POL3232 Research MethodsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLERÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
POL3232 Araştırma Yöntemleri Bahar 3 0 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. YILMAZ ESMER
Dr. AHMET İLKAY CEYHAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Mevcut Değil
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere bilimsel araştırmanın anlamı, aşamaları ve teori ile ampirik veriler arasındaki ilişki hakkında bir anlayış kazandırmak için tasarlanmıştır. Sosyal bilimler araştırmalarının temel kavramlarının tartışılmasından sonra, ders, araştırma tasarımında yer alan çeşitli konuları ele alacaktır. Ardından temel istatik analizleri ve çeşitli veri toplama yöntemleri gözden geçirilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

1. Bilimsel yaklaşımın temel ilkelerini, bilimsel açıklamanın mantığını ve bilimsel yaklaşımın, diğer açıklamalardan farklarını tanımlar;
2. Bilimsel araştırmaların temel kavramlarını (kavramların işlevselleştirilmesi, bağımsız, bağımlı ve kontrol değişkenleri) açıklar;
3. Ölçme işlemini kavrar (dört ölçme düzeyi, ölçümün kalitesi, güvenilirlik ve geçerlilik sorunları).
4. Sosyal bilimlerde veri toplamanın temel yöntemlerini (örneklem sörveyi, deneysel tasarımlar, nitel yöntemler) kullanır;
5. Korelasyon ve regresyon dahil betimsel ve çıkarımsal istatistiği kullanır.

Dersin İçeriği

Bu dersin amacı, öğrencileri genel olarak bilimsel ve özel olarak da sosyal, bilimsel mantıkla ve kavramlarla tanıştırmaktır. Dersin kapsadığı konuların gerçek veriler ve bilimsel makalelerle açıklanmasına özen gösterilecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Araştırma sürecine genel bir bakış. Bilimsel açıklamanın alternatif açıklamalarla kıyaslanması • Babbie, Earl, The Practice of Social Research, Chapter 1, 15th edition, Cengage: Boston, 2021 (although this is the latest edition, any earlier edition will also serve the purpose)
2) Temel kavramlar: değişken, hipotez, model, teori. Değişken türleri • Babbie, Earl, The Practice of Social Research, Chapter 2, 15th edition, Cengage: Boston, 2021 (although this is the latest edition, any earlier edition will also serve the purpose)
3) Temel kavramlar: değişken, hipotez, model, teori. Değişken türleri • Babbie, Earl, The Practice of Social Research, Chapter 2, 15th edition, Cengage: Boston, 2021 (although this is the latest edition, any earlier edition will also serve the purpose)
4) Ampirik araştırma türleri; betimsel, sınıflandırma, karşılaştırma, korelasyon, nedensellik • Babbie, Earl, The Practice of Social Research, Chapter 3, 15th edition, Cengage: Boston, 2021 (although this is the latest edition, any earlier edition will also serve the purpose).
5) Ölçme işlemi: Dört düzeyi; ölçümün kalitesi (güvenilirlik & geçerlilik) • Babbie, Earl, The Practice of Social Research, Chapter 5, 15th edition, Cengage: Boston, 2021 (although this is the latest edition, any earlier edition will also serve the purpose).
6) Ara Sınav
7) Temel istatistik • Babbie, Earl, The Practice of Social Research, Chapter 14, 15th edition, Cengage: Boston, 2021 (although this is the latest edition, any earlier edition will also serve the purpose).
8) Temel istatistik • Babbie, Earl, The Practice of Social Research, Chapter 14, 15th edition, Cengage: Boston, 2021 (although this is the latest edition, any earlier edition will also serve the purpose).
9) Örneklem tekniklerine giriş; olasılıksal ve olasılıksal olmayan örneklemler • Babbie, Earl, The Practice of Social Research, Chapter 7, 15th edition, Cengage: Boston, 2021 (although this is the latest edition, any earlier edition will also serve the purpose).
10) Anket yöntemi; soru formu hazırlama ve uygulama • Babbie, Earl, The Practice of Social Research, Chapter 9, 15th edition, Cengage: Boston, 2021 (although this is the latest edition, any earlier edition will also serve the purpose).
11) Anket yöntemi; soru formu hazırlama ve uygulama • Babbie, Earl, The Practice of Social Research, Chapter 9, 15th edition, Cengage: Boston, 2021 (although this is the latest edition, any earlier edition will also serve the purpose).
12) Deneysel yöntemler; laboratuvar deneyleri, saha denyleri, doğal deneyler • Babbie, Earl, The Practice of Social Research, Chapter 8, 15th edition, Cengage: Boston, 2021 (although this is the latest edition, any earlier edition will also serve the purpose).
13) Nitel Yöntemler • Babbie, Earl, The Practice of Social Research, Chapter 11, 15th edition, Cengage: Boston, 2021 (although this is the latest edition, any earlier edition will also serve the purpose).
14) Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Please note that all book chapters and articles listed on the syllabus are accessible through the BAU Library.

---

Ders izlencesinde yer alan tüm kitap bölümleri ve makalelere BAU Kütüphanesi’nden erişilebilir.
Diğer Kaynaklar: Weekly assigned articles-Haftalık verilecek okumalar.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 65
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 35
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 65
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 78
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 121

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir. 5
2) Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir.
3) Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır. 4
4) Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder.
5) İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler. 3
6) Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür. 5
7) Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. 5
8) Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 5
9) Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır. 5
10) İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir.
11) Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir. 4
12) İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir.