SİYASET BİLİMİ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL2353 | Siyasete ve Topluma Giriş | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ZEYNEP HANDE PAKER UNCU |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Her sosyolojiye giriş kitabının altını çizdiği üzere, sosyoloji toplumları ve toplumsal hayatı konu edinir. Sosyoloji, insanların nasıl yaşadığı (ailede, şehirlerde, devletlerde), nasıl etkileşim içinde olduğu, nasıl toplumsallaştığı, nasıl yönetildiği ve nasıl ayrıştığıyla ilgilenir. Bu ders sosyolojik kavram ve temel meselelerini tanıtmayı amaçlar: modernite, sosyal değişim, sosyalleştirme, sosyal kontrol, toplumsal tabakalaşma, ve toplumsal cinsiyet. Aynı zamanda bu konular üzerine çalışmış ve yazmış düşünürleri de inceler. Ders boyunca tartışılacak önemli bir soru birey ve sosyal yapı arasındaki dinamiklerin nasıl şekillendiğidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Modern toplumları şekillendiren çeşitli mekanizmaları tanımlar; 2. Toplumdaki ana kamplaşmaları ve eşitsizlik kaynaklarını kavrar; 3. Modern toplumların tarihsel gelişimini yorumlar; 4. Yapı-yapan gibi sosyal bilimlerdeki temel tartışmalarıanaliz eder; 5. Sosyolojik düşüncenin temellerini kavrar; 6. Aktif sorgulama ve eleştirel düşünceye yönelik beceriler geliştirir. |
Sosyolojik düşünceye giriş; Modernleşme, sosyal dönüşüm ve tarihsel bağlam; Sosyolojinin Temelleri I- Durkheim; Sosyolojinin Temelleri II- Marx; Sosyolojinin Temelleri III- Weber; Dönüşen modernite ve küreselleşme; Toplumsallaşma/ toplumsal etkileşim; Toplumsal tabakalaşma: sınıf; Toplumsal tabakalaşma: toplumsal cinsiyet; Toplumsal tabakalaşma: küresel; Siyaset sosyolojisi ve devlet; Değişim yaratmak- sosyal hareketler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş | |
2) | Sosyolojik düşünce | Giddens, A., 2001, ‘Chapter 2: Culture and Society’, Sociology, 4th edition, Polity: 22-30. |
3) | Sosyolojik tahayyül | Mills, C. W., 2001 (1959), “The Sociological Imagination and the Promise of Sociology” in A. Giddens (ed.), Sociology, Introductory Readings. |
4) | Sosyalleşme ve sosyal etkileşim | Martin, K. A. 1998, “Becoming a Gendered Body: Practices of Preschools”, American Sociological Review, 63, 4: pp. 494-511. Goffman, E. 2001, “The Structure of Face Engagements” in A. Giddens (ed.), Sociology, Introductory Readings, pp. 55-59. |
5) | Eşitsizlikler ve kimlik: Toplumsal cinsiyet rolleri | Carroll, Susan J. 2009. “Reflections on Gender and Hillary Clinton’s Presidential Campaign: The Good, the Bad, and the Misogynic.” Politics & Gender 5 (1): 1-20. Hochschild, A. “The Second Shift: Employed Women are Putting in another Day of Work at Home”, pp. 443-447. Sassen, S. 2002, “Global Cities and Survival Circuits” in B. Ehrenreich and A. R. Hochschild (eds.), Global Woman, pp. 254-274. |
6) | Modern toplum, toplumsal değişim ve tarihsel bağlam | Fulcher, J. and J. Scott (eds.), 2003, “Work, employment and leisure, section on Industrial Capitalism” in Sociology, pp. 591-2. Macionis, J. and K. Plummer, 2005, ‘Chapter 4: Societies’, Sociology, a Global Introduction, Prentice Hall: 73-81; 96-101. |
7) | Sosyolojik düşüncenin temelleri (I) | Fulcher, J. and J. Scott (eds.), 2003, “Theories and Theorizing, section on Durkheim” in Sociology, pp. 33-39. Macionis, J. and K. Plummer, 2005, ‘Chapter 4: Societies’, Sociology, a Global Introduction, Prentice Hall: 92-95. |
8) | Sosyolojik düşüncenin temelleri (II) | Macionis, J. and K. Plummer, 2005, ‘Chapter 4: Societies’, Sociology, a Global Introduction, Prentice Hall: 82-88. |
9) | Sosyolojik düşüncenin temelleri (III) | Macionis, J. and K. Plummer, 2005, ‘Chapter 4: Societies’, Sociology, a Global Introduction, Prentice Hall: 89-91. |
10) | Modernitenin dönüşümü ve küreselleşme | Beck, U.2001, “Risk Society: Towards a new Modernity”, in A. Giddens (ed.), Sociology, Introductory Readings, pp. 398-401. |
11) | Siyaset ve devlet (I) | *Tilly, C. 1985. “War Making and State Making as Organized Crime”, in P. Evans, D. Rueschemeyer and T. Skocpol (eds), Bringing the State Back In, Cambridge, Cambridge University Press: p. 169-191. Held, D. ‘The Development of the Modern State’ in S. Hall and B. Gieben (eds.), Formations of Modernity: pp.72-104 |
12) | Siyaset ve devlet (II) | Heywood, A. ‘Chapter 3: Politics and the state’ in Politics, Palgrave s: p. 56-79. |
13) | Değişimi başarmak: kolektif davranış (I) | Della Porta, D. and M. Diani. 2006. “The Study of Social Movements: Recurring Questions, (Partially) Changing Answers”, in D. Della Porta and M. Diani (eds.), Social Movements, An Introduction, Blackwell Publishing: 1-29. |
14) | Değişimi başarmak: kolektif davranış (II) Genel değerlendirme | Tarrow, S. 1998, “Contentious Politics and Social Movements”, Chapter 1 in Power in Movement, pp. 10-25, Cambridge University Press. Visual material: Bergama, https://www.cultureunplugged.com/documentary/watch-online/festival/play/4451/Alethea |
Ders Notları / Kitaplar: | Weekly readings will be uploaded on Teams at the beginning of the semester. Please note that all book chapters and articles listed on the syllabus are also accessible through the BAU Library. The PPT files will be shared on Teams following each class. ----- Haftalık ders okumalarının tamamı, dönem başında ItsLearning’e yüklenir. Ders izlencesinde yer alan tüm kitap bölümleri ve makalelere BAU Kütüphanesi’nden de erişilebilir. PowerPoint dosyaları, hafta bazında ve işlenen ders sonrasında ItsLearning’e yüklenir. |
Diğer Kaynaklar: | Articles in Course Package |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Ödev | 3 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 105 |
Final | 1 | 1.5 |
Toplam İş Yükü | 148.5 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanla ilgili temel kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki ilişkilere, uygulama seviyesinde hâkimdir. | 5 |
2) | Toplumların yaşadığı siyasi dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. | 5 |
3) | Sosyal ve davranış bilimlerinde nicel, nitel ve karma araştırma metotlarına vakıftır. | |
4) | Güncel siyasi ve sosyal gelişmeleri değerlendirirken tarihsel örüntüleri fark eder. | 5 |
5) | İç ve dış siyaseti analiz, sentez ve öngörü süreçlerinde disiplinler arası ve eleştirel bir yaklaşım sergiler. | 5 |
6) | Alanıyla ilgili çalışmaları gerek bağımsız gerekse ekip dâhilinde eksiksiz yürütür. | 3 |
7) | Araştırma-Geliştirme temelli yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 3 |
8) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dilde ve gerekli bilişim-iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | 5 |
9) | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri bireysel kariyerine, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına yönelik projelere ve sosyal sorumluluk girişimlerine yansıtır. | 3 |
10) | İç ve dış siyaset gündemini ve uluslararası gelişmeleri takip etme alışkanlığına sahiptir. | 5 |
11) | Küresel çağın yeni siyasi aktör, kuram ve olgularını yorumlamada yetkinlik sahibidir. | 5 |
12) | İleri teknolojilerin siyaset üzerindeki etkisini hukuki ve etik çerçevede değerlendirir. | 3 |