EKONOMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO2064 | Dinamik İktisadi Modeller ve Diferansiyel Denklemler | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. KAAN İRFAN ÖĞÜT |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. KAAN İRFAN ÖĞÜT |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilere, Mundell - Fleming, Tobin - Blanchard, Dornbusch modelleri gibi dinamik ekonomik modellerin diferansiyel denklem sistemleri ve faz diyagramları ile analizi için gerekli matematiksel araçları sağlar. Bu ders aynı zamanda lineer olmayan dinamik modellere bir giriş niteliğindedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Ekonomideki dinamik süreçleri ve dinamik iktisat kavramını anlar. 2. Diferansiyel denklemleri ve denklem sistemlerini çözebilir. 3. Faz diyagramları üzerinde dinamik sistemlerin istikrarlı olup olmadığını analiz edebilir. 4. Excel kullanarak dinamik değişkenlerin değerlerini hesaplayıp grafiklerini çizebilir. 5. Dinamik makro ekonomi modelleri kurabilir. 6. Dinamik makro ekonomi modellerini analiz etmek için matematiksel yöntemler kullanabilir 7. Vensim yazılımı ile makro ekonomi modellerinin simülasyonunu yapabilir. |
I. Sürekli Denklem Sistemleri: Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Çözümleri.Faz Düzlemleri, İstikrar Koşulları II. Kesikli Denklem Sistemleri: Fark Denklemleri Sistemlerinin Çözümleri III. Kapalı Ekonomi Dinamikleri: IS - LM Modeli Tobin - Blanchard Modeli Enflasyon - İşsizlik Dinamikleri IV. Açık Ekonomi Dinamikleri. Yapışkan Fiyat Modelleri Mundell - Fleming Modeli Sabit ve Esnek döviz kuru rejimleri altında genişletici para ve maliye politikaları. V. Açık Ekonomi Dinamikleri, Esnek Fiyat Modelleri Dornbusch Modeli Dornbusch - Blanchard Modeli |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Birinci Dereceden Diferansiyel Denklem Sistemleri: Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Çözümleri, Faz Düzlemleri, SAbit nokta ve istikrar koşulları. | |
2) | Birinci Dereceden Diferansiyel Denklem Sistemleri: Phillip Enflasyon İşsizlik Modeli | |
3) | Kesikli Denklem Sistemleri: Fark Denklemleri Sisteminin Çözümü. | |
4) | Kapalı Ekonomi dinamikleri: Dinamik IS - LM modeli | |
5) | Lineer Olmayan Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Lineerleştirilmesi: Tobin - Blanchard Modeli | |
6) | Enflasyon - İşsizlik Modelleri: Parasal Büyüme ve Enflasyon, Deflasyon - Ölüm Spirali | |
7) | Açık Ekonomi dinamikleri: Yapışkan Fiyat Modelleri: Mundell Fleming Modeli. Sabit döviz kuru rejimi altından parasal ve mali genişleme. | |
8) | Açık Ekonomi dinamikleri: Yapışkan Fiyat Modelleri: Mundell Fleming Modeli. Esnek döviz kuru rejimi altından parasal ve mali genişleme. | |
9) | Ara sınav | |
10) | Açık Ekonomi Dinamikleri. Esnek fiyat modelleri. Dornbusch Modeli | |
11) | Açık Ekonomi Dinamikleri. Esnek fiyat modelleri. Uyarlanmış Dornbusch Modeli, Dornbusch Blanchard Modeli | |
12) | Yeni Büyüme Teorisi | |
13) | Varyasyonlar Hesabı, Enflasyon - İşsizlik Modeli | |
14) | Dinamik Optimizasyon ve Optimal Kontrol Teorisi:Neoklasik Büyüme Teorisi. | |
15) | Lineer Olmayan Dinamikler ve Kaosa Giriş. Kaldor'un Modeli, Nüfus Modelleri, Goodwin'in Büyüme Modeli. | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Economic Dynamics, Ronald Shone, Cambridge University Press, 2002 |
Diğer Kaynaklar: | . |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 3 | % 30 |
Projeler | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Küçük Sınavlar | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bir dünya vatandaşı olarak, küresel ekonomik, siyasi, toplumsal ve ekolojik gelişmelerin ve eğilimlerin farkındadır. | 1 |
2) | Küresel ve yerel dinamiklerin gerektirdiği teknolojik ilerlemeyi yakınen takip edecek ve öğrenmeyi sürdürebilecek donanıma sahiptir. | 1 |
3) | Temel iktisadi ilkeleri ve analiz yöntemlerini özümser ve günlük olayları değerlendirirken kullanır. | 4 |
4) | Ekonomi ile ilgili problemleri tanımlarken, bunları analiz ederken ve bulduğu sonuçları ilgili paydaşlarla paylaşırken nicel ve istatistiksel araçları kullanır. | 5 |
5) | Ekonomik birimlerin var olan kısıtlar ve teşvikler altında karar alma aşamalarını anlar, bu kararların etkileşimlerini ve olası gelecek etkilerini inceler. | 5 |
6) | Dijital teknolojilerin kullanıldığı yeni iş yapma biçimlerini ve yeni piyasa yapılarını kavrar. | 5 |
7) | İktisadi ve toplumsal problemleri eleştirel bir yaklaşımla ele alır ve analitik çözümler geliştirir. | 5 |
8) | Analitik çözüm üretmek ve nicel araştırma yöntemlerini kullanmak için gerekli matematiksel donanıma sahiptir. | 5 |
9) | Katkıda bulunduğu çalışmalarda bireysel ve toplumsal refahı birlikte ve etik bir bakış açısıyla gözetir. | 1 |
10) | Ekonomik problemleri disiplinler arası bir yaklaşımla ele alır ve farklı disiplinlerden yararlanarak çözüm arar. | 4 |
11) | Bir takımın parçası olarak katkıda bulunduğu çalışmalarda özgün ve yenilikçi fikirler üretir. | 1 |