SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL3415 | Diplomasi Tarihi | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Arş.Gör. ATAKAN YILMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Arş.Gör. ATAKAN YILMAZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Diplomasi, devletler ve diğer küresel aktörler arasındaki ilişkilerin yönetimidir. Genellikle barışçıl müzakerelerle ilişkilendirilse de diplomasi, savaş ve çatışma dönemlerinde de kritik bir rol oynar. Diplomasi tarihi, yalnızca barış arayışının ötesine geçer; uluslararası ilişkiler, istikrar ve iş birliğini sağlama çabaları kadar savaşlar, çatışmalar ve güç mücadeleleri tarafından da şekillendirilmiştir. Bu dersin amacı, öğrencilere diplomasinin tarihsel gelişimini tanıtarak savaşlar ve çatışmalar hakkında daha geniş bir bakış açısı kazandırmaktır. Ders, modern devlet sisteminin kuruluşundan Soğuk Savaş'ın sonuna kadar olan önemli gelişmeleri kapsayarak, diplomasinin çalkantılı dönemlerde hem çatışmaların nedeni hem de alternatifi olarak nasıl işlediğini incelemektedir. 19., 20. ve 21. yüzyıllardaki diplomasi tarihine dair sağlam bir temel sunan bu ders, öğrencileri, temel tarihsel olayları değerlendirme ve bunların çağdaş dünya siyasetiyle ilişkisini analiz etme becerileriyle donatmayı hedeflemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1)Modern devlet sisteminin kurulmasından II. Dünya Savaşı’nın sonuna kadar uluslararası ilişkilerdeki önemli olayları, kişileri ve süreçleri tanımlar ve değerlendirir. 2) Önemli siyasi meselelerin tarihsel evrimini değerlendirir. 3) Tarihsel analiz yoluyla eleştirel düşünme becerileri geliştirir ve çağdaş uluslararası ilişkileri daha iyi anlamak için karşılaştırmalar yapar. 4) Güç, diplomasi ve güç dengesi gibi temel kavramları kapsamlı bir şekilde anlar ve bunların diplomasi tarihi pratiği ile ilişkisini kavrar. 5) Diplomasi tarihindeki önemli olayları analiz eder ve yorumlamak için neden-sonuç odaklı bir bakış açısı geliştirir. |
Bu ders, diplomasinin ve uluslararası ilişkilerin tarihsel evrimini ele alarak modern dünyayı şekillendiren temel olaylara ve dönüşümlere odaklanmaktadır. Modern devlet sisteminin ve devlet egemenliğinin ortaya çıkışıyla başlayarak Vestfalya Barışı’nın etkilerini analiz eder. Ders, Amerikan ve Fransız Devrimlerinin getirdiği devrim niteliğindeki değişiklikleri, ardından Napolyon Savaşları ve Avrupa Uyumu'nun yol açtığı jeopolitik dönüşümleri incelemektedir. Çalışma ayrıca, Avrupa’da milliyetçiliğin yükselişini ve özellikle Almanya ile İtalya’nın Bismarck diplomasisi altında birleşmesini ele almaktadır. 20 yüzyıla geçildiğinde, bu çalışma Birinci Dünya Savaşı’na giden süreci, savaşın kendisini ve uzun vadeli sonuçlarını kapsamaktadır. Ardından, iki savaş arası dönem (1919-1939) ele alınarak uluslararası düzeni şekillendiren siyasi ve diplomatik gelişmeler analiz edilmektedir. Çalışma, İkinci Dünya Savaşı’nın (1939-1945) nedenleri, etkileri ve küresel sonuçları üzerine ayrıntılı bir inceleme ile devam etmektedir. Savaş sonrası dönem, Soğuk Savaş diplomasisi çerçevesinde analiz edilerek, 20. yüzyılın ikinci yarısında küresel siyaseti belirleyen ideolojik ve jeopolitik mücadelelere odaklanmaktadır. Ders, bu tarihsel gelişmelerin gözden geçirilmesi ve çağdaş uluslararası ilişkilerle bağlantılarının tartışılması ile tamamlanmaktadır. Dersin öğretim yöntemleri "Anlatım, Bireysel Çalışma, Okuma, Tartışma, Örnek Olay İnceleme, Konuk Konuşmacı” şeklindedir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş Ve Genel Bakış | |
2) | Modern Devletlerin Doğuşu ve Devlet Egemenliği: Vestfalya Barışı | Required Readings: Aldo Matteucci, Peace of Westphalia: How Europe’s peace shaped global power struggles, Diplo, 03.03.2015, https://www.diplomacy.edu/blog/whats-all-the-fuss-about-the-westphalia-settlement/ Patton, Steven, “ The Peace of Westphalia and it Affects on International Relations, Diplomacy and Foreign Policy.” The Histories” ,vol. 10, no. 1, 2019, https://digitalcommons.lasalle.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1146&context=the_histories Suggested Readings: Richard Devetak, Jim George, Sarah Percy, An Introductıon To International Relations, Cambridge University Press, (Chapter 11- Chapter 20) Henry Kissinger, Diplomacy (Chapter 3) Jackson Spielvogel, “Western Civilization”, (Seventh Edition), Wadsworth, 2009, pp. 436- 476 |
3) | Devrimler: Amerikan ve Fransız Devrimleri | Required Readings: Jackson Spielvogel, “Western Civilization”, (Seventh Edition), Wadsworth, 2009, pp. 564-586 Eric Hobswan, The Age of Revolution 1789-1848 (Chapter 2, Chapter 3) Additional Course Materials https://www.youtube.com/watch?v=5pXxoyk5wOo https://www.youtube.com/watch?v=_5_jkn_ODCM&list=PLaBYW76inbX6qMQ2CfpU0TUTxW3-D00nU |
4) | Napoleon Wars and Concert of Europe | Required Readings: Jackson Spielvogel, “Western Civilization”, (Seventh Edition), Wadsworth, 2009, pp. 564-586 Eric Hobswan, The Age of Revolution 1789-1848 (Chapter 2, Chapter 3) Additional Course Materials https://www.youtube.com/watch?v=5pXxoyk5wOo https://www.youtube.com/watch?v=_5_jkn_ODCM&list=PLaBYW76inbX6qMQ2CfpU0TUTxW3-D00nU |
5) | Avrupa'da Milliyetçilik Çağı: Almanya ve İtalya'nın Birleşmesi - Bismarck Diplomasis | Required Readings: Henry Kissinger, Diplomacy (Chapter 5- Chapter 6) Eric Hobswan The Age of Revolution 1789-1848 (Chapter 6- Chapter 7) Jackson Spielvogel, “Western Civilization”, (Seventh Edition), Wadsworth, 2009 (Chapter 22) |
6) | Birinci Dünya Savaşı Öncesi Dönem | Required Readings: Henry Kissinger, Diplomacy (Chapter 7) Jackson Spielvogel, “Western Civilization”, (Seventh Edition), Wadsworth, 2009 (Chapter 24) Lowe, ‘The world in 1914: outbreak of the First World War (Chapter 1) Suggested Readings: Christopher Clark, The Sleepwalkers: How Europe Went to War in 1914 (Part 2 and Part 3) (suggested) |
7) | Birinci Dünya Savaşı: Savaş | Required Readings: Lowe, ‘The First World War and its aftermath’ Ch.2 (pp: 21-47) Jackson Spielvogel, “Western Civilization”, (Seventh Edition), Wadsworth, 2009 (Chapter 25) Henry Kissinger, Diplomacy (Chapter 8) Suggested Readings: Eric Hobsbawm, THE AGE OF CATASTROPHE, THE SHORT TWENTIETH CENTURY 1914-1991, Abacus, 1994, pp. 21-53 Additional Course Materials: WW1 Documentary (It will be shared on Its Learning) |
8) | Ara Sınav | |
9) | İki Savaş Arası Dönem: 1919-193939 | Required Readings: Henry Kissinger, Diplomacy (Chapter 9 ) - Chapter 10, Chapter 12) Lowe, ‘Ch. 4-5 (pp: 56-86) Jackson Spielvogel, “Western Civilization”, (Seventh Edition), Wadsworth, 2009 (Chapter 26) Suggested Readings: Henry Kissinger, Diplomacy (Chapter 10, Chapter 12) |
10) | İki Savaş Arası Dönem: 1919-193939 | Required Readings: Henry Kissinger, Diplomacy (Chapter 9 ) - Chapter 10, Chapter 12) Lowe, ‘Ch. 4-5 (pp: 56-86) Jackson Spielvogel, “Western Civilization”, (Seventh Edition), Wadsworth, 2009 (Chapter 26) Suggested Readings: Henry Kissinger, Diplomacy (Chapter 10, Chapter 12) |
11) | İkinci Dünya Savaşı | Required Readings: Henry Kissinger, Diplomacy (Chapter 14) Jackson Spielvogel, “Western Civilization”, (Seventh Edition), Wadsworth, 2009 (Chapter 27) Lowe, ‘The Second World War 1939-1945’, Ch. 6 (pp: 92-121) Suggested Readings: McWilliams and Piotrowski, Ch. 1 (pp: 7-30) Additional Course Materials: The Second World War Documentary |
12) | İkinci Dünya Savaşı | Required Readings: Henry Kissinger, Diplomacy (Chapter 14) Jackson Spielvogel, “Western Civilization”, (Seventh Edition), Wadsworth, 2009 (Chapter 27) Lowe, ‘The Second World War 1939-1945’, Ch. 6 (pp: 92-121) Suggested Readings: McWilliams and Piotrowski, Ch. 1 (pp: 7-30) Additional Course Materials: The Second World War Documentary |
13) | Soğuk Savaş Sonrası Diplomasi ve Yeni Dünya Düzeni | Required Readings: Jackson Spielvogel, “Western Civilization”, (Seventh Edition), Wadsworth, 2009 (Chapter 28) Lowe, ‘The Cold War: problems of international relations after the Second World War’ Ch. 7 (pp: 121-143) McWilliams and Piotrowski, ‘The Cold War institutionalised’ Ch. 2 (pp: 30-49) Suggested Readings: Henry Kissinger, Diplomacy (Chapter 17) Eric Hobsbawm, THE AGE OF CATASTROPHE, THE SHORT TWENTIETH CENTURY 1914-1991, Abacus, 1994, pp. 225-256 Additional Course Materials: Cold War Main Concepts Documentary |
14) | Konu Tekrarı & Soru-Cevap |
Ders Notları / Kitaplar: | • Spielvogel, J. “Western Civilization”, (Ninth Edition), Cengage Learning, 2009 • Lowe, N. “Mastering Modern World History”, (Fifth Edition), Houndmills: Palgrave, 2013 • McWilliams, W. C. and H. Piotrowski, “The World Since 1945: A History of International Relations” Colorado: Lynne Rienner Publishers, 1997 • Kissinger, H., “Diplomacy”, Simon & Schuster, 1994 • Hobsbawm, E. “The Age of Extremes: 1914-1991”, Abacus, 1994 • Hobsbawm, E. “The Age of Revolution: 1789-1848”, Abacus, 1988 • Richard Devetak, Jim George, Sarah Percy, An Introductıon To Internatıonal Relatıons, Cambridge University Press, 2017 |
Diğer Kaynaklar: | • Spielvogel, J. “Western Civilization”, (Ninth Edition), Cengage Learning, 2009 • Lowe, N. “Mastering Modern World History”, (Fifth Edition), Houndmills: Palgrave, 2013 • McWilliams, W. C. and H. Piotrowski, “The World Since 1945: A History of International Relations” Colorado: Lynne Rienner Publishers, 1997 • Kissinger, H., “Diplomacy”, Simon & Schuster, 1994 • Hobsbawm, E. “The Age of Extremes: 1914-1991”, Abacus, 1994 • Hobsbawm, E. “The Age of Revolution: 1789-1848”, Abacus, 1988 • Richard Devetak, Jim George, Sarah Percy, An Introductıon To Internatıonal Relatıons, Cambridge University Press, 2017 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 6 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 67 |
Ödevler | 2 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir. | 5 |
2) | Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. | 5 |
3) | Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır. | 1 |
4) | Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder. | 5 |
5) | İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler. | 4 |
6) | Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür. | 3 |
7) | Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 3 |
8) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | 5 |
9) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır. | 5 |
10) | İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir. | 5 |
11) | Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir. | 5 |
12) | İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir. | 3 |