YAPAY ZEKA MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MAT1051 | Diferensiyel ve İntegral Hesap I | Güz | 3 | 2 | 4 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi REFİA AKSOY |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. SÜREYYA AKYÜZ Prof. Dr. ENGİN HALİLOĞLU Dr. Öğr. Üyesi DUYGU ÜÇÜNCÜ Dr. Öğr. Üyesi LAVDİE RADA ÜLGEN Arş.Gör. AYSUN SOYSAL Dr. Öğr. Üyesi MESUT NEGİN Dr. Öğr. Üyesi MÜRÜVVET ASLI AYDIN Doç. Dr. HALE GONCE KÖÇKEN Prof. Dr. NAFİZ ARICA Doç. Dr. DOĞAN AKCAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Bu ders için tanımlanmamıştır. |
Dersin Amacı: | Problemleri tanımlamak ve çözmek ve paydaşlara aktarabilmek için matematik yeterliliği kazanma. Öğrencilerin fonksiyonlar ve grafikleri, limit ve türev, alan problemi ve belirli integral konularının yanında belirli ve belirsiz integrallerin çözüm yöntemlerini öğrenmesi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Fonksiyonların temel özelliklerini anlar ve kullanır. 2. Fonksiyonların limitlerini grafiksel, sayısal ve cebirsel olarak hesaplar. 3. Limit konusunu kullanarak bir fonksiyonun bir noktada sürekliliğini ve/veya türevlenebilirliğini belirler. 4. Bir fonksiyonun türevini limit olarak ifade eder ve verilen noktada teğet denklemini yazar. 5. Bir fonksiyonun türevini gerekli yöntemleri uygulayarak bulur. 6. Fonksiyonların grafiklerini limit ve türev yardımıyla çizer. 7. Optimizasyon ve bağıl değişim problemlerini uygun matematik yöntemleri kullanarak çözer. 8. Belirli integralin tanımını Riemann toplamlarının limiti olarak uygular ve standart integrasyon tekniklerini kullanarak belirli ve belirsiz integralleri hesaplar. |
Dersin öğretim yöntemleri anlatım ve problem çözme şeklindedir. Dersin içerdiği konular şu şekilde sıralanabilir: Fonksiyonlar, limit, süreklilik, türev, türev alma kuralları, zincir kuralı, örtük türevleme, logaritmik, üstel ve ters trigonometrik fonksiyonların türevleri, bağıl değer problemleri, maksimum ve minimum değerler, ortalama değer teoremi, grafik çizimi, lineerleştirme ve türevler, optimizasyon problemleri, Riemann toplamı limiti olarak alanlar, belirli integral, ters türev, Kalkulus'un temel teoremi, integrasyon teknikleri. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Fonksiyonlar, Bir Fonksiyondan Yeni Fonksiyon Türetme, Üstel Fonksiyonlar | |
2) | Ters Fonksiyonlar, Logaritmik Fonksiyonlar, Trigonometrik Fonksiyonlar | |
3) | Limit, Sonsuz Limit | |
4) | Sonsuzda Limit, süreklilik | |
5) | Türeve Giriş, Çarpım ve Bölme Kuralları | |
6) | Trigonometrik Fonksiyonların Türevleri, Zincir Kuralı, Örtük Türev | |
7) | Logaritmik, Üstel ve Ters Trigonometrik Fonksiyonların Türevleri | |
8) | Bağıl Değer Problemleri, Ekstrem Değerler | |
9) | Ortalama Değer Teoremi ve Eğri Çizimi | |
10) | Optimizasyon Problemleri, Lineer Yaklaşıklıklar ve Türevler | |
11) | Toplamın Limiti Olarak Alan, Belirli İntegraller, Ters Türevler | |
12) | Kalkulus'un Temel Teoremi, Yerine Koyma Metodu | |
13) | Parçalı İntegral, Kısmi Kesirlere Ayırarak İntegral | |
14) | Ters Trigonometrik Fonksiyonları Kullanarak İntegral, Genel Tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | Robert Adams, Christopher Essex, Calculus, Eighth Edition, Pearson |
Diğer Kaynaklar: | James Stewart Calculus, 5th Ed. Brooks/Cole Publishing Company C.H. Edwards,Jr. David E. Penney, Calculus with Analytic Geometry Richard Silverman, Calculus with Analytic Geometry, Prentice Hall |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 4 | % 24 |
Ara Sınavlar | 1 | % 36 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Küçük Sınavlar | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 17 | 17 |
Final | 1 | 22 | 22 |
Toplam İş Yükü | 173 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, Fen Bilimleri ve Yapay Zeka Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 5 |
2) | Karmaşık Yapay Zeka sistemleri, platformları, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | 3 |
3) | Karmaşık Yapay Zeka Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |
4) | Yapay Zeka Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
5) | Karmaşık Yapay Zeka Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için sayısal veya fiziksel deney tasarlar ve yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
6) | İngilizce ve Türkçe (eğer Türk vatandaşı ise) sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanır; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır. | |
7) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olur. | |
8) | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci sahibidir; Yapay Zeka Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgilidir. | |
9) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | |
10) | Yapay Zeka Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Yapay Zeka Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |
11) | Yapay Zeka Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır. |