SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL3316 | Siyasi Düşünce II | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Bu ders, siyasal düşünce tarihi araştırmasının ikinci bölümüdür. Sokrates'ten bu yana filozoflar adaletin doğası, iyi yaşam, devletin rolü, siyasi rejimler, yurttaşlık, özgürlük, hukuk ve bu kavramlar arasındaki ilişki hakkında temel sorular sormuşlardır. Dersin bu ikinci bölümünde devlet, ulus, bireysel haklar, sivil toplum vb. modern siyasal kavramların ortaya çıkışı incelenecektir. Bu siyasi kavramların anlaşılması ve algılanmasındaki tartışmalar ve değişimler, modern siyaset felsefesinin ufuk açıcı metinlerinin yakından okunmasıyla tartışılacaktır. Ders ayrıca öğrencilerin yazılı ve sözlü iletişim becerilerinin yanı sıra analitik akıl yürütme ve yaratıcılığı desteklemeyi de amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Adalet, devlet, özgürlük ve hukuk gibi politik düşüncenin temel sorularını ve kavramlarını tanımlar; 2. Batı felsefesinin modern düşünürleri tarafından bu sorulara verilen cevapları anlar ve açıklar; 3. Zaman içerisinde bu kavramların tanımındaki sürekliliğini ve değişimini tartışabilir; 4. Siyasi düşünce tarihinde süregelen yaklaşımları değerlendirirken Küresel Kuzey ve erkek-merkezci bakış açılarına yönelik eleştirel perspektifleri ele alır; 5. Bu soruların çağdaş tartışmalarda etkisini değerlendirebilir. |
Aydınlanma siyasal kuramı, temel kavramları ve eserleri, modern Avrupa siyasi düşünürleri (Jeremy Bentham, John Stuart Mill, Mary Wollstonecraft, Alexis de Tocqueville, Immanuel Kant, Georg Willhelm Friedrich Hegel Karl Marx) ve 20. Yüzyıl siyasal düşüncesi (Max Weber, Hannah Arendt, Michel Foucault, Edward Said, John Rawls & Jürgen Habermas). |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Alexis de Tocqeuville | De Tocqueville, A. (1840) “The Author’s Preface” & “Unlimited Power of the Majority in the United States, and its Consequences” in Democracy in America. Available at https://www.marxists.org/reference/archive/de-tocqueville/democracy-america/ |
3) | Jeremy Bentham & John Stuart Mill | Bentham, J. (1789) “Of the Principle of Utility”, in An Introduction to the Principles of Morals and Legislation. Mill, J. S. (1859) Selection from On Liberty. |
4) | Mary Wollstonecraft | Mill, J. S. (1869) “Chapter I: The question can be raised”, in The Subjection of Women. Available at: https://www.earlymoderntexts.com/assets/pdfs/mill1869.pdf. Wollstonecraft, M. (1792) "Some Instances of the Folly Which the Ignorance of Women Generates…", in A Vindication of the Rights of Woman. |
5) | Immanuel Kant | Kant, I. (1784) “Answering the Question: What is Enlightenment?” Kant, I. (1795) “Perpetual Peace: A Philosophical Sketch”. |
6) | Georg Willhelm Friedrich Hegel | Hegel, G.W.F. (1820) “Introduction” in Philosophy of Right. Available at https://www.marxists.org/reference/archive/hegel/works/pr/printrod.htm |
7) | Karl Marx | Marx, K. (1875) “Critique of the Gotha Programme”. Marx, K. & Engels, F. (1848) “Manifesto of the Communist Party”. |
8) | ARA SINAV | |
9) | Max Weber | Weber, M. (1905) “Religious affiliation and social stratification”, in The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism”. Weber, M. (1919) “Politics as a Vocation”. |
10) | Hannah Arendt | Arendt, H. (1958) “Vita Activa and the Human Condition” in The Human Condition. Arendt, H. (1951) “Ideology and Terror. A Novel Form of Government” in The Origins of Totalitarianism. |
11) | Michel Foucault | Foucault, M. (1975) “Docile Bodies” in Discipline and Punish. Foucault, M. (1984) “Governmentality”. |
12) | Edward Said | Said, E. (1978) “The Scope of Orientalism” in Orientalism. Available at: https://sites.evergreen.edu/politicalshakespeares/wp-content/uploads/sites/33/2014/12/Said_full.pdf |
13) | Çağdaş düşünürler: John Rawls ve Jürgen Habermas | Rawls, J. (1971). “The main idea of the theory of justice” in A Theory of Justice. Habermas, J. (1991). “Introduction: Preliminary Demarcation of a Type of Bourgeois Public Sphere” in Structural Transformation of the Public Sphere. |
14) | Genel değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Weekly readings will be uploaded on ItsLearning at the beginning of the semester. Please note that all book chapters and articles listed on the syllabus are also accessible through the BAU Library. The PPT files will be shared on ItsLearning following each class ----- Haftalık ders okumalarının tamamı, dönem başında ItsLearning’e yüklenir. Ders izlencesinde yer alan tüm kitap bölümleri ve makalelere BAU Kütüphanesi’nden de erişilebilir. PowerPoint dosyaları, hafta bazında ve işlenen ders sonrasında ItsLearning’e yüklenir |
Diğer Kaynaklar: | Guidelines on assignments will be uploaded on Itslearning at the beginning of the semester. ----- Ödevlere dair kılavuzlar dönem başında Itslearning’e yüklenir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 13 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 4 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 111 |
Ödevler | 4 | 18 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 172 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir. | 5 |
2) | Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. | 5 |
3) | Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır. | |
4) | Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder. | 5 |
5) | İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler. | 2 |
6) | Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür. | 3 |
7) | Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 3 |
8) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | 5 |
9) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır. | 2 |
10) | İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir. | 3 |
11) | Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir. | 5 |
12) | İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir. | 4 |