MATEMATİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO2211 | Mikroekonomi | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. KAAN İRFAN ÖĞÜT |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ÇAĞLAR YURTSEVEN Doç. Dr. BÜLENT ANIL Prof. Dr. NECİP ÇAKIR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders kapsamında TüketiciTercihlerinin analizi, Seçenekler ve Fayda kavramı, Finansal Varlık Piyasaları ve Riskten Kaçınma eğilimi, Üretim, Kar Maksimizasyonu, Kaynak Dağılımı, Farklı Piyasa Yapıları, Denge Kuramı ve Denge stabilitesi, Refah Ekonomisi tartışılmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Market yapıları ve Optimizasyona Giriş 2. Tüketici seçimleri ve Rasyonellik 3. Talep ve Optimum seçim 4. Gelir ve İkame etkisi 5. Zamanlararası Seçim ve Belirsizlik 6. Denge, Kar maksimizasyonu ve Teknoloji 7. Arz, Maliyet ve Rekabetçi piyasalarda kar 8. Monopoller ve fiyat ayrımcılıkları 9. Oligopol ve Tekelci Rekabet piyasaları 10. Oyun teorisi |
Giriş Arz ve Talep Tüketici seçim teorisi Firma ve sektörel talepler Tüketici seçim teorisi uygulamaları Üretim teorisi Maliyet teorisi Piyasa yapıları: Tam rekabetçi piyasa Tam rekabetçi piyasa modelinin uygulamaları Tekelci piyasalar Fiyat ayrımcılıkları Tekelci rekabet ve oligopol piyasalar Asimetrik bilgi teorisi Kamu malları ve dışsallıklar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Piyasa ve bütçe kısıtı: Optimizasyon ve denge, talep ve arz eğrileri, Pareto etkinlik, ütçe kısıtı ve bütçe dengesi | |
2) | Tercihler ve Fayda: Tercih varsayımları, kayıtsızlık eğrileri, marjinal ikame oranı, kardinal ve ordinal fayda, marjinal fayda ve marjinal ikame oranı | |
3) | Açıklanmış tercihler ve Slutsky denklemi: Açıklanmış tercih fikri, WARP, SARP, ikame etkisi, gelir etkisi,talepteki toplam değişme, telafi edilmiş talep eğrileri | |
4) | Açıklanmış tercihler ve Slutsky denklemi: Açıklanmış tercih fikri, WARP, SARP, ikame etkisi, gelir etkisi,talepteki toplam değişme, telafi edilmiş talep eğrileri | |
5) | Dönemlerarası seçim ve varlık piyasaları: Bütçe kısıtı ve tercih, Slutsky denklemi ve dönemlerarası seçim, bugünkü değer, getiri oranı,adjustment fro differences, Varlıklar | |
6) | Belirsizlik:İhtiyati tüketim, Fayda fonksiyonları ve olasılıklar, beklenen fayda, riskten kaçınma ve riski dağıtma, hisse senedi piyasasının rolü | |
7) | Riskli varlıklar ve tüketici fazlası: Ortalama varyans fayda, risk ölçümü, riskli varlıklarla denge, ayrık mal talebi, talepten fayda inşa edilmesi, değişkenliğin telafi edilmesi ve dengelenmesi, tüketici artığı | |
8) | Piyasa talebi ve denge: Ters talep fonksiyonu, ayrık mal talebi, elastikiyet, talep ve marjinal gelir, gelir elastikiyeti, piyasa dengesi, ters talep ve arz eğrileri, karşılaştırmalı istatistik, Pareto etkinlik | |
9) | Teknoloji ve kar maksimizasyonu: Girdi ve çıktılar, teknolojik kısıtlar, sabit oranlar, Cobb-Douglas, TRS, azalan marjinal ürün, Kar, sabit ve değişken faktörler, kar maksimizasyonu, ölçeğe göre getiri | |
10) | Maliyet minimizasyonu ve maliyet eğrileri: Maliyet minimizasyonu, ölçeğe göre getiri ve maliyet fonksiyonu, kısa dönem ve uzun dönem maliyetler, sabit ve yarı sabit maliyetler, ortalama maliyet, marjinal ve değişken maliyetler, uzun dönem marjinal maliyet | |
11) | Firma ve endüstri arzı: Tam rekabet ve firma arzı, ters arz fonksiyonu, uzun dönem arz eğrisi, uzun dönem sabit ortalama maliyet, kısa dönem endüstri arz eğrisi, kısa ve uzun dönem endüstri dengesi, sıfır kar, sabit faktörler ve ekonomik rant | |
12) | Monopol ve monopol davranışı: Doğrusal talep eğrisi, mark-up fiyatlama, monopolün etkinsizliği, doğal monopol, fiyat ayrımcılığı | |
13) | Monopolcü rekabet ve faktör piyasaları: Monopolcü rekabet, lokasyon modeli, ürün farklılaştırması, çıktı piyasasında monopol, monopson | |
14) | Oligopol, oyun teorisi ve mübadele: Stratejik seçim, miktar ve fiyat liderliği, Cournot dengesi, muvazaa, sonuç matriksi ve Nash dengesi, karma stratejiler ve tekrarlı oyunlar, mahkumlar açmazı, Edgeworth kutusu, ticaret ve Pareto etkin tahsis, Walras kanunu, dnge ve etkinlik |
Ders Notları / Kitaplar: | Varian, Hal, Intermediate Microeconomics, W. W. Norton & Company, 7th edition, 2006 |
Diğer Kaynaklar: | Yok |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 4 | % 60 |
Final | 2 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 11 | 154 |
Ara Sınavlar | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 208 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel matematik, uygulamalı matematik teori ve uygulamalarını kavramış olmak | |
2) | Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak | |
3) | Matematiği disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek | |
4) | Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek | |
5) | Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek | |
6) | Matematik alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak | |
7) | Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek | |
8) | Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak | |
9) | Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak | |
10) | Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak | |
11) | Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak | |
12) | Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek |