MAT4059 Life Insurance MathematicsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MATEMATİKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MATEMATİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT4059 Hayat Sigortası Matematiği Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü:
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. İRİNİ DİMİTRİYADİS
Opsiyonel Program Bileşenleri: Öğrenci işlenen konuların Excel üzerindeki uygulamalarını görecek, farklı ülkelerdeki uygulamaları karşılaştırmak için internet üzerinden araştırma yapacaktır.
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrenciye finansal yönetimin esaslarını göstermek, hayat sigortası şirketlerinde gerekli olan matematiksel teknikleri sunmak ve hayat sigortası ürünlerinin kişilerin finansal planlamalarındaki yerini vurgulamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenciler bireyler için gerekli ömür boyu finansal yönetimin esasını kavrayacak, hayat sigortaları ürünlerini tanıyacak, fiyatlandırma ve rezerv hesapları yapabilecektir. Mortalite, faiz ve harcama varsayımlarının şirket performasına olan etkisini anlayacak,özel durumlarda (örneğin uzayan ömür)ne tür yeni ürünlerin geçerli olabileceğini kavrayacaktır. Finansal ürünlerin ve hayat ürünlerinin karşılaştırmalı avantaj/dezavantajlarını görebileceklerdir.

Dersin İçeriği

Faiz kuramı tekrarı, yaşam modelleri ve mortalite tabloları, yaşama ve ölüme bağlı hayat sigortası ürünleri prim hesapları, komütasyon fonksiyonları, rezerv hesapları, prospektif ve retrospektif rezervler, brüt primler, mortalite, faiz ve harcama kazanç/kayıpları, özel ürünler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hayat ürünlerinin yakın ve uzun dönem finansal planlamadaki rolü.
2) Basit ve bileşik faizin tanımı. Peşin ve birikim değerleri hesabı. Faiz türleri arası eşdeğerlilik.
3) Kesin anuiteler, dönem başı, dönem sonu ve sonsuz ödemeli anuiteler.
4) Yaşam fonksiyonları ve yaşam tablolarına giriş. Yaşam tabloları türleri. Temel ölüm ve yaşam olasılıkları ve mortalite fonksiyonları.
5) Ölüme ve hayata bağlı temel ürünler. Tam hayat,süreli hayat, karma hayat sigorta ürünleri ile dönem başı, dönem sonu ve ertelenmiş yaşama bağlı anuitelerin tanımı.
6) Vafata ve hayata bağlı ürünlerin saf primler.
7) Yaşam sigortalarının birikimli değerleri. Komütasyon fonksiyonlarına giriş.
8) Tek ve yıllık primlerin komütasyon fonksiyonları cinsinden tanımlanmaları.
9) Özel hayat sigortası ürünleri. Prim iadeli, aile ürünleri, artan ödemeli ürünler.
10) Saf prim rezervler. Excel üzerinden rezerv hesapları.
11) İleri ve geriye dönük rezerv tanımlamaları. Fackler birikim formülü.
12) İştira değerlerine bağlı opsiyonlar.
13) Brüt primler.
14) Mortalite, faiz ve masraf farklılıklarından oluşacak kar/zarar hesapları. Senaryo analizleri.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Life contingencies. Neill, A. Heinemann, 1977. 452 pages. ISBN: 0434914401

Diğer Kaynaklar: Modern actuarial theory and practice. Booth, P. M.; Chadburn, R. G.; Cooper, D. R. et al. Chapman & Hall, 1999. 716 pages. ISBN: 0849303885

Life assurance mathematics. Scott, W. F. Heriot-Watt University, 1999. 343 pages.

The analysis of mortality and other actuarial statistics. Benjamin, B.; Pollard, J. H. 3rd ed. Institute and Faculty of Actuaries, 1993. 519 pages. ISBN: 0901066265

-Actuarial mathematics. Bowers, N. L.; Gerber, H. U.; Hickman, J. C. et al. 2nd ed.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ara Sınavlar 2 % 50
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 0 0
Sunum / Seminer 1 3 3
Proje 1 10 10
Ödevler 3 4 12
Ara Sınavlar 2 8 16
Final 1 17 17
Toplam İş Yükü 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel matematik, uygulamalı matematik teori ve uygulamalarını kavramış olmak 5
2) Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak 5
3) Matematiği disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek 4
4) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek 4
5) Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek 4
6) Matematik alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak 4
7) Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek 3
8) Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak 4
9) Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak 3
10) Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak 3
11) Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak 4
12) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek 4