ECO2064 Dynamic Economic Models and Differential EquationsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar EKONOMİ VE FİNANSÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
EKONOMİ VE FİNANS
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ECO2064 Dinamik İktisadi Modeller ve Diferansiyel Denklemler Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. KAAN İRFAN ÖĞÜT
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. KAAN İRFAN ÖĞÜT
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere, Mundell - Fleming, Tobin - Blanchard, Dornbusch modelleri gibi dinamik ekonomik modellerin diferansiyel denklem sistemleri ve faz diyagramları ile analizi için gerekli matematiksel araçları sağlar.
Bu ders aynı zamanda lineer olmayan dinamik modellere bir giriş niteliğindedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Ekonomideki dinamik süreçleri ve dinamik iktisat kavramını anlar.
2. Diferansiyel denklemleri ve denklem sistemlerini çözebilir.
3. Faz diyagramları üzerinde dinamik sistemlerin istikrarlı olup olmadığını
analiz edebilir.
4. Excel kullanarak dinamik değişkenlerin değerlerini hesaplayıp grafiklerini çizebilir.
5. Dinamik makro ekonomi modelleri kurabilir.
6. Dinamik makro ekonomi modellerini analiz etmek için matematiksel yöntemler kullanabilir
7. Vensim yazılımı ile makro ekonomi modellerinin simülasyonunu yapabilir.

Dersin İçeriği

I. Sürekli Denklem Sistemleri: Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Çözümleri.Faz Düzlemleri, İstikrar Koşulları

II. Kesikli Denklem Sistemleri: Fark Denklemleri Sistemlerinin Çözümleri

III. Kapalı Ekonomi Dinamikleri:
IS - LM Modeli
Tobin - Blanchard Modeli
Enflasyon - İşsizlik Dinamikleri

IV. Açık Ekonomi Dinamikleri. Yapışkan Fiyat Modelleri
Mundell - Fleming Modeli
Sabit ve Esnek döviz kuru rejimleri altında genişletici para ve maliye politikaları.

V. Açık Ekonomi Dinamikleri, Esnek Fiyat Modelleri
Dornbusch Modeli
Dornbusch - Blanchard Modeli





Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Birinci Dereceden Diferansiyel Denklem Sistemleri: Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Çözümleri, Faz Düzlemleri, SAbit nokta ve istikrar koşulları.
2) Birinci Dereceden Diferansiyel Denklem Sistemleri: Phillip Enflasyon İşsizlik Modeli
3) Kesikli Denklem Sistemleri: Fark Denklemleri Sisteminin Çözümü.
4) Kapalı Ekonomi dinamikleri: Dinamik IS - LM modeli
5) Lineer Olmayan Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Lineerleştirilmesi: Tobin - Blanchard Modeli
6) Enflasyon - İşsizlik Modelleri: Parasal Büyüme ve Enflasyon, Deflasyon - Ölüm Spirali
7) Açık Ekonomi dinamikleri: Yapışkan Fiyat Modelleri: Mundell Fleming Modeli. Sabit döviz kuru rejimi altından parasal ve mali genişleme.
8) Açık Ekonomi dinamikleri: Yapışkan Fiyat Modelleri: Mundell Fleming Modeli. Esnek döviz kuru rejimi altından parasal ve mali genişleme.
9) Ara sınav
10) Açık Ekonomi Dinamikleri. Esnek fiyat modelleri. Dornbusch Modeli
11) Açık Ekonomi Dinamikleri. Esnek fiyat modelleri. Uyarlanmış Dornbusch Modeli, Dornbusch Blanchard Modeli
12) Yeni Büyüme Teorisi
13) Varyasyonlar Hesabı, Enflasyon - İşsizlik Modeli
14) Dinamik Optimizasyon ve Optimal Kontrol Teorisi:Neoklasik Büyüme Teorisi.
15) Lineer Olmayan Dinamikler ve Kaosa Giriş. Kaldor'un Modeli, Nüfus Modelleri, Goodwin'in Büyüme Modeli.
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Economic Dynamics, Ronald Shone, Cambridge University Press, 2002
Diğer Kaynaklar: .

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 3 % 30
Projeler 1 % 25
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Küçük Sınavlar 3 5 15
Ara Sınavlar 1 12 12
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ve istatistik alanlarında geliştirilen bilgili birikimi ile hem mikro hem de makro düzeyde ekonomik mekanizmaların nasıl çalıştığını anlamak. 5
2) Piyasaların, sanayinin ve piyasa düzenleme ve politikalarının ortak ve ayırt edici özelliklerini anlamak. 2
3) İktisadi gelişmelere farklı açılardan bakabilme becerisi geliştirmek, bu farklı açıların iktisat tarihi boyunca neden ve nasıl oluşturulduğunu kavramak, ve bu bakış açıları arasındaki farkları ekonomik olayları açıklayabilme derecelerine göre anlamak. 1
4) Siyasetin ekonomiye müdahalelerini ve aynı şekilde ekonominin siyasete müdahalelerini tahlil etmek. 1
5) Eğitim sürecinde edindiği iktisadi bilgileri günlük ekonomik sorunların çözümünde kullanabilme ve bu sorunlara önerilen karşıt çözüm politikalarını değerlendirebilme becerisini kazanmak. 3
6) Güncel ve yeni ekonomik gelişmeleri ve yeni iktisadi yaklaşımların nasıl oluştuğunu kavramak ve değerlendirmek. 3
7) Belirli ekonomik gelişmeleri ve haberleri yazılı, sözlü ve grafiklerle açıklayabilme ve aktarabilme becerilerini geliştirmek. 2
8) İktisadi meselelerin nasıl çözümlenebileceğini bilmek ve bu doğrultuda belli bir hipotez, ilgili yazın taraması, metodoloji ve görgül sonuçlar içerecek şekilde planlı yazılmış çözümler üretebilmek. 5
9) Kazanılan sayısal ve sözel becerileri gösterebilmek ve iktisadi varsayımlar ve çıkarımları destekleyecek bulguları sunmak. 5
10) Bir yabancı dili kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek. 2