EKONOMİ VE FİNANS | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO2064 | Dinamik İktisadi Modeller ve Diferansiyel Denklemler | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. KAAN İRFAN ÖĞÜT |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. KAAN İRFAN ÖĞÜT |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilere, Mundell - Fleming, Tobin - Blanchard, Dornbusch modelleri gibi dinamik ekonomik modellerin diferansiyel denklem sistemleri ve faz diyagramları ile analizi için gerekli matematiksel araçları sağlar. Bu ders aynı zamanda lineer olmayan dinamik modellere bir giriş niteliğindedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Ekonomideki dinamik süreçleri ve dinamik iktisat kavramını anlar. 2. Diferansiyel denklemleri ve denklem sistemlerini çözebilir. 3. Faz diyagramları üzerinde dinamik sistemlerin istikrarlı olup olmadığını analiz edebilir. 4. Excel kullanarak dinamik değişkenlerin değerlerini hesaplayıp grafiklerini çizebilir. 5. Dinamik makro ekonomi modelleri kurabilir. 6. Dinamik makro ekonomi modellerini analiz etmek için matematiksel yöntemler kullanabilir 7. Vensim yazılımı ile makro ekonomi modellerinin simülasyonunu yapabilir. |
I. Sürekli Denklem Sistemleri: Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Çözümleri.Faz Düzlemleri, İstikrar Koşulları II. Kesikli Denklem Sistemleri: Fark Denklemleri Sistemlerinin Çözümleri III. Kapalı Ekonomi Dinamikleri: IS - LM Modeli Tobin - Blanchard Modeli Enflasyon - İşsizlik Dinamikleri IV. Açık Ekonomi Dinamikleri. Yapışkan Fiyat Modelleri Mundell - Fleming Modeli Sabit ve Esnek döviz kuru rejimleri altında genişletici para ve maliye politikaları. V. Açık Ekonomi Dinamikleri, Esnek Fiyat Modelleri Dornbusch Modeli Dornbusch - Blanchard Modeli |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Birinci Dereceden Diferansiyel Denklem Sistemleri: Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Çözümleri, Faz Düzlemleri, SAbit nokta ve istikrar koşulları. | |
2) | Birinci Dereceden Diferansiyel Denklem Sistemleri: Phillip Enflasyon İşsizlik Modeli | |
3) | Kesikli Denklem Sistemleri: Fark Denklemleri Sisteminin Çözümü. | |
4) | Kapalı Ekonomi dinamikleri: Dinamik IS - LM modeli | |
5) | Lineer Olmayan Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Lineerleştirilmesi: Tobin - Blanchard Modeli | |
6) | Enflasyon - İşsizlik Modelleri: Parasal Büyüme ve Enflasyon, Deflasyon - Ölüm Spirali | |
7) | Açık Ekonomi dinamikleri: Yapışkan Fiyat Modelleri: Mundell Fleming Modeli. Sabit döviz kuru rejimi altından parasal ve mali genişleme. | |
8) | Açık Ekonomi dinamikleri: Yapışkan Fiyat Modelleri: Mundell Fleming Modeli. Esnek döviz kuru rejimi altından parasal ve mali genişleme. | |
9) | Ara sınav | |
10) | Açık Ekonomi Dinamikleri. Esnek fiyat modelleri. Dornbusch Modeli | |
11) | Açık Ekonomi Dinamikleri. Esnek fiyat modelleri. Uyarlanmış Dornbusch Modeli, Dornbusch Blanchard Modeli | |
12) | Yeni Büyüme Teorisi | |
13) | Varyasyonlar Hesabı, Enflasyon - İşsizlik Modeli | |
14) | Dinamik Optimizasyon ve Optimal Kontrol Teorisi:Neoklasik Büyüme Teorisi. | |
15) | Lineer Olmayan Dinamikler ve Kaosa Giriş. Kaldor'un Modeli, Nüfus Modelleri, Goodwin'in Büyüme Modeli. | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Economic Dynamics, Ronald Shone, Cambridge University Press, 2002 |
Diğer Kaynaklar: | . |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 3 | % 30 |
Projeler | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Küçük Sınavlar | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik ve istatistik alanlarında geliştirilen bilgili birikimi ile hem mikro hem de makro düzeyde ekonomik mekanizmaların nasıl çalıştığını anlamak. | 5 |
2) | Piyasaların, endüstrinin ve piyasa düzenleme politikalarının özelliklerini anlama. | 2 |
3) | Farklı ekonomik bakış açılarını anlayarak küresel ekonomik olayları açıklama yeteneği kazanma. | 1 |
4) | Siyasetin ekonomiye etkisini ve ekonominin siyasete etkisini analiz etme yeteneği. | 1 |
5) | Ekonomik sorunlara çözüm üretme ve karşıt politika önerilerini değerlendirme yetkinliği kazanma. | 3 |
6) | Yeni ekonomik gelişmeleri ve yaklaşımları anlama ve değerlendirme. | 3 |
7) | Ekonomik haberleri ve gelişmeleri yazılı, sözlü ve grafiklerle aktarabilme becerisi kazanma. | 2 |
8) | Ekonomik sorunlara yönelik planlı çözümler üretme yetkinliği. | 5 |
9) | Sayısal ve sözel becerileri kullanarak ekonomik varsayımları destekleyici bulgular sunma yetkinliği. | 5 |
10) | Yabancı dil kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri takip etme ve meslektaşlarla iletişim kurabilme yetkinliği. | 2 |