MAT2001 Analysis IIIBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MATEMATİKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MATEMATİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT2001 Analiz III Güz 3 2 4 10

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. SOHEIL SALAHSHOUR
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. NAFİZ ARICA
Opsiyonel Program Bileşenleri: Bulunmuyor.
Dersin Amacı: Bu dersin asıl amacı çok değişkenli kalkülüs ve vektörel analiz temel konularını geliştirmektir. Matematiğin en çok kullanılan araçlarından biri olan İleri Matematiğin bu dönem kapsadığı konuları Rasyonel Fonksiyonların İntegralleri, Belirsiz İntegraller, sonsuz seriler, Vektör değerli Fonksiyonlar, Eğri ve parametrelendirme, Çok Değişkenli Fonksiyonlar. Bu ders öğrencilere mühendislik, yönetim ve ekonomi alanlarında fikir yürütebilmek için iyi bir hazırlık sağlayacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Belirsiz integralleri hesaplayabilir.
Serilerin yakınsaklığını test edip eğer yakınsak ise yakınsak olduğu değerleri bulabilir.
Taylor' ve McLaurin serilerini uygulayabilir.
Kuvvet serileri üzerinde cebirsel operatörleri kullanabilir.
Çok değişkenli fonksiyonlarda limit hesaplayabilir.
Kısmi türevler yardımıyla problem çözümleyebilir.
Fonksiyonların kritik değerlerini bulup ve grafiklerini çizebilir.
Verilen bir fonksiyonun yerel ve mutlak maksimum ve minimum noktalarını belirleyebilir.

Dersin İçeriği

Bu derste temel kavramlar ve belirsiz integrallerin sınıflandırılması incelenecektir. Diziler ve seriler; kuvvet serileri; kartezyen ve kutupsal kordinatlar; çok değişkenli fonksiyonlar, kısmi türev; artışlar ve türevler; zincir kuralı.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) I. tür ve II. Tür belirsiz integraller
2) Diziler ve yakınsaklık. Sonsuz Seriler. Yakınsak veya ıraksak seriler.
3) Pozitif terimli seriler. Kök ve oran testi.
4) Alterne seriler
5) Mutlak ve şartlı yakınsaklık
6) Kuvvet serileri. Kuvvet serileri üzerinde cebirsel operatörler.
7) Kuvvet serilerinin türev ve integralleri. Abel’in teoremi.
8) Maclaurin ve Taylor Serileri. Fonksiyonların kuvvet serileri gösterimleri.
9) Taylor ve Maclaurin Serilerinin Uygulamaları. Taylor Formulünün tekrarı. Binom Teoremi ve Binom Serisi.
10) Vektör Değerli fonksiyonlar. Vektör değerli fonksiyonların limit türev ve integralleri
11) Eğriler ve parametreleştirme. Yay Uzunluğu. Parçalı Düzgün Eğriler.
12) Çok Değişkenli Fonksiyonlar. Limit ve Süreklilik
13) Kısmi Türevler. Teğet ve Normal denklemler. Yüksek Dereceden Türevler.
14) Artışlar ve türev. Zincir kuralı. Yönlü türevler ve gradyanlar. Kapalı Fonksiyonlar.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: “Calculus. A Complete Course (fifth edition)”, by Robert A. Adams. Addison Wesley Longman.
Diğer Kaynaklar: .

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 25 % 15
Ara Sınavlar 2 % 45
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 10 2 20
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 2 20
Ödevler 16 5 80
Küçük Sınavlar 5 5 25
Ara Sınavlar 2 15 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 257

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel matematik, uygulamalı matematik teori ve uygulamalarını kavramış olmak 5
2) Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak 5
3) Matematiği disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek 5
4) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek 4
5) Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek 4
6) Matematik alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak 4
7) Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek
8) Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak
9) Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak 5
10) Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak
11) Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak 4
12) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek 4