POL4343 Comparative DemocratizationBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar LOJİSTİK (TÜRKÇE)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
LOJİSTİK (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
POL4343 Karşılaştırmalı Demokratikleşme Bahar
3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi YÜKSEL ALPER ECEVİT
Opsiyonel Program Bileşenleri: Mevcut Değil
Dersin Amacı: Bu ders, 1960’larda yükselen karşılaştırmalı siyaset biliminin bir kolu olan demokratikleşme çalışmalarına odaklanmaktadır. Modern zamanda yükselen sağ-akım popülizmle gündeme gelen demokratik gerileme, bu dersin ana temalarından olacaktır. Ders, demokrasinin ne olduğunu ve kapsamına değinmekte, farklı kavramsallaştırmaları karşılaştırmakta, demokrasiyi diktatörlüklerle birlikte incelemektedir. Dersin teorik zemininde Modernizasyon Teorisi, Tarihsel Sosyoloji ve Geçiş Teorileri kullanılmaktadır. Küreselleşmenin temsili demokrasilerde yarattığı krizin doğurduğu yarışmacı otoriteryenlik, otoriter popülizm ve sağ-akım popülizm, dersin gündemindeki özel vakalardır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Siyaset bilimciler tarafından ortaya konan farklı siyasi rejim tanımlarını ve demokratik rejim türlerini ayırt eder;
II. Demokrasinin temel kriterlerini ve demokratikleşmeye temeI yaklaşımları karşılaştırır;
III. Demokrasi ve demokratikleşmeye dair yukarıdaki yaklaşımları eleştirel değerlendirme yeteneği kazanır;
IV. Temel demokratik kurumların işleyişini (başkanlık-parlementer; parti sistemleri; seçim sistemleri) analiz yeteneği edinir;
V. Farklı demokratik kurumsal yapıların demokratik rejimin sürdürülebilirliğine, istikrarına ve konsolidasyonuna etkilerini karşılaştırır.

Dersin İçeriği

Demokrasi: Kavramsal hususlar; Demokrasinin tek ve çok boyutlu kavramsallaştırmaları; Diktatörlük türleri; Demokratikleşme teorileri; Küreselleşme, yarışmacı otoriteryenlik, otoriter popülizm.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanıtım
2) Demokrasi: Kavramsal hususlar I
3) Demokrasi: Kavramsal hususlar II
4) Demokrasinin tek ve çok boyutlu kavramsallaştırmaları
5) Diktatörlük türleri
6) Demokratikleşme teorileri I
7) Değerlendirme ve Soru/Cevap
8) Demokratikleşme teorileri II
9) Küreselleşme, yarışmacı otoriteryenlik, otoriter popülizm
10) Sunumlar
11) Sunumlar
12) Sunumlar
13) Sunumlar
14) Genel değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Philip J. Adler and Randal Pouwels (2006) World Civilizations Belmont: Thomson Wadsworth
Andrew Heywood (2013) Politics 4th Edition New York: Palgrave Macmillan
Robert Dahl (1971) Polyarchy: Participation and Opposition Yale University Press
Samuel Huntington (1991) ‘Democracy’s Third Wave’, Journal of Democracy 2(2), pp. 12-34.
Philippe Schmitter and Terry Lynn Karl (1994) ‘What Democracy Is… And Is Not’, Journal of Democracy 2(3), pp. 75-88.
Juan Linz and Alfred Stepan (1996) Problems of Democratic Transition and Consolidation Baltimore: Johns Hopkins University Press
S. Martin Lipset (1959) ‘Some Social Requisites of Democracy’, American Political Science Review 53(1), pp. 69-105.
Gabriel Almond and Sidney Verba (1980) The Civic Culture Revisited Boston: Little Brown
Adam Przeworski and Fernando Limongi (1997) ‘Modernization: Theories and Facts’, World Politics 49(2), pp. 155-184
Barrington Moore (1993) Social Origins of Dictatorship and Democracy Beacon Press
Dietrich Rueschemeyer, Evelyne Huber Stephens, John D. Stephens (1992) ‘Capitalist Development and Democracy’, Contemporary Sociology pp. 243-248.
Guillermo O’Donnell and Philippe C. Schmitter (1986), ‘Opening (and Undermining) Authoritarian Regimes in Transitions from Authoritarian Rule: Tentative Conclusions About Uncertain Democracies Baltimore: Johns Hopkins University Press, pp. 15-36.
Ozan O. Varol (2012) ‘The Democratic Coup d’Etat’, Harvard International Law Journal 53(2), pp. 292-356.
Steven Levitsky and Lucan A. Way (2006) ‘Linkage versus Leverage: Rethinking the International Dimension of Regime Change’, Comparative Politics 38(4), pp. 379-400.
Steven Levitsky and Lucan A. Way (2002) ‘Elections Without Democracy: The Rise of Competitive Authoritarianism’, Journal of Democracy 13(2), pp. 51-65.
Cas Mudde and C. R. Kaltwasser (2017) Populism: A Very Short Introduction New York: OUP
Jan-Werner Müller (2016) What Is Populism? Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Diğer Kaynaklar: Mevcut Değil

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 10 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 116.5
Sunum / Seminer 1 0.5
Ara Sınavlar 1 1.5
Final 1 1.5
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Modern Lojistik faaliyetleri bilmek ve bu konularda temel mevzuatı öğrenmek.
2) Modern Lojistiğin günümüzde izlediği gelişmeleri ve politikaları bilmek ve bu gelişmleri takip edeceği kurum ve kuruluşları öğrenmek.
3) Lojistik alanındaki işletmelerin temel özelliklerini ve ekonomik hayatı bilerek iç ve dış çevresini takip ve analiz edebilme becerisini göstermek.
4) Lojistik ile ilgili alanlarda kullanılan belgeleri tanıma, düzenleyebilme ve muhasebeleştirme becerisi ile birlikte, sahip olduğu bilgi ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve kuruluşlara açık bir şekilde anlatabilmek.
5) Yeni pazarlama ve satış teknikleri bilgileriyle uluslararası pazarlara açılma kurallarını bilme ve uygulama becerisine sahip olmak.
6) Lojistik alanı ile ilgili konularda iş guvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak.
7) Mesleği ile ilgili mevzuatları takip etme ve uygulama yeteneği ile birlikte temel hukuk bilgileri, sosyal sorumluluk, etik değerler, sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olmak.
8) Kişisel ve mesleki yetkinliğini güncel tutabilmek için ilgili iletişim ağlarının içinde yer almak, çalıştığı sektörle ilgili değişimleri takip etmek ve kendini sürekli geliştirebilmek. 2
9) Lojistik ve tedarik zinciri alanında kullanılan klasik ve güncel kuramları, sektördeki gelişmeleri, değişimleri ve yönelimleri göz önünde bulundurarak yorumlayıp değerlendirebilmek.
10) Dış ticaret ve Gümrük mevzuatlarına ilişkin temel bilgiye sahip olmak.
11) Dış Ticaretin Lojistik yönetimiyle iliskilendirilmesi bilgisine sahip olmak.
12) En az bir yabancı dilde temel bilgi almak ve bunu mesleğinde kullanabilmek.
13) Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır, teknolojik değişiklikleri takip ederek yeni teknolojileri işletme sistemlerine uyarlar.