MAT3004 Algebra IIBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MATEMATİKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MATEMATİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT3004 Cebir II Bahar 3 0 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. MAHMOUD JAFARI SHAH BELAGHI
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Matematik lisans öğrencilerine soyut cebir konusunda ihtiyaçları olacak temel bilgileri sağlamak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla bitirmiş bir öğrenci soyut cebir konusunda bir yükseklisans dersi alabilecek yeterliliğe ulaşmış olacaktır.

Dersin İçeriği

Değişmeli gruplar. Değişmeli grup morfizmaları. Çekirdek ve görüntü. Altgruplar, çarpım grupları. Devirli gruplar. Sonlu değişmeli grupların sınıflandırılması. Halkalar. Halka morfizmaları. Çekirdek ve görüntü. Rings. Ring morphisms. Kernel and image. İdealler ve ideallerin kafesleri. Asal idealler, temel idealler, maksimal idealler. Zorn'un Lemması. Bölüm halkaları. Cisimler ve kesir cisimleri. İşlenmiş konuların tekrarı ve birinci ara sınav. Sıfırın bölenleri. Yokediciler. Tamlık bölgeleri. Tek çarpanlama bölgesi. Euclid bölgeleri. Cisimler üzerinde tek değişkenli polinom halkaları. Bu polinomlar üzerinde Euclid bölmesi ve polinomlarda EBOB ve EKOK hesabı. Cisimler üzerideki tek değişkenli polinom halkalarında indirgenemez polinomlar. Cisim genişlemeleri. Cisimler üzerinde matris halkaları. Matris halkalarının alt halkaları.
Matris gruplarından seçilmiş konular.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Değişmeli gruplar. Değişmeli grup morfizmaları. Çekirdek ve görüntü.
2) Altgruplar, çarpım grupları. Devirli gruplar. Sonlu değişmeli grupların sınıflandırılması.
3) Halkalar. Halka morfizmaları. Çekirdek ve görüntü.
4) İdealler ve ideallerin kafesleri. Asal idealler, temel idealler, maksimal idealler. Zorn'un Lemması.
5) Sıfırın bölenleri. Yokediciler. Tamlık bölgeleri.
6) Tek çarpanlama bölgesi. Euclid bölgeleri.
7) Bölüm halkaları. Cisimler ve kesir cisimleri.
8) Cisimler üzerideki tek değişkenli polinom halkalarında indirgenemez polinomlar. Cisim genişlemeleri.
9) Cisimler üzerinde tanımlanmış tek değişkenli polinom halkalarında Euclid bölmesi ve polinomlarda EBOB ve EKOK hesabı.
10) Cisimler üzerinde tanımlanmış polinom halkalarından seçme konular.
11) Cisimler üzerinde matris halkaları. Matris halkalarının alt halkaları.
12) Cisimler üzerinde matris halkaları. Matris halkalarının alt halkaları.
13) Matris halkalarından seçilmiş konular.
14) Matris halkalarından seçilmiş konular.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Instructor's own lecture notes.
T. W. Hungerford, "Algebra".
I. N. Herstein, "Abstract Algebra".
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Küçük Sınavlar 3 % 10
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Küçük Sınavlar 3 3 9
Ara Sınavlar 2 2 4
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 159

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel matematik, uygulamalı matematik teori ve uygulamalarını kavramış olmak 5
2) Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak 5
3) Matematiği disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek 4
4) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek 4
5) Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek 4
6) Matematik alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak 3
7) Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek 3
8) Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak
9) Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak 5
10) Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak 4
11) Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak 3
12) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek 4