POL4321 Religion and PoliticsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar TIPÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
TIP
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
POL4321 Din ve Politika Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: Mevcut Değil
Dersin Amacı: Bu derste, modernleşme ve sanayileşmenin din ve siyaset arasındaki ilişkiye etkileri irdelenir. Dersin konuları üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, din sosyolojisindeki başlıca analitik düşünürlerin yaklaşımları doğrultusunda dinin modern toplumlardaki yeri incelenir. İkinci bölümde, dünyanın farklı bölgelerinde dinin yeniden canlanmasının tezahürleri örneklerle ele alınır. Üçüncü bölümde ise belli başlı ülkelerin din ve devlet ilişkileri güncel konular da dikkate alınarak tartışılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

1. Din üzerine çeşitli sosyolojik teorileri kavrar:
2. Modernleşme ve sekülerleşme arası ilişkinin karmaşıklığını açıklar;
3. Dünyanın farklı bölgelerindeki örneklere dayanarak devletler ve din arasındaki temel ilişki şekillerini analiz eder;
4. Dünyanın farklı bölgelerindeki örnekler üzerinden, dinlerin ulusal siyasetteki etkilerini inceler;
5. Dünyanın başlıca ülkelerindeki din-toplum ve din-devlet ilişkilerini değerlendirir;
6. İslam’ın fundamentalist, muhafazakâr ve modernist yorumları ve Siyasal İslam’ın biçimleri arasındaki farklılıkları tanımlar;

Dersin İçeriği

Modern öncesi, modern ve modernite sonrası dönemlerde dinin toplumlarda değişen rolü; modernleşmenin din ve devlet ilişkilerine etkisi; belli başlı ülkelerde din-toplum ve din-devlet ilişkileri; dinin yeniden canlanması ve yeni din hareketleri.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş / Din, Modernleşme ve Küreselleşme • Esposito, John, “Introduction: Globalization / World Religions in Everyone’s Hometown”, pp.3-37, 2002.
2) Büyük Dinlerin Genel Tarihi • Esposito, John, “Introduction: Globalization / World Religions in Everyone’s Hometown”, pp.3-37, 2002. https://d3tt741pwxqwm0.cloudfront.net/WGBH/sj14/sj14-int-religmap/index.html https://www.youtube.com/watch?v=m6dCxo7t_aE
3) Din, Akıl ve Duygu / Din Sosyolojisinin Temel Düşünürleri • Fenn, Richard K., “Introduction”, pp.1-12, 2009. • Martineau, Harriet, “The Positive Philosophy of Auguste Compte”, pp.5-115., 2000. • Fenn, Richard K., “Sigmund Freud”, pp.36-54, 2009.
4) Din, İdeoloji, Dayanışma ve Akılcılık • Lobkowicz, Nicholas, "Marx's Attitude toward Religion", pp.319-352, 1964. • Fenn, Richard K., “Emile Durkheim”, pp.15-35, 2009. • Fenn, Richard K., “Max Weber”, pp.55-81, 2009.
5) Din ve Anlam / Din ve Sekülarizm • Fenn, Richard K., “Clifford Geertz”, pp.183-196, 2009. • Berger, Peter, “Secularism in Retreat”, pp.3-12, 1996/97.
6) Sekülerleşme Tartışması • Norris, Pippa and Ronald, Inglehart, “The Secularisation Debate”, 3-32, 2011. • Norris, Pippa and Ronald, Inglehart, “Secularization and Its Consequences”, 215-242, 2011.
7) Ara Sınav
8) ABD & Batı Avrupa'da Din ve Siyaset • Jelen, Ted Gerard and Wilcox, Clyde, Religion and Politics in Comparative Perspective: The One, The Few, and The Many, Chapters: 8&13, 2002.
9) Polonya ve Yunanistan'da Din ve Siyaset • Jelen, Ted Gerard and Wilcox, Clyde, Religion and Politics in Comparative Perspective: The One, The Few, and The Many, Chapter 2, 2002. • Konidaris, Ioannis M., “The Legal Parameters of Church and State Relations in Greece”, pp.223-235, 2003.
10) İsrail, Hindistan ve Çin'de Din ve Siyaset • Jelen, Ted Gerard and Wilcox, Clyde, “Religion and Politics in Comparative Perspective: The One, The Few, and The Many”, Chapter: 5&11, 2002. • Madsen, Richard, “The Upsurge Religion in China”, pp.58-71, 2010.
11) İslam ve Siyaset Teorisi • Haddad, Yvonne Y., “Sayyid Qutb: Ideologue of Islamic Revival, pp.67-98, 1983. • Ghamari-Tabrizi, Behrooz, “Contentious Public Religion: Two Conceptions of Islam in Revolutionary Iran: Ali Shari’ati and Abdolkarim Soroush”, pp.504-523, 2004.
12) Siyasal İslam • Fuller, Graham, The Future of Political Islam, Chapter 6, 2003. • Jelen, Ted Gerard and Wilcox, Clyde, Religion and Politics in Comparative Perspective: The One, The Few, and The Many, Chapter 7, 2002.
13) Türkiye’de Din ve Siyaset • Somer, Murat, “Turkish Secularism: Looking Forward and Beyond the West”, pp.37-54, 2019.
14) KONU TEKRARI & SORU-CEVAP

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Books:
• Fenn, Richard K. 2009. Key Thinkers in the Sociology of Religion, London & New York: Bloomsbury Publishing Plc.
• Jelen, Ted Gerard & Wilcox, Clyde. 2002. Religion and Politics in Comparative Perspective: The One, The Few, and The Many, Cambridge University Press.
• Martineau, Harriet. 2000-Translated. The Positive Philosophy of Auguste Comte, Vol. 3, Batoche Books, 1999.
• Esposito, John L. et. al. 2002 “Introduction: Globalization / World Religions in Everyone’s Hometown” in World Religions Today, New York – Oxford: Oxford University Press, pp. 3 – 37.
• Fuller, Graham. 2003. The Future of Political Islam, New York, Palgrave.
• Haddad, Yvonne Y. 1983. “Sayyid Qutb: Ideologue of Islamic Revival”, in John L. Esposito (ed), Voices of Resurgent Islam, New York – Oxford: Oxford University Press, pp. 67 – 98.
• Konidaris, Ioannis M. 2003. “The Legal Parameters of Church and State Relations in Greece” in Fotini Bellou, eds, Greece in the Twentieth Century, Routledge, pp. 223 – 235.
• Norris, Pippa. & Inglehart, Ronald. 2011. Sacred and Secular: Religion and Politics Worldwide, New York: Cambridge University Press.
• Somer, Murat. 2019. “Turkish Secularism: Looking Forward and Beyond the West” in Matthew Whiting and Alpaslan Özerdem, eds, Routledge Handbook on Turkish Politics, Routledge, pp. 37 – 54.

Articles:
• Berger, Peter L. 1996/97. “Secularism in Retreat”, The National Interest, No. 46, pp. 3 - 12.
• Ghamari-Tabrizi, Behrooz. 2004. "Contentious Public Religion: Two Conceptions of Islam in Revolutionary Iran: Ali Shari`ati and Abdolkarim Soroush", International Sociology, Vol. 19, No. 4, pp. 504–523.
• Lobkowicz, N. 1964. "Karl Marx's Attitude Towards Religion", The Review of Politics, Vol. 26, No. 3, pp. 319-352.
• Madsen, Richard. 2010. “The Upsurge of Religion in China”, Journal of Democracy, Vol. 21, No. 4, pp.58 – 71.

The textbooks and articles listed on the syllabus are also accessible through the BAU Library.
The PPT files will be shared on ItsLearning following each class.

-----

Kitaplar:
• Fenn, Richard K. 2009. Key Thinkers in the Sociology of Religion, London & New York: Bloomsbury Publishing Plc.
• Jelen, Ted Gerard & Wilcox, Clyde. 2002. Religion and Politics in Comparative Perspective: The One, The Few, and The Many, Cambridge University Press.
• Martineau, Harriet. 2000-Translated. The Positive Philosophy of Auguste Comte, Vol. 3, Batoche Books, 1999.
• Esposito, John L. et. al. 2002 “Introduction: Globalization / World Religions in Everyone’s Hometown” in World Religions Today, New York – Oxford: Oxford University Press, pp. 3 – 37.
• Fuller, Graham. 2003. The Future of Political Islam, New York, Palgrave.
• Haddad, Yvonne Y. 1983. “Sayyid Qutb: Ideologue of Islamic Revival”, in John L. Esposito (ed), Voices of Resurgent Islam, New York – Oxford: Oxford University Press, pp. 67 – 98.
• Konidaris, Ioannis M. 2003. “The Legal Parameters of Church and State Relations in Greece” in Fotini Bellou, eds, Greece in the Twentieth Century, Routledge, pp. 223 – 235.
• Norris, Pippa. & Inglehart Ronald. 2011. Sacred and Secular: Religion and Politics Worldwide, New York: Cambridge University Press.
• Somer, Murat. 2019. “Turkish Secularism: Looking Forward and Beyond the West” in Matthew Whiting and Alpaslan Özerdem, eds, Routledge Handbook on Turkish Politics, Routledge, pp. 37 – 54.

Makaleler:
• Berger, Peter L. 1996/97. “Secularism in Retreat”, The National Interest, No. 46, pp. 3 - 12.
• Ghamari-Tabrizi, Behrooz. 2004. "Contentious Public Religion: Two Conceptions of Islam in Revolutionary Iran: Ali Shari`ati and Abdolkarim Soroush", International Sociology, Vol. 19, No. 4, pp. 504–523.
• Lobkowicz, N. 1964. "Karl Marx's Attitude Towards Religion", The Review of Politics, Vol. 26, No. 3, pp. 319-352.
• Madsen, Richard. 2010. “The Upsurge of Religion in China”, Journal of Democracy, Vol. 21, No. 4, pp.58 – 71.

Ders izlencesinde yer alan kitaplara ve makalelere BAU Kütüphanesi’nden de erişilebilir.
PowerPoint dosyaları, hafta bazında ve işlenen ders sonrasında ItsLearning’e yüklenir.

Diğer Kaynaklar: İşlenen konularla ilgili Youtube videoları ve Internet linkleri.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 4 % 15
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 45
Rapor Teslimi 1 % 15
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 104
Proje 1 3
Küçük Sınavlar 4 2
Ara Sınavlar 1 1.5
Final 1 1.5
Toplam İş Yükü 151

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır.
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir.
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler.
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar.
5) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir.
6) Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir.
7) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir.
8) Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.
9) Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur.
10) Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır.
11) Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir.
12) Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir.
13) Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir.
14) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur.
15) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir.
16) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur.
17) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar.
18) Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar.
19) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır.
20) Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21) Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22) Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır.
23) Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar.
24) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar.
25) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır.
27) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir.
28) Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular.
29) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır.
30) Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir.
31) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.
32) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler