SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL4418 | Uluslararası Örgütler | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Arş.Gör. ATAKAN YILMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Arş.Gör. ATAKAN YILMAZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilere hükümetler arası örgütler aracılığıyla iş birliği ve kurumsallaşma konularında bir anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır. Tarihsel kökenlerin, kurumların görünürdeki rol ve işlevlerinin, teorik ve metodolojik öneminin, kurumların işleyişini ve etkinliğini etkileyen uluslararası ve yerel siyasi dinamiklerin incelenmesiyle başlayacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1)Birleşmiş Milletler, Avrupa Birliği, NATO, WTO, IMF gibi başlıca uluslararası örgütler hakkında kapsamlı bir anlayış geliştirmek. 2)Önemli uluslararası örgütlerin karar alma süreçleri, güç dinamikleri ve iç yapıları hakkında bilgi sahibi olmak. 3)Gelişen uluslararası sistem içinde uluslararası ve bölgesel örgütlerin yanı sıra hükümet dışı kuruluşların (NGO'lar) rollerini, sınırlılıklarını ve etkilerini analiz etmek. 4)Uluslararası örgütlerin küresel yönetişimdeki geçmiş ve mevcut uygulamalarını eleştirel bir şekilde değerlendirmek ve tartışmak. 5)Uluslararası örgütlerin çatışma çözümü, ekonomik istikrar, çevresel sürdürülebilirlik ve insan haklarının korunması gibi küresel sorunlara yönelik etkinliğini değerlendirmek. 6)Teorik çerçeveleri ve gerçek dünya örneklerini kullanarak, giderek çok kutuplu hale gelen bir dünyada uluslararası örgütlerin geleceğini eleştirel bir şekilde değerlendirmek. 7)Yapılandırılmış tartışmalar, münazara oturumları ve sunumlar aracılığıyla iletişim ve tartışma becerilerini güçlendirmek. |
Bu ders, hükümetler arası örgütler aracılığıyla işbirliği ve kurumsallaşmanın temel anlayışını sağlayacaktır. Tarihsel kökenleri, görünürdeki rol ve işlevleri, kurumların teorik ve metodolojik uygunluğunu ve faaliyetlerini etkileyen uluslararası ve yerel siyasi dinamikleri ve etkinliklerini inceleyerek başlayacaktır. Derste, (i) Uluslararası Örgütler (IO'lar) küresel siyasette nasıl bir rol oynamaktadır? (ii) Bu uluslararası örgüt, en güçlü üyelerinin çıkarlarından daha fazlasını temsil ediyor mu? (iii) En güçlü üyelerinin dış politika hedefleri nasıl izleniyor – ya da izleniyor mu? (iv) Ülkeler uluslararası kuruluşlarla etkileşime girdiğinde iç politika nasıl bir rol oynar? (v) IO'larda çalışan bireylerin özel teşviklerinin takibi IO'nun etkinliğini nasıl etkiler? (vi) Uluslararası siyasetteki hangi fikirler ve normlar çeşitli Uluslararası Örgütlerin yaratılmasını etkiler ve Uluslararası Örgütlerin uluslararası fikir ve normlar üzerinde ne gibi etkileri olduğu- gibi sorular ele alınacaktır. Bu ders aynı zamanda öğrencileri, uluslararası sistemdeki rolü ve etkinliği ile ilgili olarak seçilmiş materyaller aracılığıyla Birleşmiş Milletler sistemi ile iyice tanıştıracaktır. Dersin öğretim yöntemleri “Örnek Olay İnceleme, Grup Çalışması, Tartışma, , Konuk Konuşmacı, Bireysel Çalışma, Anlatım, Okuma, Tartışma” şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş Ve Genel Bakış | Introduction to International Organizations: Definitions and Classifications Gutner Ch.1 (*) Archer, Ch. 2, “Classification of international organizations”; * Archer, Ch. 3 “Role and Functions of International Organizations”; Rittberger and Zangl, Ch. 1 – Introduction |
2) | Uluslararası Örgütler Teorileri | Gutner Ch.2 (*) Archer, Ch.4 “Writings on international organizations”; Rittberger, Ch.2, “Theories of international organizations”; Pease Ch. 3-4 “Mainstream Approaches”, “Critical approaches” Ek Okumalar M.N. Barnett and M. Finnemore, “The Politics, Power, and Pathologies of International Organizations,” International Organization 53:4 (1999), pp. 699-732 Kenneth Abbot and Duncan Snidal, “Why States Act through Formal International Organizations,” The Journal of Conflict Resolution 42:1, (1998), pp.3-32. John Mearsheimer, “The False Promise of International Institutions,” International Security 19:3 (winter 1994/95), pp. 5-49. |
3) | Uluslararası Örgütler Teorileri | Gutner Ch.2 (*) Archer, Ch.4 “Writings on international organizations”; Rittberger, Ch.2, “Theories of international organizations”; Pease Ch. 3-4 “Mainstream Approaches”, “Critical approaches” Suggested Readings: M.N. Barnett and M. Finnemore, “The Politics, Power, and Pathologies of International Organizations,” International Organization 53:4 (1999), pp. 699-732 Kenneth Abbot and Duncan Snidal, “Why States Act through Formal International Organizations,” The Journal of Conflict Resolution 42:1, (1998), pp.3-32. John Mearsheimer, “The False Promise of International Institutions,” International Security 19:3 (winter 1994/95), pp. 5-49. |
4) | Milletler Cemiyeti Sistemi | (*) Bennet and Oliver, Ch.2 “A Great experiment: The League of Nations”; Rittberger, Ch. 3, “History of international organizations • Watch: The League of Nations: Wilson's League for Peace https://www.youtube.com/watch?v=r0ldr18Rn ho |
5) | Milletler Cemiyeti Sistemi | (*) Bennet and Oliver, Ch.2 “A Great experiment: The League of Nations”; Rittberger, Ch. 3, “History of international organizations • Watch: The League of Nations: Wilson's League for Peace https://www.youtube.com/watch?v=r0ldr18Rn ho |
6) | Birleşmiş Milletler | Gutner Ch. 3. (*) Bennet and Oliver, Ch. 3, “The genesis of the UN”; Alger, Ch. 1 “Background and History”; Bennet and Oliver, Ch. 4 “Basic principles and organization of the UN”; Alger Ch. 4 “Chronology of the Emergence and Development of the UN System” • Hint: UN Youtube channel https://www.youtube.com/unitednations is also instructive for current issues at the UN. |
7) | Birleşmiş Milletler | The United Nations - special issues, governance, crises management? Bennet and Oliver, Ch. 3, “The genesis of the UN”; Alger, Ch. 1 “Background and History” Bennet and Oliver, Ch. 4 “Basic principles and organization of the UN” Alger Ch. 4 “Chronology of the Emergence and Development of the UN System” https://www.un.org/en/ |
7) | Küresel sağlık yönetişimi - Dünya Sağlık Örgütü | https://www.who.int Watch and discuss in class: “Coronavirus Out- break (COVID - 19): WHO Update (20 July 2020) https://www.youtube.com/watch?v=70v0gL9U HvM |
8) | Küresel sağlık yönetişimi - Dünya Sağlık Örgütü | https://www.who.int Watch and discuss in class: “Coronavirus Out- break (COVID - 19): WHO Update (20 July 2020) https://www.youtube.com/watch?v=70v0gL9U HvM |
8) | Küresel ekonomik yönetişim- IMF ve Dünya Bankası | Gutner Ch. 5 and Ch. 7 IMF & World Bank (www.imf.org) (www.worldbank.org) (*) Bennett and Oliver, Ch. 12 Food for thought: IMF and WTO responses to Covid-19. • Read: The IMF's Response to COVID-19 https://www.imf.org/en/About/FAQ/imf- response-to-covid-19 • Watch and discuss in class: “The IMF in the Post-COVID-19 Fiscal Stabilization and Recovery” https://www.imf.org/en/News/Articles/2020/0 6/15/tr061520-the-imf-in-the-post-covid-19- fiscal-stabilization-and-recovery Quick guide: Aid-for-Trade Webinar "Supporting COVID-19 response and recovery" https://www.wto.org/english/tratop_e/devel_ e/a4t_e/webinara4tcov27520_e.htm |
9) | Ara Sınav | |
10) | NATO | Lecture handouts (*) Pease, Chp.6 “Regional security”; Rimanelli “Introduction” Food for thought: who/what is the new enemy? Watch and discuss in class: “NATO Parliamentary As- sembly Webinar - NATO’S RESPONSE TO COVID-19” https://www.youtube.com/watch?v=WjmciOhgW8U |
11) | Bölgesel Organizasyonlar -I- Avrupa Birliği | European Union (www.europe.eu) Food for thought: Covid-19 and EU’s survival? Quick guide: EU institutions responses to https://europa.eu/european-union/coronavirus- response_en Watch and discuss in class: BAU POLSIR Webi- nar Series 1: European Union and Covid-19 Cri- sis: Retreat or Re-treat https://www.youtube.com/watch?v=zkE7iDcD YpM |
12) | Bölgesel Organizasyonlar -II- | African Union (www.au.int) / ASEAN – Association of Southeast Asian Nations (http://www.asean.org/) / OAS - Organization of American States (www.oas.org) Food for thought: How useful are regional organizations? |
13) | Hükümetler Arası Örgütler (IGOs) Üzerine Grup Sunumları. | |
14) | Hükümetler Arası Örgütler (IGOs) Üzerine Grup Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Gutner, T. (2017). International Organizations in World Politics. London: Sage. Additional weekly readings will include selected articles and book chapters. (Haftalık ek okumalar, seçilmiş makaleler ve kitap bölümlerini içerecektir.) |
Diğer Kaynaklar: | Articles in Course Package |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 5 | % 15 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 95 |
Küçük Sınavlar | 2 | 5.5 |
Ara Sınavlar | 2 | 4 |
Final | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 147.5 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir. | 5 |
2) | Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. | 5 |
3) | Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır. | 1 |
4) | Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder. | 5 |
5) | İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler. | 4 |
6) | Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür. | 5 |
7) | Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 5 |
8) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | 5 |
9) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır. | 4 |
10) | İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir. | 5 |
11) | Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir. | 5 |
12) | İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir. | 3 |