YAPAY ZEKA MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0203 | Küreselleşme ve İstanbul | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. BURCU ALARSLAN ULUDAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | none |
Dersin Amacı: | Dersin temel amacı, öğrencilerin zihinlerde küreselleşmenin yükselişiyle birlikte İstanbul’da yaşanan dönüşümlerin neler olduğuna dair bir farkındalık yaratmaktadır. Sonunda, öğrenciler neoliberal şehirleşme pratiğinin İstanbul üzerinden nasıl değerlendirilmesi gerektiğini anlayacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Kapitalizmin ve şehirleşmenin kökenini tanımlamak, Michel Foucault’nun yönetim zihniyetini kavramını tanımak, küreselleşmenin anlamını ekonomik boyutu üzerinden tanımlayabilmek, küreselleşme süreci ile Istanbul’u bağlayabilmek, küreselleşmenin İstanbul üzerindeki etkilerini yorumlayabilmek, ekonomik küreselleşme ve İstanbul’da yaratılan tüketim kültürünü tartışabilmek, Türkiye’de neoliberal ekonomi politik pratiğinin doğuşunu özetlemek, İstanbul’daki kentsel dönüşümleri tanıyabilmek, küresel şehir fikrini İstanbul özelinden değerlendirmek. |
• Küreselleşme • Küreselleşmenin ekonomik boyutu • Neoliberal küreselleşme • Neoliberalism ve şehircilik • İstanbul ve neoliberal Türkiye • İstanbul’da şehir soylulaştırması • İstanbul’da tüketim kültürü |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Küreselleşme Nedir? | Eric Hobsbawm’ın okuma parçası. |
3) | Türkiye’de Neoliberal Dönüşüm | Ziya Öniş ve Fikret Şenses’in okuma parçası |
4) | İstanbul’da Günlük Hayat | Film Gösterimi |
5) | İstanbullu Olmak ve Arabesk Kültür | Ayşe Öncü’nün makalesi |
6) | Küreselleşme ve İstanbul | Martin Stokes’un makalesi |
7) | Yeni Yaşam Stilleri | Rıfat Bali’nin kitabı |
8) | Konuk konuşmacı | Geoffrey Bowe’un sunumu |
9) | Şehir Soylulaştırması | Çağlar Keyder’in makalesi |
10) | Şehir Soylulaştırması 2 | Tarlabaşı’daki dönüşüm üzerine bir sunum |
11) | Küresel Tüketim Kültürü ve İstanbul’da Barınma | Ayşe Öncü’nün Makalesi |
12) | Asmaslımescit ve Cihangir’in Dönüşümü | Nihal Coşkun ve Selcen Yalçın’ın makalesi |
13) | Belgesel Gösterimi | Ekümenepolis isimli belgesel |
14) | Genel Tekrar | |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Hobsbawm, Eric. (2007) Globalisation, Democracy and Terrorism, London: Abacus. pp. 1-15 Öniş, Ziya & Fikret Şenses. (2009) “The New Phase of Neo-liberal Restructing in Turkey”, in Turkey and the Global Economy by Ziya Öniş & Fikret Şenses, New York: Routledge. pp. 1-10 Öncü, Ayşe. (1999) “Istanbulites and Others: The Cultural Cosmology of Being Middle Class in the Era of Globalism”, in Çağlar Keyder İstanbul: Between the Global and Local, USA: Rowman and Littlefield Publishers, pp. 95-120 Stokes, Martin. (1999) “Sounding Out: The Culture Industries and Globalization of Istanbul”, in Çağlar Keyder İstanbul: Between the Global and Local, USA: Rowman and Littlefield Publishers, pp. 121-140 Bali, Rıfat. (2009) From Tarz-ı Hayat to Life Style, İstanbul: İletişim, pp.134-174 Öncü, Ayşe. (1997) “The Myth of the ‘Ideal Home’: Travel Across Culture Border to Istanbul”, in Ayşe Öncü and Petra Weyland Space, Culture and Power: New Identities in Globalizing Cities, USA: Macmillan. Coşkun, Nihal & Selcen Yalçın. (2007) “Gentrification In a Globalising World, Case Study: Istanbul”, |
Diğer Kaynaklar: | - |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 3 | % 10 |
Ödev | 2 | % 5 |
Projeler | 2 | % 5 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 2 | 2 | 4 |
Proje | 2 | 4 | 8 |
Küçük Sınavlar | 3 | 6 | 18 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 92 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve yapay zeka mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahiptir. | |
2) | Matematik, fen bilimleri ve yapay zeka mühendisliği alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. | |
3) | Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. | |
4) | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
5) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. | |
6) | Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
7) | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. | |
8) | Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. | |
9) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
11) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
12) | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. | |
13) | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. | |
14) | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. |