MEKATRONİK (TÜRKÇE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL3482 | Devlet ve Toplum | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ZEYNEP HANDE PAKER UNCU |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Siyaset sosyolojisi temelli bu ders sosyal, politik ve ekonomik alanlarda güç ilişkileri ile ilgilidir. Dolayısıyla hem ulusal birimde hem de ötesinde farklı iktidar merkezlerini mercek altına alır. Bu ders devlet yapılarını, sınıf yapılarını ve küresel yapıları tanıtır. Güç, temsil, birlik, sosyal sermaye, vatandaşlık, toplu eylem ve devletin gelişimi, demokratikleşme, “eski” ve “yeni” sosyal hareketler ve küresel ağlar gibi kavramlar incelenir. Bu dersin vurgusu, toplum ve politika arasındaki etkileşimlerin anlaşılmasıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Sosyal, politik ve ekonomik alanlarda iktidar ve iktidar ilişkilerini kavrar ve analiz etmek II. Sosyoloji ve siyaset biliminin kesiştiği yerde yerel, ulusal ve küresel iktidar yapılarını incelemek III. Siyasi analizin sosyolojik boyutlarını kavramak IV. Toplum ve politika arasındaki etkileşimleri analiz etmek V. Farklı sosyal ve politik aktörlerin (örneğin devletler, sivil toplum aktörleri, uluslararası kuruluşlar, uluslarüstü yapılar) yerel, ulusal ve küresel bağlamdaki rolünü tanımak VI. Devlet gelişimi, demokratikleşme, eşitsizlik, mobilizasyon ve küresel ağların süreçlerini analiz etmek ve tartışmak VII. Eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek |
Güç ve siyasete yaklaşımlar; Devletin gelişimi; Devlet teorileri (I): Sınıf ve çatışma; Devlet teorileri (II): Bir otonom aktör olarak devlet; Devlet teorileri (III): Devlet “yeşil” olabilir mi?; Uluslar ve ulusal entegrasyon; Kapitalizm ve demokrasi; Sivil toplum ve devlet; Vatandaşlık; Kolektif eylem; Küreselleşen dünyada devlet, toplum ve güç. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş | |
2) | Güç ve siyasete yaklaşımlar | |
3) | Devletin gelişimi | *Huber et al. 2015. “Introduction: Transformations of the state”, in S. Liebfried, E. Huber, M. Lange, J. D. Levy, F. Nullmeier (eds), The Oxford handbook of Transformations of the State, Oxford University Press: p. 1-22. Mann, M. 1993. The Sources of Social Power, Vol. 2. Cambridge University Press: p. 444-478 |
4) | Devlet teorileri-I Sınıf ve Çatışma | *Dahl, R. 1971. Polyarchy. Yale University Press: p. 1-32. |
5) | Devlet teorileri (II): Bir otonom aktör olarak devlet | *Skocpol, T. 1985. “Bringing the State Back In: Strategies of Analysis in Current Research,” in P. Evans, D. Rueschemeyer and T. Skocpol, ed.s, Bringing the State Back In, Cambridge: Cambridge University Press: p. 3-37. Wang, X. 1999. “Mutual Empowerment of State and Society. Its Nature, Conditions, Mechanisms, and Limits”, Comparative Politics, 31: 231-249. |
6) | Devlet teorileri III: Devlet yeşil olabilir mi? | *Eckersley, R. (2006). From the liberal to the green democratic state: upholding autonomy and sustainability. International Journal of Innovation and Sustainable Development, 1(4), 266-283. |
7) | Uluslar ve ulusal entegrasyon (I) | *Gellner, E. 1983. Nations and Nationalism. New York: Cornell University Press: p. 1-7, 19-38, 53-62. |
8) | Uluslar ve ulusal entegrasyon (II) | *Guibernau, M. 2004. ‘Anthony D. Smith on nations and national identity: a critical assessment’, Nations and Nationalism, 10: 125-141. |
9) | Kapitalizm ve Demokrasi | *Moore, B. 1966. Social Origins of Dictatorship and Democracy. Beacon Press: p. 3-39. *Della Porta, D., 2013, ‘Ch. 4: Deliberative Democracy: Between Representation and Participation’, in Can Democracy Be Saved?, Polity Press: 60-84. Lipset. 1994. “Social Requisites of Democracy”, American Sociological Review 59: -22. Sunar, İ. and Sayarı, S. 1987. “Democracy in Turkey: Problems and Prospects”, in G. O’Donnell et al., Transitions from Authoritarian Rule: Comparative Perspectives. John Hopkins University Press.: p. 65-95. |
10) | Sivil toplum ve devlet | *Hall, J. A. 1995. “In Search of Civil Society,” in J. A. Hall, ed., Civil Society: Theory, History, Comparison, Cambridge, Polity Press: 1-31. *Paker, H., & Keyman, E. F. 2020. State, Civil Society, and Syrians in Turkey. In Fostering Pluralism through Solidarity Activism in Europe (pp. 107-132). Palgrave Macmillan. Migdal, J. S., A. Kohli and V. Shue. 1994. State Power and Social Forces. Cambridge University Press: 7-36. |
11) | Vatandaşlık | *Dobson, Andrew. 2003. Chapter 3: Three Types of Citizenship’ in Citizenship and the Environment, Oxford University Press: p. 33-41, 51-61. *Baban, F., & Rygiel, K. 2017. ‘Living with others: fostering radical cosmopolitanism through citizenship politics in Berlin.’ Ethics & Global Politics, 10(1), 98-116. Keyman, E. F. 2005. “Articulating citizenship and identity: The Kurdish Question in Turkey” in E. F. Keymanand A. İçduygu (eds.), Citizenship in a Global World: European Questions and Turkish Experiences, London and New york, Routledge:267-288. |
12) | Kolektif eylem | *Della Porta, D. and M. Diani. 2006. “The Study of Social Movements: Recurring Questions, (Partially) Changing Answers”, in D. Della Porta and M. Diani (eds.), Social Movements, An Introduction, Blackwell Publishing: 1-29. *Smith, J. 2007, “Transnational Processes and Movements”, in D. A. Snow, S. A. Soule, and H.Kriesi (eds.), The Blackwell Companion to Social Movements, Blackwell: 311-335. |
13) | Küreselleşen dünyada devlet, toplum ve güç | *Sklair, Leslie 2002. Globalization: capitalism and its alternatives. Oxford: Blackwell Publishing: 84-115. |
14) | Genel değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Weekly readings will be uploaded on Teams at the beginning of the semester. Please note that all book chapters and articles listed on the syllabus are also accessible through the BAU Library. The PPT files will be shared on Teams following each class. ----- Haftalık ders okumalarının tamamı, dönem başında ItsLearning’e yüklenir. Ders izlencesinde yer alan tüm kitap bölümleri ve makalelere BAU Kütüphanesi’nden de erişilebilir. PowerPoint dosyaları, hafta bazında ve işlenen ders sonrasında ItsLearning’e yüklenir |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Ödev | 3 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 84 |
Final | 1 | 1.5 |
Toplam İş Yükü | 127.5 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel bilgisayar bilgisini geliştirmek, ofis ve paket programların kullanılmasını sağlamak. | |
2) | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan temel matematik ile ilgili materyalleri kullanabilme yeteneğine ve bilgi donanımına sahip olmak, | |
3) | İmalatta kullanılan makine elemanlarının genel yapılarını ve şekillendirilme özelliklerini tanımak, | |
4) | İmalat usullerini ve kesici takım gereçlerini kavrayabilmek, Malzeme, statik, mekanik ve akışkanlar bilim dalında temel bilgileri kavrayabilmek, | |
5) | Birleştirme ve hareket elemanlarının imalat resimlerini çizebilmek, bir sistemin komple ve detay yapım resimlerini çizebilmek, | |
6) | Temel imalat işlemlerini, tornalama, frezeleme, delme, taşlama ve kaynak teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak. Ve bu tezgâhlarda çalışabilecek güvene sahip olmak, | |
7) | Bilgisayarlı sayısal kontrollü tezgâhlarda yapılacak işin programını yazabilmek, ve Bilgisayar Destekli çizim yapabilmek, | |
8) | Proje raporu hazırlayabilmek, projenin imalatı takip edip, projeyi gerçekleştirebilmek, | |
9) | Elektronik devre elemanlarının kullanım alanlarını ve çalışma karakteristiklerini öğrenebilmek. Mikrodenetleyici entegrelerinin programlama mantıklarını kavramak ve programlayabilmek, ayrıca bu programa uygun devre tasarımı yapabilmek. | |
10) | Elektrik motorlarının çalışma prensiplerini ve AC-DC analizlerini yapabilmek, | |
11) | Bir görsel programlama diline hakimiyet kazandırmak. | |
12) | Türk dilini iyi kullanarak etkili iletişim kurabilmek ve meslektaşları ve müşterileriyle iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilmek, |