YAPAY ZEKA MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MAT1051 | Diferensiyel ve İntegral Hesap I | Güz | 3 | 2 | 4 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. NERMINE AHMED EL SISSI |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. SÜREYYA AKYÜZ Arş.Gör. DUYGU ÜÇÜNCÜ Dr. Öğr. Üyesi LAVDİE RADA ÜLGEN Arş.Gör. AYSUN SOYSAL Dr. Öğr. Üyesi MESUT NEGİN Dr. Öğr. Üyesi MÜRÜVVET ASLI AYDIN Doç. Dr. HALE GONCE KÖÇKEN Prof. Dr. NAFİZ ARICA Dr. Öğr. Üyesi DOĞAN AKCAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Bu ders için tanımlanmamıştır |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere bağıntı, fonksiyon, limit, süreklilik ve türev hakkında gerekli bilgileri öğreterek matematiksel bir alt yapı oluşturmak ve problemlere rasyonel bir şekilde yaklaşma yeteneği kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1 Sayılar ve fonksiyonlar, fonksiyon ve türleri ile ilgili hesaplamalar yapar 2 Limit ve asimptotları hesaplar ve limit ve süreklilik ile ilgili bazı temel kanıtları yapar. 3 Türevi bir değişim hızı olarak tanımlar; doğrusal olmayan fonksiyonlar üzerinde doğrusallaştırma yöntemlerini uygular ve bunu fonksiyon değerlerini hesaplamada kullanır. 4 Farklı türev alma yöntemlerini uygular 5 Bağlantılı hız problemlerini çözer 6 Türev alma yöntemlerini eğri çizimlerinde kullanır 7 Tek değişkenli fonksiyonların mutlak ve yerel maksimum minimum değerlerini hesaplar 8 Temel optimizasyon problemlerini çözer mum değerlerini hesaplayabilecektir 8) Temel optimizasyon problemlerini çözebilecektir. |
İlişki, fonksiyon, limit, süreklilik, türev ve türev alma kuralları. Zincir yöntemi ve kapalı fonksiyon türevleri. Trigonometrik, üstel, logaritmik ve ters trigonometrik fonksiyonların türevleri. Bağıntılı hız problemleri, lineerizasyon ve diferansiyel kavramları, uç değerler ve ortalama değer teoremi, eğri çizimleri, optimizasyon problemleri. L'Hopital kuralı, Newton kuralı ve ilkel bulma yöntemi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sayılar ve fonksiyonlar. | |
2) | Fonksiyon türleri ve özellikleri. | |
3) | Limit tanımı ve limitin özellikleri. | |
4) | Limitte belirsizlikler, yatay ve dikey asimptotlar. Süreklilik. | |
5) | Türev tanımı, teğet ve bir noktada türev, bir fonksiyon olarak türev. | |
6) | Değişim oranı olarak türev.Türev alma kuralları. | |
7) | Fonksiyonların Türevleri. Zincir kuralı, kapalı fonksiyonların türevleri. | |
8) | Fonksiyonların türevleri (devam), lineer yaklaşım ve diferansiyel tanımı. | |
9) | Türevin kullanım alanları. Bağlantılı hız problemleri. | |
10) | Türevin kullanım alanları(devam). Ortalama değer teoremi, maksimum, minimum değerler, artan ve azalan fonksiyon tanımları. | |
11) | Eğri çizimleri. | |
12) | Belirsiz şekiller ve L'Hopital Kuralı. | |
13) | Optimizasyon Problemleri ve Newton yöntemi. | |
14) | Doğrusal Olmayan Fonksiyonların Doğrusallaştırılması |
Ders Notları / Kitaplar: | Robert Adams, Christopher Essex, Calculus, Eight Edition, Pearson |
Diğer Kaynaklar: | James Stewart Calculus, 5th Ed. Brooks/Cole Publishing Company C.H. Edwards,Jr. David E. Penney, Calculus with Analytic Geometry Richard Silverman, Calculus with Analytic Geometry, Prentice Hall |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 28 | 28 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 170 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve yapay zeka mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahiptir. | 5 |
2) | Matematik, fen bilimleri ve yapay zeka mühendisliği alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. | 5 |
3) | Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. | |
4) | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
5) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. | |
6) | Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
7) | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. | |
8) | Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. | |
9) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
11) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
12) | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. | |
13) | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. | |
14) | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. |