TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
TLL1003 | Türk Dili ve Edebiyatı I | Güz | 2 | 0 | 2 | 2 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. KENAN SAYACI |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. NEBİ CEYLAN Öğ.Gör. KENAN SAYACI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilerin ana dilleri Türkçeyi düzgün ve kurallarına uygun olarak sözlü ve yazılı ifadede en etkin bir biçimde kullanmasına yardımcı olmaktır. Dil bilinci kazandırmanın yanı sıra ders, öğrencilere Türk edebiyatı hakkında bilgi vermeyi; edebi türlerden örneklerle öğrencinin metin analizi yapma, yorumlama ve eleştirel düşünme becerisini geliştirmeyi hedeflemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Dersin sonunda öğrenci dillerin doğuşu, dil kuramları ve dil-kültür ilişkisi hakkında ayrıntılı bilgi edinecektir. 2.Türkçenin yapısını inceleme imkânı bulan öğrenci Türkçenin tarihsel gelişimini de takip ederek ana diline dair yetkin bir bilgiye sahip olacaktır. 3. Türk edebiyatından seçilen öykü ve şiir örnekleriyle okuma, yorumlama, analiz etme ve eleştirme becerilerini geliştirecek; 4. Yazı çalışmaları sayesinde de yazılı ifadede Türkçeyi en etkin bir biçimde kullanmanın yollarını öğrenecektir. 5. Seçilen metinler sayesinde Osmanlı’dan günümüze Türkiye’nin kültürel ve sosyo-politik tarihine tanıklık edecek ve edebiyat aracılığıyla toplumsal dönüşüme yol açan çeşitli meseleleri tartışma imkânı bulacaktır. |
1.Genel olarak dil: 2.Dil kuramları, 3.Dillerin doğuşu 4.Dil-kültür ilişkisi. 5.Dil Bilgisi: 6.Ses bilgisi, 7.Yazım kuralları, 8.Noktalama işaretleri, 9.Anlatım bozuklukları. 10.Türkçe Kültürü: Seçilen makaleler aracılığıyla Türkçenin tarihsel serüvenini 11.inceleme, güncel sorunları hakkında tartışma. 12. Hikâye Kültürü: Türk hikâyeciliği hakkında bilgi. 13.Seçilen hikâyelerin analizi, yorumlanması. 14,Şiir Kültürü: Türk şiiri hakkında bilgi. 15.Seçilen şiirlerin analizi, yorumlanması. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | DERSİN AMAÇLARI, DERS İŞLEME YÖNTEMLERİ, DİL KÜLTÜRÜ | Dil, canlılar arasındaki iletişim sistemidir. DİLİN DOĞUŞU Dilin doğuşuyla ilgili başlıca görüşleri, şu adlar altında toparlayabiliriz: • Yansıma Sözcükler Kuramı, • Ünlemler Kuramı, • Birlikte İş Görme Kuramı, • Çocuk Dili Kuramı • Beden Dili Kuramı. Dilin Doğuşu İle İlgili Bazı Kuramlar DİL VE İLETİŞİM İletişimin Ögeleri DİL VE DÜŞÜNCE DİL VE TOPLUM DİL VE EDEBİYAT |
2) | YAZIM KURALLARI | Ayrı Yazılan Birleşik Kelimeler Pekiştirmeli Sözlerin Yazılışı Ek Fiilin Yazılışı Fiil Çekimi ile İlgili Yazılışlar ile’nin Yazılışı Bağlaç Olan ki’nin Yazılışı Bağlaç Olan da / de’nin Yazılışı Soru Eki mı / mi / mu / mü’nün Yazılışı İkilemelerin Yazılışı Alıntı Kelimelerin Yazılışı Kısaltmalar Yabancı Özel Adların Yazılışı Deyimlerin Yazılışı Bitişik Yazılan Birleşik Kelimeler Büyük Harflerin Kullanıldığı Yerler Sayıların Yazılışı |
3) | NOKTALAMA İŞARETLERİ | Nokta Virgül Noktalı virgül İki nokta Üç nokta Soru işareti Ünlem işareti Kısa çizgi Uzun çizgi Eğik çizgi Tırnak işareti Parantez Kesme işareti Düzeltme işareti |
4) | ANLATIM BOZUKLUKLARI | GEREKSİZ SÖZCÜK KULLANILMASI GEREKSİZ YARDIMCI EYLEM KULLANIMI SÖZCÜĞÜN YANLIŞ ANLAMDA KULLANILMASI BİRBİRİYLE KARIŞTIRILAN SÖZCÜKLERİN KULLANILMASI KELİMELERİN YANLIŞ YERDE KULLANILMASI ANLAMCA ÇELİŞEN SÖZCÜKLERİN KULLANILMASI MANTIKSAL TUTARSIZLIK ATASÖZÜ VE DEYİMLERİN YANLIŞ KULLANILMASI NOKTALAMA YANLIŞLARI TAMLAMA YANLIŞLIKLARI EKLERİN YANLIŞ KULLANILMASI ÖGE EKSİKLİKLERİNDEN KAYNAKLANAN ANLATIM BOZUKLUKLARI EK FİİL EKSİKLİĞİNDEN KAYNAKLANAN ANLATIM BOZUKLUKLARI |
5) | TÜRKÇE KÜLTÜRÜ | • Türkçe Üzerine, Alev Alatlı • Değişen Türkçemiz Türkçe Sorunu, Murat Belge |
6) | TÜRKÇE KÜLTÜRÜ | • Türkçenin Geleceği, Hayati DEVELİ • Türkçenin Güncel Sorunları, Prof. Dr. Cahit KAVCAR • Türkçenin Güncel Sorunları, Prof. Dr. Şükrü Haluk AKALIN |
7) | HİKÂYE KÜLTÜRÜ | • Pandomima, Sami Paşazade Sezai • Ecir ve Sabır, Hüseyin Rahmi Gürpınar • Ferhunde Kalfa, Halit Ziya Uşaklıgil |
8) | HİKÂYE KÜLTÜRÜ | • Himmet Çocuk, Halide Edip Adıvar • Hanende Melek, Sabahattin Ali |
9) | • HİKÂYE KÜLTÜRÜ | • Lüzumsuz Adam, Sait Faik Abasıyanık • Uyku, Orhan Kemal • Parasız Yatılı, Füruzan |
10) | HİKÂYE KÜLTÜRÜ | • Usta Beni Öldürsene, Bilge Karasu • Beyaz Mantolu Adam, Oğuz Atay |
11) | ŞİİR KÜLTÜRÜ | • Yunus Emre • Hacı Bayram-ı Veli • Pir Sultan Abdal • Kaygusuz Abdal • Karacaoğlan • Dadaloğlu • Âşık Veysel |
12) | ŞİİR KÜLTÜRÜ | • Fuzûlî • Bâkî • Hayâlî • Nef’î • Nedim • Bercesteler |
13) | ŞİİR KÜLTÜRÜ | • Ziya Paşa • Namık Kemal • Tevfik Fikret • Ahmet Haşim • Ziya Gökalp • Mehmet Akif Ersoy • Faruk Nafiz Çamlıbel • Orhan Veli Kanık • Neyzen Tevfik • Cahit Sıtkı Tarancı |
14) | ŞİİR KÜLTÜRÜ | • Nazım Hikmet • Necip Fazıl Kısakürek • Yahya Kemal Beyatlı • Asaf Halet Çelebi • Atilla İlhan • Özdemir Asaf • Cemal Süreya • Turgut Uyar • Edip Cansever • Fazıl Hüsnü Dağlarca • İlhan Berk • Birhan Keskin |
Ders Notları / Kitaplar: | TLL 1003 dersi için İtslearning portalında yer alan yazılı, sözlü, görsel ve işitsel tüm belgelerdir. Bunlar, aynı zamanda dersin içeriğidir |
Diğer Kaynaklar: | Mehmet Kaplan, Dili ve Kültür, İstanbul: Dergah Yayınları, 2001. Nihad Sami Banarlı, Türkçenin Sırları, İstanbul: L&M Yayıncılık, 2007. Doğan Aksan, Türkçenin Gücü, İstanbul: Bilgi Yayınevi, 2001 Tanzimattan Günümüze Türk Öykü Antolojisi, Der. Yaşar Nabi Nayır, Enver Ercan, İstanbul: Varlık, 1994. Çağdaş Türk Şiiri Antolojisi 1/2, Der. Mehmet Fuat, İstanbul: Adam, 1992. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 3 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 6 | 12 |
Küçük Sınavlar | 3 | 3 | 9 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 23 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | 1 |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 1 |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 2 |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | 2 |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | 2 |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | 2 |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | 2 |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | 2 |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | 2 |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | 2 |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | 2 |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | 2 |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | 2 |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | 2 |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | 3 |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | 1 |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | 2 |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | 2 |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | 2 |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | 1 |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | 1 |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |