TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL4721 | ABD Dış Politikası | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Ders öğrencilere Amerikan dış politikasının tarihi gelişimini, geleneklerini ve kurumlarını teorik ve tarihsel zeminde tanıtarak Amerikan dış politikasında güncel konu ve sorunları kavratmayı amaçlar. ABD dış politikasının başarı ve hezimetlerini karşılaştırmalı olarak inceleyen ders, politikada süreklilik ve değişim gösteren öncelikler özelinden gelecek projeksiyonlarına zemin hazırlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Amerikan dış politkasını açıklar; II. Amerikan dış politikasının önemli aktörlerini tanımlar; III. Amerikan dış politikasında süreklilik ve dönüşümü tartışır; IV. Amerikan dış politikasının temel ilke ve kurumlarının evrimini belirtir; V. Dış politika yapım sürecine etki eden ulusal ve ulusal faktörleri ayırt eder; VI. Amerikan dış politikasını çok boyutlu olarak değerlendirir. |
Amerika’nın Kuruluşu; Kongre; Başkanlık; Çıkar Grupları ve Lobiler; Dış Politika Yapım Süreci; Amerikan Dış Politikası ve Temelleri; Amerika'nın Kuruluşu'ndan II. Dünya Savaşı'na Kadar Amerikan Dış Politikası: Tek Taraflılıktan Çok Taraflılığa; Soğuk Savaş Sürecine Kadar ABD Dış Politikası; Soğuk Savaş Sürecinde ABD Dış Politikası; 11 Eylül Sonrası ABD Dış Politikası; Ulusal Güvenlik ve Savunma Politikaları; Ortadoğu'da ABD Dış Politikası; ABD-Türkiye İlişkileri; ABD Dış Politikası'nın Geleceği ve Ulusaşırı Politik Meseleler |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Amerika’nın Kuruluşu | Ön Okuma |
2) | Kongre | Ön Okuma |
3) | Başkanlık | Ön Okuma |
4) | Çıkar Grupları ve Lobiler | Ön Okuma |
5) | Dış Politika Yapım Süreci | Ön Okuma |
6) | Amerikan Dış Politikası ve Çıkışı | Ön Okuma |
7) | Amerika'nın Kuruluşun'dan II. Dünya Savaşı'na Kadar Amerikan Dış Politikası: Tek Taraflılıktan Çok Taraflılığa | Ön Okuma |
8) | Soğuk Savaş Sürecine Kadar ABD Dış Politikası | Ön Okuma |
9) | Soğuk Savaş Sürecinde ABD Dış Politikası | Ön Okuma |
10) | 11 Eylül Sonrası ABD Dış Politikası | Ön Okuma |
11) | Ulusal Güvenlik ve Savunma Politikaları | Ön Okuma |
12) | Ortadoğu'da ABD Dış Politikası | Ön Okuma |
13) | ABD-Türkiye İlişkileri | Ön Okuma |
14) | ABD Dış Politikası'nın Geleceği ve Ulusaşırı Politik Meseleler | Ön Okuma |
Ders Notları / Kitaplar: | - R. A. Heineman, S.A. Peterson, T. A. Rasmussen, American Government, 2nd Edition, 1995, Chapter 2: The Founding Fathers, pp.19-45. - A. Gitelson, M.J. Dubnick, R.Dudley, American Government, 7th Edition, 2004, Chapter 2: Constitutional Foundations, pp.24-61. - Karen O’Connor, Larry J. Sabato, American Government: Roots and Reform, 2009 Edition, Longman, New York 2009, Chapter 7: Congress, pp. 234-271 - Steven W. Hook, U.S. Foreign Policy: The Paradox of World Power,Second Edition, CQ Press, Washington D.C. 2008, Chapter 5: Congress Beyond the ‘Water’s Edge’, pp.128-161. - James M. McCormick, American Foreign Policy & Process, Fifth Edition, Wadsworth, Boston, 2010, Chapter 8: Congressional prerogatives and the making of foreign policy, pp.307-357. - Karen O’Connor, Larry J. Sabato, American Government: Roots and Reform, 2009 Edition, Longman, New York 2009, Chapter 8: The Presidency, pp. 272-305 - Steven W. Hook, U.S. Foreign Policy: The Paradox of World Power,Second Edition, CQ Press, Washington D.C. 2008, Chapter 4: Presidential Power, pp.98-127. - James M. McCormick, American Foreign Policy & Process, Fifth Edition, Wadsworth, Boston, 2010, Chapter 7: The president and the making of foreign policy, pp.251-305. - Karen O’Connor, Larry J. Sabato, American Government: Roots and Reform, 2009 Edition, Longman, New York 2009, Chapter 16: Interest Groups, pp.566-595 - Steven W. Hook, U.S. Foreign Policy: The Paradox of World Power,Second Edition, CQ Press, Washington D.C. 2008, Chapter 9: Social Movements and Interest Groups, pp.255-290. - Joyce P. Kaufman, A Concise History of U.S. Foreign Policy, Second Edition, Rowman & Littlefield Publishers Inc., Plymounth UK, 2010, Chapter 1: Setting the stage for understanding U.S. foreign policy, pp.1-29. - Michael Cox, Doug Stokes, US Foreign Policy, Oxford University Press, Oxford 2008, Chapter 1: Theories of US foreign relations, Chapter 2: American Exceptionalism, pp.1-42. - Steven W. Hook, U.S. Foreign Policy: The Paradox of World Power, Second Edition, CQ Press, Washington D.C. 2008, Chapter 3:Dynamics of Decision Making, pp.64-97. - Michael Cox, Doug Stokes, US Foreign Policy, Oxford University Press, Oxford 2008, Chapter 3: The rise to world power, 1776-1945, pp.45-62. - James M. McCormick, American Foreign Policy & Process, Fifth Edition, Wadsworth, Boston, 2010, Chapter 1: America’s traditions in foreign policy, pp.5-33. - Steven W. Hook, U.S. Foreign Policy: The Paradox of World Power,Second Edition, CQ Press, Washington D.C. 2008, Chapter 2:The expansion of U.S. Power (Economic and Territorial Expansion), pp.26-34. - James M. McCormick, American Foreign Policy & Process, Fifth Edition, Wadsworth, Boston, 2010, Chapter 1: America’s traditions in foreign policy, pp.12-17. - Joyce P. Kaufman, A Concise History of U.S. Foreign Policy, Second Edition, Rowman & Littlefield Publishers Inc., Plymounth UK, 2010, Chapter 2: Unilateralism to Engagement: The Founding to the end of World War I, pp.31-56. - Steven W. Hook, U.S. Foreign Policy: The Paradox of World Power,Second Edition, CQ Press, Washington D.C. 2008, Chapter 2:The expansion of U.S. Power (Fighting Two World Wars), pp.34-37 - Steven H. Hook, John Spanier, American Foreign Policy since World War II, CQ Press, Washington D.C., 2010, Chapters 2-3, pp.21-72. - James M. McCormick, American Foreign Policy & Process, Fifth Edition, Wadsworth, Boston, 2010, Chapter 2: America’s global involvement and the emergence of the Cold War, pp.35-67. - Michael Cox, Doug Stokes, US Foreign Policy, Oxford University Press, Oxford 2008, Chapter 4: American Foreign Policy during the Cold War,, pp.63-87. - Joyce P. Kaufman, A Concise History of U.S. Foreign Policy, Second Edition, Rowman & Littlefield Publishers Inc., Plymounth UK, 2010, Chapter 4: The Cold War, pp.77-113. - Steven W. Hook, U.S. Foreign Policy: The Paradox of World Power,Second Edition, CQ Press, Washington D.C. 2008, Chapter 2:The expansion of U.S. Power (Global Premacy at the Cold War), pp.39-51. - Joyce P. Kaufman, A Concise History of U.S. Foreign Policy, Second Edition, Rowman & Littlefield Publishers Inc., Plymounth UK, 2010, Chapter 5: Beyond The Cold War: Reagan Through Clinton, pp.115-137. - Steven W. Hook, U.S. Foreign Policy: The Paradox of World Power,Second Edition, CQ Press, Washington D.C. 2008, Chapter 2:The expansion of U.S. Power (New Challenges after the Cold War), pp. 51-61. - James M. McCormick, American Foreign Policy & Process, Fifth Edition, Wadsworth, Boston, 2010, Chapter 5: Foreign Policy after the Cold War: The Bush and Clinton Administrations, pp.153-199. - Joyce P. Kaufman, A Concise History of U.S. Foreign Policy, Second Edition, Rowman & Littlefield Publishers Inc., Plymounth UK, 2010, Chapter 6: September 11 and After, pp.139-165. - James M. McCormick, American Foreign Policy & Process, Fifth Edition, Wadsworth, Boston, 2010, Chapter 6: American foreign policy after September 11: The George W. Bush Administration, pp.201-249. - Steven W. Hook, U.S. Foreign Policy: The Paradox of World Power, Second Edition, CQ Press, Washington D.C. 2008, Chapter 10:National Security and Defense Policy, pp. 291-328. - James M. McCormick, American Foreign Policy & Process, Fifth Edition, Wadsworth, Boston, 2010, Chapter 10: The Military and Intelligence Bureaucracies: Pervasive or Accountable?, pp.411-472 - Michael Cox, Doug Stokes, US Foreign Policy, Oxford University Press, Oxford 2008, Chapter 11: U.S. foreign policy in the Middle East,, pp.213-235. - Steven H. Hook, John Spanier, American Foreign Policy since World War II, CQ Press, Washington D.C., 2010, Chapter 9, pp.212-221. - Nasah Uslu, The Turkish-American Relationship: Between 1947-2003 The History of a Distinctive Alliance, Nova Science Publishers, Inc., New York, 2003, Chapters: 2,4,5,6,7,8,10,11. - Steven W. Hook, U.S. Foreign Policy: The Paradox of World Power, Second Edition, CQ Press, Washington D.C. 2008, Chapter 12: Transnational Policy Problems, pp. 364-399. - Michael Cox, Doug Stokes, US Foreign Policy, Oxford University Press, Oxford 2008, Chapter 22: The future of U.S. foreign policy, pp.433-450. |
Diğer Kaynaklar: | Articles in Course Package |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 102 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 148 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | 1 |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 5 |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 1 |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | 2 |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |