GEP0121 Introduction to TheatreBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MİMARLIKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MİMARLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP0121 Tiyatroya Giriş Bahar 3 0 3 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. SERKAN ÜSTÜNER
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ELİF BAŞ
Öğ.Gör. SERKAN ÜSTÜNER
Opsiyonel Program Bileşenleri: none
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencileri tarihsel bir perspektiften bakarak dünya tiyatrosunun belli başlı akımlarıyla, üreticileriyle ve eserleriyle tanıştırmaktır. Antik Yunan’dan 18. yüzyıla değin tiyatronun dünya üzerindeki farklı çağlarda ve farklı kültürlerde geçirdiği değişim ve gelişim süreçleri, ele alınan dönemin toplumsal koşullarıyla paralel olarak incelenecek, böylece sanat ve toplum ilişkisi irdelenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenci;
1- Tiyatro sanatını tanır, tarihsel sürecini öğrenir, dram sanatı hakkında bilgi sahibi olur.
2- Başta tiyatro olmak üzere sanatının toplum üzerindeki yansımasını ve etkisini değerlendirme yetisi kazanır.
3- Kültür ve Tiyatro arasındaki ilikiyi anlar ve analiz eder.

4- Farklı tiyatro türlerini, drama formlarını tanır, bu türleri
Dönemlerine göre değerlendirir, ve karşılaştırır.

5- Rejisör, dramaturg, aktör gibi tiyatro görevlilerini tanımlar, işlevselliklerini tartışır, sanat-sanatçı ilişkisini
Kurar.

6- Komedya, tragedya, fars, beden-dili, ses, diksiyon ,tirad gibi sahne sanatı terimlerini tanır, genel kültürünü geliştirir.

7- Çağdaş tiyatro algısını kavrar, tanımlar. Çağdaş tiyatro
Akımlarını , diğer akımlarla tarihsel süreçlerine göre
Karşılaştırır, değerlendirir. Analiz etme ve yorumlama yetisinin geliştirir.

8- Tiyatro oyunlarını/metinleri analiz etme yöntemlerini öğrenir ve tanır. Eleştirsel gözle düşünme, değerlendirme yetisi kazanır ve ya geliştirir.

Dersin İçeriği

Başlangıcından günümüze uzanan Tiyatro tarihi, tiyatro akımları, dram sanatının temel türleri, tiyatro terimleri, tiyatro tarihine yöne veren önemli yazarlar, yönetmenler ve tiyatro kuramcılarını incelemek, tiyatro oyunları izlemek ve değerlendirmek dersin içeriğini oluşturur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tiyatro Nedir? Sanat ve Tiyatro. Tiyatro tanımı.
2) Tiyatronun Kaynağı ve Kökeni M.Ö 500’lü yıllarda yaşam ve sanat
3) Antik Medeniyetlerde Tiyatral Törenler/ Ayinler/ Kutlamalar Eski Mısır , ve Anadolu Medeniyetlerinde çok tanrılı dinler, Dini Törenler. “Osirisin Acı Çekme” oyunu
4) Antik Yunan Tiyatrosu Atina’da yaşam, Zeus / Apollon Törenleri ve Dionisos Şenlikleri
5) Tragedya ve Komedya Poetika / Aristotales , Sofokles, Euripides ve Aristophanes
6) Roma Dönemi Tiyatrosu Kolezyum, Gladyatörler ve Arena, Terentius, Plautus.
7) Temel Tiyatro Terimleri ve Dram Türleri Tiyatro Terminolojisi ve Komedi, Trajedi, Drama ve alt türler.
8) Ortaçağ Tiyatrosu / Temel Tiyatro Terimleri Kilise, Din ve Sanat, Esnaf loncaları, Oyun: Ademoğlu (everyman)
9) Rönesans ve Tiyatro İspanya, Fransa, İtalya- Mimari, Akımlar,Commedia Dell’arte, Lope De Vega, Moliere, Racine, Calderon,
10) Elizabeth Dönemi Tiyatrosu 16. yy’da edebiyat,İngiltere’de rönesans, Saray-Kilise,W.Shakespeare
11) Tiyatroda Akımlar / Bertolt Brecht ve Epik Tiyatro Klasikçilik, Romantizm, Naturalizm(doğalcılık) Simgecilik, Dışavurumculuk, Gerçekçilik / Üç Kuruşluk Opera / B. Brecht
12) Stanislavski, Çehov ve Moskova Sanat Tiyatrosu Stanislavski Metodu, Martı, Vişne Bahçesi , Vanya Dayı Anton Çehov
13) Çağdaş Tiyatro Anlayışı ve Çağdaş Yazarlar Absürd, Avant-garde, Underground , İn-yer-face tiyatro hareketleri.
14) Çağdaş Tiyatro Algısı ve Çağdaş Oyunlar
15) Final Sınavı
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Dünya Tiyatro Tarihi 1- 2 / Özdemir Nutku
Tiyatro Tarihi /Memet Fuat
Antik Yunan Tragedyaları / Sofokles, Eurupides
Poetika / Aristotales
Bütün Oyunları / Shakespeare, Brecht, Çehov
Dram Sanatı / Özdemir Nutku
Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi / Sevda Şener

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 5
Uygulama 3 % 5
Ödev 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Arazi Çalışması 3 3 9
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 4 12
Ödevler 3 3 9
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 90

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır.
2) Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır.
3) Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur.
4) Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
5) Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur.
6) İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir.
7) Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir.
8) Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir
9) Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır.
10) Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur.