EKONOMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO4191 | İktisadi Analiz I | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ÜMİT EROL |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. ÜMİT EROL |
Dersin Amacı: | Ders, Ekonomi Bilimi'ndeki ana paradigma olmaya devam eden Neo-Klasik Teori hakkındadır. Neo-Klasik Teori'den önceki ekonomik düşüncenin Adam Smith, Ricardo ve Marx'a odaklanarak kısa bir incelemesiyle başlar. Daha sonra Neo-Klasik Teori'nin ortaya çıkmasına yol açan nedenleri tartışılır. Materyalin bir kısmı önceki mikroekonomi derslerine benzer olsa da; bu dersteki vurgu, bu materyalin altında yatan mantığı açıklamak olacak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Neoklasik teoriyi anlayacak, 2. Neoklasik teorinin eleştirisini kavrayacak, 3. Piyasa ekonomisinin işleyiş kurallarını kavrayacak, 4. Maliyet, kâr ve fiyatlandırmanın esaslarını anlayacak, 5. Adam Smith'ten günümüze kadar ekonomik teorinin değerlendirebilecektir. |
Dersin öğretim yöntemleri Ders Anlatımı, Okuma, Bireysel Çalışma ve Problem Çözme şeklindedir. Bu derste araştırılacak sorular şunlardır. a) Teori, piyasa talep eğrilerini türetmek için neden faydayı maksimize eden varsayımsal bir bireyin seçimlerinden başlar? b) Teori, piyasa arz eğrilerini türetmek için neden karı maksimize eden tek bir firmanın kararlarından başlar) c) Neo-Klasik Teori ekonomik değeri nasıl yeniden tanımlar ve Neo-Klasik değer teorisi hangi açıdan daha önceki emek değer teorisinden ayrılır? d) Neo-Klasik Teori, rekabetçi bir piyasa mekanizmasının kaynakların optimum tahsisini ve mümkün olan en iyi dünya olan Pareto Optimal bir toplumu elde etme potansiyeline sahip olduğuna neden inanır? e) Neo-Klasik Teoride kullanılan temel model neden mükemmel rekabettir? Gerçekçi bir model midir? Tekel, oligopol ve tekelci rekabet gibi diğer alternatif piyasa yapılarından nasıl farklıdır? f) Denge neden Neo-Klasik Teorinin temel bir kavramıdır? Walrasçı Genel Denge nedir ve Walrasçı Genel Denge neden Neo-Klasik Düşüncede önemli bir rol oynar? Neo-Klasik Teorinin varsayımları gerçekçi midir? Neo-Klasik Teori hangi gerekçelerle eleştirildi? |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve Mevcut Dünya Ekonomisi ve Türkiye Ekonomisine Özel Bir Bakış, Covid19'un etkisine özel vurgu | |
2) | Adam Smith'in İktisat Teorisindeki Rolü | |
3) | Ricardo'nun Katkıları; Emek Değer Teorisi, Kira Teorisi; Ricardo'ya Göre Kapitalizmin Geleceği | |
4) | Marksist Kapitalizm Eleştirisi; Artı Değer; Emeğin Sömürüsü; Meta Fetişizmi; Kapitalizmin Kaderi | |
5) | Neo-Klasik Teori hangi koşullar altında ortaya çıktı? NC'de Farklı Düşünce Akımları | |
6) | Neo-Klasik Teori Neden Emek Değer Teorisini Çürütüyor? Neo-Klasik Değer Teorisi | |
7) | Fayda Kavramı ve Fayda Fonksiyonları. Neden önemlidirler? NC, bir bireyin en iyi seçimlerinden başlayarak Pazar Talep Eğrilerini nasıl türetir? | |
8) | Vize Sınavı | |
9) | Firmalar üretim fonksiyonlarını nasıl optimize ederler? Piyasa Arz Eğrilerinin Türetilmesi | |
10) | Kuzey Karolina'da Mükemmel Rekabetin Rolü. Tekel, Oligopol ve Tekelci Rekabet gibi diğer alternatif piyasa organizasyonlarının aksine Mükemmel Rekabet Piyasası | |
11) | Neo-Klasik Düşüncede Sermaye. Pozitif bir reel faiz oranını ne haklı çıkarır? Faiz oranı ve onun zamanlararası tüketim optimizasyonundan türetilmesi | |
12) | Kısmi ve Genel Denge? Walrasçı Genel Denge ve Neo-Klasik Düşüncedeki Rolü | |
13) | Neo-Klasik Modelde Paranın Rolü; Paranın Tarafsızlığı ve Cambridge Nakit Denklemi | |
14) | Neoklasik Teorinin Keynesçi Eleştirisi |
Ders Notları / Kitaplar: | Principles of Microeconomics by N.G. Mankiw |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 4 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 7 | 98 |
Ödevler | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 152 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bir dünya vatandaşı olarak, küresel ekonomik, siyasi, toplumsal ve ekolojik gelişmelerin ve eğilimlerin farkındadır. | 4 |
2) | Küresel ve yerel dinamiklerin gerektirdiği teknolojik ilerlemeyi yakınen takip edecek ve öğrenmeyi sürdürebilecek donanıma sahiptir. | 2 |
3) | Temel iktisadi ilkeleri ve analiz yöntemlerini özümser ve günlük olayları değerlendirirken kullanır. | 5 |
4) | Ekonomi ile ilgili problemleri tanımlarken, bunları analiz ederken ve bulduğu sonuçları ilgili paydaşlarla paylaşırken nicel ve istatistiksel araçları kullanır. | 4 |
5) | Ekonomik birimlerin var olan kısıtlar ve teşvikler altında karar alma aşamalarını anlar, bu kararların etkileşimlerini ve olası gelecek etkilerini inceler. | 5 |
6) | Dijital teknolojilerin kullanıldığı yeni iş yapma biçimlerini ve yeni piyasa yapılarını kavrar. | 2 |
7) | İktisadi ve toplumsal problemleri eleştirel bir yaklaşımla ele alır ve analitik çözümler geliştirir. | 5 |
8) | Analitik çözüm üretmek ve nicel araştırma yöntemlerini kullanmak için gerekli matematiksel donanıma sahiptir. | 3 |
9) | Katkıda bulunduğu çalışmalarda bireysel ve toplumsal refahı birlikte ve etik bir bakış açısıyla gözetir. | 3 |
10) | Ekonomik problemleri disiplinler arası bir yaklaşımla ele alır ve farklı disiplinlerden yararlanarak çözüm arar. | 4 |
11) | Bir takımın parçası olarak katkıda bulunduğu çalışmalarda özgün ve yenilikçi fikirler üretir. | 2 |