PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL2513 | Türk-Yunan İlişkileri | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | |
Dersi Veren(ler): |
Dr. BYRON MATARANGAS |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders geçmişi anlayarak günümüze anlam verme ve geleceği geliştirme anlayışına göre inşa edilmiştir. Buna göre, geçmiş ve günümüzdeki Türk-Yunan ilişkilerine dengeli bir bakış açısıyla ele alınmaya çalışılacaktır. Bu bakış açısı Osmanlı yönetimi altındaki birlikte yaşama deneyimine bakarak başlayacak. Bunu, daha sonra birbirlerine karşı yaptıkları bağımsızlık savaşları ile zirveye ulaşan Yunan ve Türk milliyetçiliğinin yükselişi takip edecektir. Bundan sonra, Atatürk/Venizelos döneminden 1990'lara kadar devam eden Soğuk Savaş dönemi boyunca gelişen ilişkilerin evrimi incelenecektir. Bunu yaparken, her iki ülkedeki iç gelişmelerin, azınlık sorununun, Kıbrıs ve Ege konusunun ve AB'nin rolünün ikili ilişkilere etkisini inceleyeceğiz. Son olarak, 'deprem diplomasisi' dönemini ele alıp bir yandan Ege konusuna diğer yandan 'yüksek siyaset' seviyesinde devam eden gerginliğe uzanan yoğun temasları inceleyeceğiz. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Türk-Yunan milliyetçiliğinin her iki ülkenin birbirleriyle ilişkileri karşısında tarihsel bilgilenme ve eleştirel bir anlayışı geliştirmek, 2. Öğrencileri milliyetçilik kuramları ile tanıştırmak, 3. Öğrencilere günümüzde ilişkilerin nerede durduğunu ve hangi yön(ler)de gelişebileceğinin gerçekçi bir değerlendirmesini sunmak. |
Konu 1: Giriş; Türk nedir? Yunan nedir? Konu 2: Osmanlı'da birlikte yaşama; Milliyetçilik nedir? Konu 3: Yunan milliyetçiliğinin yükselişi, Türk milliyetçiliğinin yükselişi Konu 4: Nüfus değişimi; Atatürk ve Venizelos Konu 5: Karşılıklılık ve azınlıklar Konu 6: Kıbrıs ve Ege Konu 7: 'Avrupa'nın rolü: O zaman ve şimdi Konu 8: İnişli-çıkışlı ilişkiler: 1990'lar; Deprem diplomasisi Konu 9: 2000'li yıllarda yeniden yakınlaşma Konu 10: Buradan nereye? |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş - Bir Türk kimdir? Bir Yunalı kimdir? | Theodossopolous makalesi |
2) | Osmalıda birlikte yaşama; Milliyetçilik nedir? | Ahmad, Ch 2, Koliopolous and Veremis, Ch 2 |
3) | Milliyetçilik Kuramları: İlksel varolusçuluk, daimicilik, Modernizm, Etno-Sembolizm | Chpts 1-2, Anthony Smith'in milliyetçilik hakkındaki kitabı |
4) | Etnik Milliyetçiliğe karşı Sivil Milliyetçilik; Osmanlı'dan sonra gelen devletlerin durumu | Ch 2 Ahmad; Ch 2 Gallant |
5) | Yunan milliyetçiliğinin ortaya çıkışı; Türk milliyetçiliğinin ortaya çıkışı | Önceki haftadan devam |
6) | Ataturk and Venizelos; nüfus mübadelesi | Bruce 2 chapters |
7) | Lozan Antlaşması rejimi; Azınlık hakları ve karşılıklılık | Fisher Onar, N. and Ozgunes, M. How Deep a Transformation? The Europeanization of Turkish and Greek Minority Rights Policies, International Journal of MInority and Group Rights, 17 (1) 2010; Baskin Oran chpt 1 |
8) | Ders Tekrarı | Bugüne kadarki tüm okumalar ve sınıf notları |
9) | ||
10) | ||
11) | ||
12) | ||
13) | ||
14) | Ders Tekrarı | Bugüne kadarki tüm okumalar ve sınıf notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Turkey: Feroz Ahmad, The Making of Modern Turkey, (London: Routledge, 1993) Eric Zürcher, Turkey: A Modern History, (London: I.B. Tauris, 1998) Greece: Thomas W. Gallant, Modern Greece, (London: Hoddler, 2001) John S. Koliopoulos and Thanos M. Veremis, Greece: The Modern Sequel, From 1821 to the Present (London: Hurst, 2002) |
Diğer Kaynaklar: | Okuma için her bölüme ait derlenmiş makaleler mevcuttur. Available in reader with compiled articles for each unit. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 5 |
Projeler | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. |