MATEMATİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INT1013 | Tasarım ve Mimarlığa Giriş | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EFSUN EKENYAZICI GÜNEY |
Dersi Veren(ler): |
ELİF DEVRİM TOPSAKAL Öğ.Gör. ŞEVKİYE MERVE TAŞOZ Dr. Öğr. Üyesi EFSUN EKENYAZICI GÜNEY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; Öğrenciye, - Mimar/İç Mimar olma farkındalığını vermek, - “Mimari Yaşam Biçimi” kavramı ile tanışmasını ve irdelemesini sağlamak, - Yapılı çevre ile ilişki kurma ve ayırt etme özelliklerini geliştirmek ve - Eleştirel mimari düşünce biçimi kazanmasına olanak vermektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. “Mimari Yaşam Biçimi” kavramının tanımlanması. II. Mimarlıkta; “Teori”, “Köken”, “Davranış” ve “Bağlam” kavramlarını açıklaması. III. Mimarlıkta mekansal boyutları tanıması III.I. Mekana ait üç boyutu tanıması, III.II. Mekana ait soyut boyutlar olan “zaman” ve “yaşam” boyutlarını yorumlaması, III.III. Mekana ait fiziksel üç boyutu, zaman ve yaşam boyutları ile mekansal organizasyon içinde ilişkilendirmesi, IV. Mimarlıkta “konsept” kavramını tamınlaması, IV.I. Bir mekansal organizasyona ait mimari konsepti tahmin edebilmesi, IV.II. Tasarım sürecinde, mimari konsept geliştirme yöntemlerini anlatabilmesi. V. Mimari tasarıma ait algısal temelleri özetleyebilmesi. VI. Teknolojik girdilerin tasarım süreci ile olan ilişkisini açıklaması, VI.I. Mimari tasarımda “Sanal Gerçeklik” ve “Sanal Mekanlar” kavramlarını tanımlaması, VI.II. Tasarım Sürecinde kullanılan bilgisayar araçlarını ve tekniklerini tanıması. VII. Mimarlıkta “Yapı” ve “Teknoloji” kavramları arasındaki ilişkiyi analiz etmesi. VIII. Mimarlıkta araştırma yötemlerini formüle etmesi, VIII.I. Mimari Literatürde araştırma, VIII.II. Mimari Uygulama alanında araştırma. IX. Mimari sunumlarda grup çalışmasını deneyimlemesi. X. Teorik anlatımlara paralel olarak “Mimari Terminoloji” öğrenmesi. |
1.Bölüm: Mimarlık’a Doğru / 3 saat 2.Bölüm: Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / TEORİ / 2 saat Mimari Terminoloji-I / 1 saat Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / KÖKEN / 2 saat Mimari Terminoloji-II / 1 saat Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / DAVRANIŞ/2 saat Mimari Terminoloji –III / 1 saat Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / BAĞLAM / 2 saat Mimari Terminoloji –VI / 1 saat 3.Bölüm: Mimari Boyutlar / 2 saat Mimari Terminoloji –V / 1 saat 4.Bölüm: Mimarlikta Konseptler / 1 saat Sunumlar / 2 saat ARASINAV / 3 saat 5.Bölüm: Mimarlıkta Algısal Temeller / 1 saat Sunumlar / 2 saat 6.Bölüm: Tasarım ve Teknoloji / 2 saat Sunumlar / 1 saat 7.Bölüm: Yapı ve Teknoloji / 1saat Sunumlar / 2 saat 8.Bölüm: Mimarlıkta Araştırma Yöntemleri / 2 saat Sunumlar / 1 saat Sunumlar / 3 saat Özet/Değerlendirme / 3 saat |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Mimarlığa Doğru | Ders hakkında genel tanımlamalar. Aşağıdaki konu ve sorular hakkında tartışma ortamının yaratılması: - Mimarlık nedir? - Mimarlık ve ilişkili olduğu disiplinler - Mimar kimdir? |
2) | Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / TEORİ Mimari Terminoloji - I | Vitrivius: (Firmitas-Utilitas-Venustas,) Mimari Akımlara ait Tarihi Çizelgenin İrdelenmesi, Temel Mimari Kuramların Değerlendirilmesi |
3) | Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / KÖKEN Mimari Terminoloji-II | Mimarlığa ait kültürel kökenlerin araştırılması |
4) | Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / DAVRANIŞ Mimari Terminoloji –III | Çevre ve Davranış Kavramlarının irdelenmesi, |
5) | Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / BAĞLAM Mimari Terminoloji –VI | Mimarlıkta "Bağlam" kavramının irdelenmesi, örnekler üzerinden tartışılması |
6) | Mimari Boyutlar Mimari Terminoloji –V | Mekansal üç fiziksel boyut ile, psikolojik boyutların (zaman ve yaşam) tanımlanması. Mimari boyutların örnekler üzerinden yorumlanması. |
7) | Mimarlikta Konseptler Öğrenci Sunumları | Mimari tasarım süreçlerindeki mimari konseptlerin tanımlanması, Mimari yapıtların konsept verilerinin okunması. |
8) | ARA SINAV | |
9) | Mimarlıkta Algısal Temeller Öğrenci Sunumları | Aşağıdaki kavramların tanımlanması: - İmge İletişimi, - Görsel gruplama teknikleri, - Gestalt Teorisi. |
10) | Tasarım ve Teknoloji Öğrenci Sunumları | Aşağıdaki kavramların açıklanması: -Sanal Gerçeklik, -Sanal Mekanlar, -Tasarım sürecinde bilgisayar tabanlı araç ve teknikler. |
11) | Yapı ve Teknoloji Öğrenci Sunumlar | "yüzey", "barınak-mekan" ve "strüktür" kavramlarının teknolojik girdiler bağlamında tanımlanması, Enerji ve yapılar, yapısal kod kavramlarının teknoloji çerçevesinde tartışılması. |
12) | Mimarlık alanında araştırma yöntemleri - I Öğrenci sunumları | Mimari kuram ve literatür alanlarında araştırma yöntemleri. |
13) | Mimarlık alanında araştırma yöntemleri - II Öğrenci sunumları | Mimari uygulama alanındaki araştırma yöntemleri. |
14) | Öğrenci sunumları | |
15) | Öğrenci Sunumları | |
16) | Özet ve Genel dönem değerlendirmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | none - yok |
Diğer Kaynaklar: | Arnheim, R., 1977, Dynamics of Architectural Form, University of California Press. Ching, F., 1996, Architecture, Form Space and Order, New York Van Nostrand Reinhold Company. Corbusier, Le., 1927, Towards a New Architecture, New York, Dover Publications. Giedion, Sigfied., 1941, Space, Time and Architecture, Harvard University Press. Groat, L., Wang, D., 2002, Architectural Research Methods, John Wiley & Sons Inc, New york. Laborit, H., 1990, İnsan ve Kent,Çeviri: Bertan Onaran, Payel Yayınları, İstanbul. Nuttgens, Patrick., 1997, The Story of Architecture, Phaidon Press. Rasmussen, S. E., 1982, Experiencing Architecture, Cambrdige, MIT Press. Silver, Pete and Mclean, Will., 2008, Introduction to Architectural Technology, Laurence King. Snyder, James C.,1988, Introduction to Architecture, MIT Press. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 16 | % 10 |
Sunum | 16 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Sunum / Seminer | 8 | 7 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 110 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel matematik, uygulamalı matematik teori ve uygulamalarını kavramış olmak | |
2) | Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak | |
3) | Matematiği disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek | |
4) | Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek | 4 |
5) | Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek | |
6) | Matematik alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak | |
7) | Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek | |
8) | Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak | 4 |
9) | Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak | |
10) | Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak | |
11) | Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak | |
12) | Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek |