Öğretim Dili: |
İngilizce |
Dersin Türü: |
Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: |
LİSANS
|
Dersin Veriliş Şekli: |
Yüz yüze
|
Dersin Koordinatörü: |
Arş.Gör. GÜNCE SABAH ERYILMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ZEKERİYA TÜZEN
|
Opsiyonel Program Bileşenleri: |
Mevcut Değil |
Dersin Amacı: |
Bu ders, siyaset sosyolojisi temelli bir çerçevede sosyal, politik ve ekonomik alanlardaki güç ilişkilerini inceler. Devletin yalnızca ulusal ölçekte değil, uluslararası ve küresel bağlamda da farklı iktidar merkezleriyle nasıl etkileşimde bulunduğunu analiz eder. Ders kapsamında devlet yapıları, sınıf ilişkileri ve küresel sistemlerin işleyişi ele alınarak, siyasal ve toplumsal süreçlerdeki dinamikler tanıtılır. Dersin temel odak noktalarından biri, toplum ve devlet arasındaki ilişkilerin nasıl şekillendiğini anlamaktır. Bu çerçevede, güç, temsil, vatandaşlık, kolektif eylem, devletin gelişimi ve demokratikleşme gibi kavramlar ayrıntılı bir şekilde ele alınır. Ayrıca, “eski” ve “yeni” sosyal hareketler ile küresel ağların etkisi de tartışılır. Dersin genel amacı, devlet ve toplum arasındaki etkileşimleri teorik ve ampirik bir bakış açısıyla değerlendirmektir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse Giriş |
|
2) |
Güç ve siyasete yaklaşımlar |
• Piven, Frances Fox, and Richard A. Cloward. (2005) "Rule making, rule breaking, and power." The handbook of political sociology: States, civil societies, and globalization. (Chapter 1)
• Faulks, Keith. (2000) Political sociology: a critical introduction. NYU Press. (Chapter 1)
• Drake, M. (2010). Political sociology for a globalizing world. Polity. (Chapter 2)
|
3) |
Devletin gelişimi |
• Tilly, Charles. "War making and state making as organized crime." Collective violence, contentious politics, and social change. Routledge, 2017. (Chapter 7)
• Mann, Michael. The sources of social power: volume 2, the rise of classes and nation-states, 1760-1914. Vol. 2. Cambridge University Press, 2012. (Chapter 13) |
4) |
Devlet teorileri (I): Sınıf ve Çatışma |
• Nash, Kate. Contemporary political sociology: Globalization, politics and power. John Wiley & Sons, 2009. (Chapter 1)
• Nash, Elizabeth, and William Rich. "The specificity of the political: the Poulantzas-Miliband debate." Economy and Society 4.1 (1975): 87-110. |
5) |
Devlet teorileri (II): Bir otonom aktör olarak devlet |
• Mariotti, Claudia. "Elite theory." The Palgrave Encyclopedia of Interest Groups, Lobbying and Public Affairs. Cham: Springer International Publishing, 2022. 427-432.
• Dahl, Robert A. Polyarchy: Participation and opposition. Yale university press, 1971. Pp.1-32
|
6) |
Devlet Teorileri (III): Kurumsal Devletçilik ve Parçalı Devlet |
• Mann, Michael. The sources of social power: volume 2, the rise of classes and nation-states, 1760-1914. Vol. 2. Cambridge University Press, 2012, Pp. 44-62
• Skockpol, Theda. "Bringing the State Back In: Strategies of Analysis in Curent Research." Bringing the State Back In, Cambriydge University Press. Cambridge (1985), Pp.3-37.
• Wang, Xu. Review: Mutual empowerment of state and society: its nature, conditions, mechanisms, and limits. (1999): 231-249.
|
7) |
Devlet teorileri (IV): Devlet gibi hissetmek |
• Mercer, Jonathan. "Feeling like a state: Social emotion and identity.” International Theory 6.3 (2014): 515-535.
• Berezin, Mabel. "Secure states: Towards a political sociology of emotion." The Sociological Review 50.S2 (2002): 33-52.
• Sasley, Brent E. "Theorizing states’ emotions." International Studies Review 13.3 (2011): 452-476. |
8) |
Uluslar ve ulusal entegrasyon (I) |
• Wollman, Howard, and Philip Spencer. “Contemporary Approaches to Nationalism” Nationalism: A critical introduction. (2002), Pp.26-56
• Gellner, Ernest. "Nationalism and modernity." Nations and Nationalism: A Reader (2005): 40-47.
• Smith, Anthony. "Ethno-symbolism and the Study of Nationalism." Nations and nationalism: A reader (2005): 23-31. |
9) |
Vize Sınav Haftası |
|
10) |
Uluslar ve ulusal entegrasyon (II) |
• Greenfeld, Liah. Nationalism: Five roads to modernity. Harvard University Press, (1992): pp.1-27.
• Greenfeld, Liah. "Nationalism and modernity." Social Research (1996): 3-40
• Tamir, Yael. "The enigma of nationalism." World Politics 47.3 (1995): 418-440. |
11) |
Kapitalizm ve Demokrasi |
• Lipset, Seymour M . (1994). "The Social Requisites of Democracy Revisited." American Sociological Review , Vol. 59. pp. 1-22.
• Moore, Barrington. Social origins of dictatorship and democracy: Lord and peasant in the making of the modern world. Penguin University Press, 1974 (1966). (Chapter 1)
|
12) |
Vatandaşlık ve Toplumsal Hareketler |
• Marshall, Thomas H., and Tom Bottomore. Citizenship and social class. Vol. 11. New York: Cambridge, 1950.
• Nash, Kate. Contemporary political sociology: Globalization, politics and power. John Wiley & Sons, 2009. (Chapter 3)
|
13) |
Sunumlar |
|
14) |
Sunumlar |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İletişim alanında oyunun kavramsal olarak önemini anlayıp, oyuncuyu merkeze alan tasarım odaklı uygulama yapabilme yeteneği kazandırmak.
|
|
2) |
Çeşitli perspektiflerden bilgi ve fikirleri analiz ederek, sentezlemek ve değerlendirebilmek. |
|
3) |
Oyun türlerini, etkileşim ve anlatım biçimlerini oluşturan temel öğeleri analiz edebilme ve başarılı bir oyun oluşturmak için nasıl kullanıldığını anlamak. |
|
4) |
Oyun tasarımı teorilerini ve metodolojilerini anlamak ve oyun geliştirirken kullanmak; hedef kitleye göre eğlenceli, çekici, içine alan ve öğretici oyunlar yapmak. |
|
5) |
Oyun geliştirmede kullanılan teknolojileri ve bilişim temellerini anlamak; oyun motorlarının kullanımına hakim olmak. |
|
6) |
Oyunlarda 2B ve 3B karakterler ile animasyonlarının yaratılması sürecine hakim olmak. |
|
7) |
Oyuncu deneyimini anlama, ölçme teorileri ile metodolojilerini kavramak ve oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. |
|
8) |
Oyunların tasarım yoluyla nasıl bir fikri, bir mesajı ve bir duyguyu ilettiğini kavramak oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. |
|
9) |
Oyun tasarımı ve geliştirme sürecini, gerekli dokümantasyonu yaparak yönetebilmek; bu dokümantasyon ile oyun üretim bandını takip edebilmek. |
|
10) |
Oyun geliştirme takımlarının yapısını ve çalışma biçimlerini; takım üyelerinin sorumluluklarını ve işbirliği yöntemlerini kavramak ve pratikte uygulayabilmek. |
|
11) |
Geliştirme dışında bir oyunun yayın sürecini endüstri standartlarında kavrayabilmek ve pratiğe dökebilmek. |
|
12) |
Bir video oyununu oyunculara, yatırımcılara ve yayıncılara tanıtabilmek; ortaya çıkan oyun fikrinin veya oyunun özelliklerini ve potansiyel ticari kazanımlarını etkin bir şekilde iletebilmek adına pazarlama konusuna hakim olmak. |
|