAV Herkes için Tasarım | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
10) | Herkes için Tasarımın Tarihi | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
11) | Engellerin Çeşitleri | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
12) | Herkes için Tasarımın Temel Prensipleri | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
13) | Herkes için Tasarım Konusunda Dönem Projesi Sunumları | Dönem Projesi sunumlarına hazırlık yapılması |
14) | Herkes için Tasarım Konusunda Dönem Projesi Sunumları | Dönem Projesi sunumuna hazırlık yapılması |
15) | Final Sınavı | Final sınavı için tüm konuların gözden geçirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | PowerPoint presentation notes PowerPoint sunum notları |
Diğer Kaynaklar: | • Berg Rice, V. J. (2012). Designing for children. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1442-1471. • Boot, W. R., Nichols, T. A., Rogers, W. A. and Fisk, A. D. (2012). Design for Aging. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1472-1483. • Bridger, R. S. (2003). Introduction to Ergonomics. London: Taylor and Francis. • Panero, J. and Zelnik, M. (1979). Human Dimension and Interior Space: A Source Book of Design Reference Standards. New York, NY: Whitney Library of Design. • Pheasant, S. and Haslegrave, C. M. (2006). Bodyspace: Anthropometry, Ergonomics and the Design of Work. Boca Raton, FL: CRC Press. • Vanderheiden, G. C. and Jordan, J. B. (2012). Design for people with functional limitations. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1409-1441. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Sunum | 1 | % 15 |
Projeler | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 2 | 24 |
Proje | 1 | 12 | 12 |
Ödevler | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 90 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilecek, | |
2) | Gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde toplanan veriyi analiz edebilecek, farklı bilgi ve düşüncelerle sentezleyebilecek ve bunları yaratıcı mekânsal çözümler üretmek üzere kullanabilecek, | |
3) | Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilecek, | |
4) | İç mimarlık alanının gerektirdiği çizim ve sunum teknolojilerinden en az bir tanesi yetkin olarak kullanabilecek, | |
5) | İç mimarlık alanında yürüttüğü tasarım, uygulama ve araştırma calışmalarını raporlama, sunma ve bunları uzman yada uzman olmayan kişilere görsel, yazılı yada sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru biçimde aktarma yetkinliğini kazanabilecek, | |
6) | İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini ve evrensel tasarım ilkelerini benimseyip ön planda tutacak, | |
7) | Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olabilecek, | |
8) | İç mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslar arası değerlerin farkında, gelişmeleri takip eden ve bu alanlardaki etik ve estetik konularda bilgi sahibi olacak, | |
9) | İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemelere, standartlara ve ilkelere hâkim; ve mesleki etik, görev ve sorumluluklarının farkında olabilecek, |