MAT4068 TopologyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MATEMATİKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MATEMATİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT4068 Topoloji Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü:
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Matematik lisans öğrencilerine yakınsaklık, süreklilik ve bağıntılılık kavramlarını reel sayılarda, metrik uzaylarında ve soyut topolojik uzaylarda derin bir şekilde öğretmek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla bitirmiş bir öğrenci yakınsaklık, süreklilik ve bağımlılık kavramlarının değişik uzaylarda kendilerini nasıl tezahür ettiklerini öğrenecektir.

Dersin İçeriği

Metrik uzayları, metrik topoloji, denk metrikler, alt uzaylar, bölüm uzayları, sürekli fonksiyonlar, homeomorfizmalar, tıkızlık, para-tıkızlık, dizisel tıkızlık, bağıntılılık, ayrım aksiyomlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Reel analizden gerekli konu ve örneklerin tekrarı.
2) Reel analizden gerekli konu ve örneklerin tekrarı.
3) Metrik uzayları ve metrik uzayları üzeride analiz.
4) Metrik uzayları ve metrik uzayları üzeride analiz.
5) Topolojik uzaylar. Açık ve kapalı kümeler. Yakınsaklık ve komşuluklar. Netler ve filtreler.
6) Topolojik uzaylardan örnekler.
7) Örtmeler ve tıkızlık.
8) Sürekli fonksiyonlar. Fonksiyon uzaylarında topoloji. Tıkız-açık topoloji.
9) Tychonoff Teoremi.
10) Hausdorff uzayları ve ayrım aksiyomları.
11) Uyrsohn ve Tietze Teoremleri.
12) Borsum-Ulam Teoremi. Jambon ve Peynirli Sandviç Teoremi.
13) Kombinatorik topoloji. Kompleksler.
14) Yönlendirilebilir yüzeylerin sınıflandırılması.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Instructor's own lecture notes.
J Dugundji. Topology. Boston: Allyn and Bacon, 1966.
M A Armstrong. Basic Topology. Springer, 1983.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 3 % 10
Ara Sınavlar 2 % 50
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Küçük Sınavlar 3 3 9
Ara Sınavlar 2 10 20
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel matematik, uygulamalı matematik teori ve uygulamalarını kavramış olmak 5
2) Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak 5
3) Matematiği disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek 4
4) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek 4
5) Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek 4
6) Matematik alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak 4
7) Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek
8) Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak 3
9) Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak 3
10) Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak 3
11) Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak 1
12) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek 3