SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MAT1041 | Doğrusal Cebir | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÜLSEMAY YİĞİT |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. SÜREYYA AKYÜZ Prof. Dr. HALE GONCE KÖÇKEN Dr. Öğr. Üyesi DİLRÜBA ÖZMEN ERTEKİN Prof. Dr. NAFİZ ARICA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | öğrencilerin; matris işlemlerini (toplama, çarpma, ters alma gibi) ve ilgili bazı özelliklerini tanımasını, lineer denklem sistemlerini matrisleri kullanarak çözülebilmesini, vektör uzayı, alt vektör uzayı, baz ve boyut kavramlarını tanımasını ve ilgili teoremleri kavramasını, bir dönüşümün lineer olmasının ne demek olduğunu ve bir lineer dönüşümün ne zaman bire-bir, örten ve izomorfizm olduğunu kavramasını, bir lineer dönüşümü bir matris ile gösterebilmesini, lineer dönüşüm uzaylarını tanımasını ve yapısal özelliklerini kavramasını, bir lineer fonksiyonelin devriğini belirleyebilmesini ve ilgili özellikleri kavramasını sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Gauss eliminasyonu ve matris tersi da dahil olmak üzere birçok farklı yöntem kullanarak lineer denklem sistemlerinin çözer 2. Matrislerin tersi ve determinantları dahil olmak üzere matris işlemlerini gerçekleştirir 3. Vektör uzayı ve alt uzay kavramlarını anlar 4. Lineer bağımsızlık, germe ve baz kavramlarını anlar ve uygular 5. Özdeğerleri ve özvektörleri belirler ve özdeğer problemlerini çözer 6. Matris cebirinin prensiplerini lineer dönüşümlere uygular |
Lineer denklem sistemleri, matrisler. Vektör uzayları, alt uzaylar, baz ve boyutlar, koordinatlar. Lineer dönüşümler, çekirdek ve görüntü alt uzayları. Lineer dönüşümlerin matris gösterimi. Lineer fonksiyoneller, bir lineer dönüşümün devriği. Özdeğerler ve özvektörler, matrislerin ortogonalleşmesi. Dersin öğretim yöntemleri anlatım ve problem çözme şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | - Lineer Denklem Sistemleri'ne Giriş - Gauss Eliminasyonu ve Gauss-Jordan Eliminasyonu | |
2) | - Matrislerle İşlemler - Matris Operasyonlarının Özellikleri | |
3) | - Bir Matrisin Tersi | |
4) | - Bir Matrisin Determinantı - Determinant Hesabının Elementer İşlemler Kullanılarak Değerlendirilmesi | |
5) | - Determinantın Özellikleri | |
6) | - R ^ n Vektörleri - Vektör Uzayları \ gözden geçirmek. | |
7) | - Vektör Uzaylarının Alt Uazyları - Geren Kümeler ve Lineer Bağımsızlık | |
8) | - Baz ve Boyut | |
9) | - Bir Matrisin Rankı ve Doğrusal Denklem Sistemleri | |
10) | - Lineer Dönüşümlere Giriş | |
11) | - Çekirdek ve Doğrusal Dönüşüm’ün Görüntüsü | |
12) | - Doğrusal Dönüşümler için Matrisler - Geçiş Matrisleri ve Benzerliği \ gözden geçirmek. | |
13) | - Özdeğerler ve Özvektörler - Köşegenleştirme | |
14) | - Simetrik Matrisler ve Ortogonal Köşegenleştirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Elementary Linear Algebra, Howard Anton, Wiley Publishing Co. (2000) |
Diğer Kaynaklar: | 1.Lang, S., "Linear Algebra", Addison-Wesley Publishing Company, (1968). 2.Hoffman, K. M., Kunze R. A., "Linear Algebra", Printice Hall, 2. edition, (1971). 3.Koç, C., "Basic Linear Algebra", Matematik Vakfı, (1995). 4. Lipschutz, S., "Linear Algebra, Schaum’s Outline Series", McGraw-Hill, Inc., (1974). 5.Kolman, B., Hill, D. R., "Introductory Algebra with Applications", Prentice Hall |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 2 | % 60 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 7 | 98 |
Ara Sınavlar | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 146 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir. | 2 |
2) | Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. | 2 |
3) | Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır. | 3 |
4) | Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder. | 3 |
5) | İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler. | 3 |
6) | Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür. | 2 |
7) | Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 3 |
8) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | 5 |
9) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır. | 2 |
10) | İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir. | 2 |
11) | Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir. | 2 |
12) | İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir. | 2 |