SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL4418 | Uluslararası Örgütler | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. EBRU ŞULE CANAN SOKULLU |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Bu ders Uluslararası Örgütlere giriş niteliği taşımaktadır. Uluslararası Örgütlerin dünyadaki mevcut rolleri, dünya siyasetinin karmaşık karşılıklı bağımlılığını hesaba katarak Uluslararası İlişkiler disiplininin dinamiklerini daha iyi anlamak için çok önemlidir. Dersin amaçları arasında ayrıca öğrencilerin sözlü, yazılı ve araştırma becerilerinin geliştirilmesi yer almaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Uluslararası Örgütlerin tanımları ve sınıflandırmaları ile ilgili temel tartışmaları tanımlar 2. Uluslararası Örgütlerde Uluslararası Örgütlerin Rollerine İlişkin Temel Teorik Yaklaşımları bilir 3. Milletler Cemiyeti ve Birleşmiş Milletler’ in tarihsel ve entelektüel köklerini öğrenir 4. Milletler Cemiyeti sisteminin güçlü ve zayıf boyutlarını tartışır 5. Birleşmiş Milletlerin ana organlarını ve işlevlerini tanımlar 6. AB, AGİT, Avrupa Konseyi ve NATO gibi diğer önemli uluslararası örgütlerin temel organlarını, rollerini ve rollerini anlar. |
Bu ders, hükümetler arası örgütler aracılığıyla işbirliği ve kurumsallaşmanın temel anlayışını sağlayacaktır. Tarihsel kökenleri, görünürdeki rol ve işlevleri, kurumların teorik ve metodolojik uygunluğunu ve faaliyetlerini etkileyen uluslararası ve yerel siyasi dinamikleri ve etkinliklerini inceleyerek başlayacaktır. Derste, (i) Uluslararası Örgütler (IO'lar) küresel siyasette nasıl bir rol oynamaktadır? (ii) Bu uluslararası örgüt, en güçlü üyelerinin çıkarlarından daha fazlasını temsil ediyor mu? (iii) En güçlü üyelerinin dış politika hedefleri nasıl izleniyor – ya da izleniyor mu? (iv) Ülkeler uluslararası kuruluşlarla etkileşime girdiğinde iç politika nasıl bir rol oynar? (v) IO'larda çalışan bireylerin özel teşviklerinin takibi IO'nun etkinliğini nasıl etkiler? (vi) Uluslararası siyasetteki hangi fikirler ve normlar çeşitli Uluslararası Örgütlerin yaratılmasını etkiler ve Uluslararası Örgütlerin uluslararası fikir ve normlar üzerinde ne gibi etkileri olduğu- gibi sorular ele alınacaktır. Bu ders aynı zamanda öğrencileri, uluslararası sistemdeki rolü ve etkinliği ile ilgili olarak seçilmiş materyaller aracılığıyla Birleşmiş Milletler sistemi ile iyice tanıştıracaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş Ve Genel Bakış | Introduction to International Organizations: Definitions and Classifications Gutner Ch.1 (*) Archer, Ch. 2, “Classification of international organizations”; * Archer, Ch. 3 “Role and Functions of International Organizations”; Rittberger and Zangl, Ch. 1 – Introduction |
2) | Uluslararası Örgütler Teorileri | Gutner Ch.2 (*) Archer, Ch.4 “Writings on international organizations”; Rittberger, Ch.2, “Theories of international organizations”; Pease Ch. 3-4 “Mainstream Approaches”, “Critical approaches” |
3) | Milletler Cemiyeti Sistemi | (*) Bennet and Oliver, Ch.2 “A Great experiment: The League of Nations”; Rittberger, Ch. 3, “History of international organizations • Watch: The League of Nations: Wilson's League for Peace https://www.youtube.com/watch?v=r0ldr18Rn ho |
4) | Birleşmiş Milletler | Gutner Ch. 3. (*) Bennet and Oliver, Ch. 3, “The genesis of the UN”; Alger, Ch. 1 “Background and History”; Bennet and Oliver, Ch. 4 “Basic principles and organization of the UN”; Alger Ch. 4 “Chronology of the Emergence and Development of the UN System” • Hint: UN Youtube channel https://www.youtube.com/unitednations is also instructive for current issues at the UN. |
5) | Birleşmiş Milletler | The United Nations - special issues, governance, crises management? Bennet and Oliver, Ch. 3, “The genesis of the UN”; Alger, Ch. 1 “Background and History” Bennet and Oliver, Ch. 4 “Basic principles and organization of the UN” Alger Ch. 4 “Chronology of the Emergence and Development of the UN System” https://www.un.org/en/ |
6) | Ara Sınav | |
7) | Küresel sağlık yönetişimi - Dünya Sağlık Örgütü | https://www.who.int Watch and discuss in class: “Coronavirus Out- break (COVID - 19): WHO Update (20 July 2020) https://www.youtube.com/watch?v=70v0gL9U HvM |
8) | Küresel sağlık yönetişimi - Dünya Sağlık Örgütü | https://www.who.int Watch and discuss in class: “Coronavirus Out- break (COVID - 19): WHO Update (20 July 2020) https://www.youtube.com/watch?v=70v0gL9U HvM |
9) | Küresel ekonomik yönetişim- IMF ve Dünya Bankası | Gutner Ch. 5 and Ch. 7 IMF & World Bank (www.imf.org) (www.worldbank.org) (*) Bennett and Oliver, Ch. 12 Food for thought: IMF and WTO responses to Covid-19. • Read: The IMF's Response to COVID-19 https://www.imf.org/en/About/FAQ/imf- response-to-covid-19 • Watch and discuss in class: “The IMF in the Post-COVID-19 Fiscal Stabilization and Recovery” https://www.imf.org/en/News/Articles/2020/0 6/15/tr061520-the-imf-in-the-post-covid-19- fiscal-stabilization-and-recovery Quick guide: Aid-for-Trade Webinar "Supporting COVID-19 response and recovery" https://www.wto.org/english/tratop_e/devel_ e/a4t_e/webinara4tcov27520_e.htm |
10) | Küresel Ekonomik Yönetişim - IMF ve Dünya Bankası | Gutner Ch. 5 and Ch. 7 IMF & World Bank (www.imf.org) (www.worldbank.org) (*) Bennett and Oliver, Ch. 12 Food for thought: IMF and WTO responses to Covid-19. • Read: The IMF's Response to COVID-19 https://www.imf.org/en/About/FAQ/imf- response-to-covid-19 • Watch and discuss in class: “The IMF in the Post-COVID-19 Fiscal Stabilization and Recovery” https://www.imf.org/en/News/Articles/2020/0 6/15/tr061520-the-imf-in-the-post-covid-19- fiscal-stabilization-and-recovery Quick guide: Aid-for-Trade Webinar "Supporting COVID-19 response and recovery" https://www.wto.org/english/tratop_e/devel_ e/a4t_e/webinara4tcov27520_e.htm |
11) | NATO | Lecture handouts (*) Pease, Chp.6 “Regional security”; Rimanelli “Introduction” Food for thought: who/what is the new enemy? Watch and discuss in class: “NATO Parliamentary As- sembly Webinar - NATO’S RESPONSE TO COVID-19” https://www.youtube.com/watch?v=WjmciOhgW8U |
12) | Bölgesel Organizasyonlar -I- Avrupa Birliği | European Union (www.europe.eu) Food for thought: Covid-19 and EU’s survival? Quick guide: EU institutions responses to https://europa.eu/european-union/coronavirus- response_en Watch and discuss in class: BAU POLSIR Webi- nar Series 1: European Union and Covid-19 Cri- sis: Retreat or Re-treat https://www.youtube.com/watch?v=zkE7iDcD YpM |
13) | Bölgesel Organizasyonlar -I- Avrupa Birliği | European Union (www.europe.eu) Food for thought: Covid-19 and EU’s survival? Quick guide: EU institutions responses to https://europa.eu/european-union/coronavirus- response_en Watch and discuss in class: BAU POLSIR Webi- nar Series 1: European Union and Covid-19 Cri- sis: Retreat or Re-treat https://www.youtube.com/watch?v=zkE7iDcD YpM |
14) | Bölgesel Organizasyonlar -II- | African Union (www.au.int) / ASEAN – Association of Southeast Asian Nations (http://www.asean.org/) / OAS - Organization of American States (www.oas.org) Food for thought: How useful are regional organizations? |
Ders Notları / Kitaplar: | Clive Archer (2001) International Organization London: Routledge. Volker Rittberger and Bernard Zangl (2006) International Organization: Polity, Politics, and Policies Houndmills: Palgrave Kelly-Kate S. Pease (2003), International Organizations Upper Saddle River: Prentice Hall A. Le Roy Bennett and James K. Oliver (2002), International Organizations: Principles and Issues, NJ: Prentice Hall Marco Rimanelli (2009), The A to Z of NATO and other International Security Organizations, Lanham: The Scarecrow Press Chadwick F. Alger, (2006) The United Nations System: A Reference Handbook, abc-clio.com Edward Newman and Oliver P. Richmond (eds) (2001) The United Nations and Human Security, Houndmills: Palgrave |
Diğer Kaynaklar: | Articles in Course Package |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 5 | % 15 |
Sunum | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 57 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 |
Küçük Sınavlar | 5 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir. | 5 |
2) | Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. | 5 |
3) | Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır. | |
4) | Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder. | 5 |
5) | İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler. | 4 |
6) | Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür. | 5 |
7) | Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 5 |
8) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | 5 |
9) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır. | 4 |
10) | İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir. | 5 |
11) | Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir. | 5 |
12) | İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir. | 3 |