SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL3482 | Devlet ve Toplum | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Arş.Gör. GÜNCE SABAH ERYILMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ZEKERİYA TÜZEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Bu ders, siyaset sosyolojisi temelli bir çerçevede sosyal, politik ve ekonomik alanlardaki güç ilişkilerini inceler. Devletin yalnızca ulusal ölçekte değil, uluslararası ve küresel bağlamda da farklı iktidar merkezleriyle nasıl etkileşimde bulunduğunu analiz eder. Ders kapsamında devlet yapıları, sınıf ilişkileri ve küresel sistemlerin işleyişi ele alınarak, siyasal ve toplumsal süreçlerdeki dinamikler tanıtılır. Dersin temel odak noktalarından biri, toplum ve devlet arasındaki ilişkilerin nasıl şekillendiğini anlamaktır. Bu çerçevede, güç, temsil, vatandaşlık, kolektif eylem, devletin gelişimi ve demokratikleşme gibi kavramlar ayrıntılı bir şekilde ele alınır. Ayrıca, “eski” ve “yeni” sosyal hareketler ile küresel ağların etkisi de tartışılır. Dersin genel amacı, devlet ve toplum arasındaki etkileşimleri teorik ve ampirik bir bakış açısıyla değerlendirmektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Farklı devlet teorilerini tanımlar; 2. Devleti topluma gömülü bir kurum olarak kavrar; 3. Devletler ve toplumlar arasındaki güç mücadelelerini yorumlar; 4. Milliyetçilik, demokratikleşme, temsil ve vatandaşlık gibi sosyal bilimlerin temel kavramlarını kullanır; 5. Sivil toplum ve toplumsal hareketler üzerine temel literatürü kavrar; |
Bu ders, iktidar ve siyasete farklı yaklaşımları ele alarak devletin tarihsel gelişimini inceler. Devlet teorileri kapsamında, sınıf ve çatışma temelli yaklaşımlar ve devletin otonom bir aktör olarak rolü tartışılır. Milletler ve milli entegrasyon süreçleri analiz edilirken, kapitalizm ve demokrasinin dinamikleri de ele alınır. Ders ayrıca, sivil toplum ve devlet ilişkisini, vatandaşlık kavramını ve kolektif eylem teorilerini kapsar. Bu ders kapsamında anlatım, okuma, tartışma gibi klasik öğrenme yöntemleri ve tekniklerinin yanı sıra; örnek olay analizi, teknoloji destekli öğrenme ve işbirlikli öğrenme gibi yenilikçi yöntemler de kullanılacaktır. Bu sayede öğrenciler hem teorik bilgileri edinecek hem de aktif katılım sağlayarak eleştirel düşünme ve uygulama becerilerini geliştireceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş | |
2) | Güç ve siyasete yaklaşımlar | • Piven, Frances Fox, and Richard A. Cloward. (2005) "Rule making, rule breaking, and power." The handbook of political sociology: States, civil societies, and globalization. (Chapter 1) • Faulks, Keith. (2000) Political sociology: a critical introduction. NYU Press. (Chapter 1) • Drake, M. (2010). Political sociology for a globalizing world. Polity. (Chapter 2) |
3) | Devletin gelişimi | • Tilly, Charles. "War making and state making as organized crime." Collective violence, contentious politics, and social change. Routledge, 2017. (Chapter 7) • Mann, Michael. The sources of social power: volume 2, the rise of classes and nation-states, 1760-1914. Vol. 2. Cambridge University Press, 2012. (Chapter 13) |
4) | Devlet teorileri (I): Sınıf ve Çatışma | • Nash, Kate. Contemporary political sociology: Globalization, politics and power. John Wiley & Sons, 2009. (Chapter 1) • Nash, Elizabeth, and William Rich. "The specificity of the political: the Poulantzas-Miliband debate." Economy and Society 4.1 (1975): 87-110. |
5) | Devlet teorileri (II): Bir otonom aktör olarak devlet | • Mariotti, Claudia. "Elite theory." The Palgrave Encyclopedia of Interest Groups, Lobbying and Public Affairs. Cham: Springer International Publishing, 2022. 427-432. • Dahl, Robert A. Polyarchy: Participation and opposition. Yale university press, 1971. Pp.1-32 |
6) | Devlet Teorileri (III): Kurumsal Devletçilik ve Parçalı Devlet | • Mann, Michael. The sources of social power: volume 2, the rise of classes and nation-states, 1760-1914. Vol. 2. Cambridge University Press, 2012, Pp. 44-62 • Skockpol, Theda. "Bringing the State Back In: Strategies of Analysis in Curent Research." Bringing the State Back In, Cambriydge University Press. Cambridge (1985), Pp.3-37. • Wang, Xu. Review: Mutual empowerment of state and society: its nature, conditions, mechanisms, and limits. (1999): 231-249. |
7) | Devlet teorileri (IV): Devlet gibi hissetmek | • Mercer, Jonathan. "Feeling like a state: Social emotion and identity.” International Theory 6.3 (2014): 515-535. • Berezin, Mabel. "Secure states: Towards a political sociology of emotion." The Sociological Review 50.S2 (2002): 33-52. • Sasley, Brent E. "Theorizing states’ emotions." International Studies Review 13.3 (2011): 452-476. |
8) | Uluslar ve ulusal entegrasyon (I) | • Wollman, Howard, and Philip Spencer. “Contemporary Approaches to Nationalism” Nationalism: A critical introduction. (2002), Pp.26-56 • Gellner, Ernest. "Nationalism and modernity." Nations and Nationalism: A Reader (2005): 40-47. • Smith, Anthony. "Ethno-symbolism and the Study of Nationalism." Nations and nationalism: A reader (2005): 23-31. |
9) | Vize Sınav Haftası | |
10) | Uluslar ve ulusal entegrasyon (II) | • Greenfeld, Liah. Nationalism: Five roads to modernity. Harvard University Press, (1992): pp.1-27. • Greenfeld, Liah. "Nationalism and modernity." Social Research (1996): 3-40 • Tamir, Yael. "The enigma of nationalism." World Politics 47.3 (1995): 418-440. |
11) | Kapitalizm ve Demokrasi | • Lipset, Seymour M . (1994). "The Social Requisites of Democracy Revisited." American Sociological Review , Vol. 59. pp. 1-22. • Moore, Barrington. Social origins of dictatorship and democracy: Lord and peasant in the making of the modern world. Penguin University Press, 1974 (1966). (Chapter 1) |
12) | Vatandaşlık ve Toplumsal Hareketler | • Marshall, Thomas H., and Tom Bottomore. Citizenship and social class. Vol. 11. New York: Cambridge, 1950. • Nash, Kate. Contemporary political sociology: Globalization, politics and power. John Wiley & Sons, 2009. (Chapter 3) |
13) | Sunumlar | |
14) | Sunumlar |
Ders Notları / Kitaplar: | Haftalık ders okumaları ve derste kullanılan PowerPoint dosyaları ItsLearning’e yüklenir. Ders izlencesinde yer alan tüm kitap bölümleri ve makalelere BAU Kütüphanesi’nden de erişilebilir. ----------------- Weekly course readings and PowerPoint presentations used in class will be uploaded to ItsLearning. All book chapters and articles listed in the course syllabus are also accessible through the BAU Library. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 25 |
Sunum | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 6 | 72 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 |
Proje | 1 | 11 | 11 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir. | 5 |
2) | Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. | 5 |
3) | Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır. | 2 |
4) | Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder. | 5 |
5) | İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler. | 5 |
6) | Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür. | 2 |
7) | Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 5 |
8) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | 5 |
9) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır. | 3 |
10) | İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir. | 5 |
11) | Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir. | 5 |
12) | İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir. | 2 |