EUR3331 History of European UnionBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar TIPÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
TIP
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EUR3331 Avrupa Birliği Tarihi Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. SELCEN ÖNER
Dr. Öğr. Üyesi ZEKERİYA TÜZEN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Avrupa siyasi tarihi ve bu tarih boyunca meydana gelen savaş, barış ve Avrupa’yı birleştirme hareketleri incelenir. Avrupa bütünleşmesine neden olan tarihi arka plan analiz edilir. 2. Dünya Savaşı sonrası Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu (AKÇT), Avrupa Ekonomik Topluluğu (AET) ve Avrupa Atom Enerjisi Topluluğu (Euratom)’un kuruluşu, ve Avrupa entegrasyon sürecindeki iniş ve çıkışlar ele alınır. 1970’lerde entegrasyon sürecindeki yavaşlamanın nedenleri ve 1980’lerde özellikle Avrupa Tek Senedi (SEA) sonrası entegrasyon sürecindeki hızlanmanın nedenleri incelenir. Tek pazarın oluşumu ve Euro'ya geçişin yanı sıra Soğuk Savaş döneminin sona ermesinin Avrupa entegrasyon sürecine etkileri ve Avrupa Topluluğu'nun Avrupa Birliği (AB)'ye dönüşme süreci değerlendirilir. AB'nin Orta ve Doğu Avrupa ülkelerine genişleme süreci ve bunun AB'ye kurumsal ve siyasi etkileri tartışılır. Son olarak Lizbon Antlaşması'nın getirdiği kurumsal reformlar ve takip eden gelişmeler, ve Brexit ve sonrasındaki AB’nin güncel sorunları detaylı bir şekilde analiz edilir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

1. Avrupa tarihindeki savaş ve barış ile ilgili gelişmelerin modern Avrupa siyasi düzeninin kurulmasındaki rolünü kavrar;
2. AB entegrasyon tarihindeki önemli dönüm noktalarını tanımlar;
3. Soğuk Savaş sırasında ve sonrasında Avrupa Topluluğu’nun geçirdiği dönüşüm süreçlerini analiz eder;
4. AB’nin Orta ve Doğu Avrupa ülkelerine genişleme sürecini ve bu sürecin Birliğin kurumsal ve siyasi yapısına etkilerini yorumlar;
5. Lizbon Antlaşması’nın AB karar alma süreci ve dış ilişkileri üzerindeki etkisini açıklar;
6. Brexit ve sonrasında AB’nin karşılaştığı güncel AB sorunlarını değerlendirir.

Dersin İçeriği

Avrupa siyasi tarihindeki gelişmeler; 2. Dünya Savaşı sonrasında Avrupa entegrasyon sürecinin evrimi; Soğuk Savaş sonrasında AB entegrasyonunun dönüşümü; Lizbon Antlaşması’nın getirdiği kurumsal değişimler; Brexit ve AB’nin güncel sorunları.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş / Avrupa Tarihine Genel Bir Bakış
2) 19. Yüzyılda ve 20. Yüzyılın İlk Yarısında Avrupa & Schuman Planı ve Avrupa Entegrasyon Projesinin Ortaya Çıkışı Dinan, Desmond, “Introduction”, 2014. • Dinan, Desmond, “Finding a Way Forward”, 2014. • EU Commission, Official Website-2022, "The Schuman Declaration – 9 May 1950", available at: https://europa.eu/european-union/about-eu/symbols/europe-day/schuman-declaration_en
3) 2. Dünya Savaşı’ndan Sonra Avrupa ve Avrupa Toplulukları Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.45-82. • EU Commission, Official Website-2022, "The history of the European Union", available at: https://europa.eu/european-union/about-eu/history_en
4) Gümrük Birliği’nin Kurulması, Ortak Tarım Politikası, Boş Sandalye Krizi, ve Lüksemburg Uzlaşması Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.83-123.
5) 1970'lerde Avrupa Topluluğu'ndaki Gelişmeler Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.125-166.
6) 1980'lerde Avrupa Topluluğu'ndaki gelişmeler. Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union,s.167-204.
7) Avrupa Tek Senedi Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.205-231.
8) Avrupa Birliği Antlaşması (Maastricht Antlaşması) Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.233-264.
9) 1990'larda AB'deki gelişmeler. Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.233-264.
10) Amsterdam Antlaşması'ndan Nice Antlaşması'na:Orta ve Doğu Avrıpa Genişlemesine Hazırlık Süreci Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, s.265-320.
11) Doğu Genişlemesi: 27 Üyeli AB Bache, Ian; Stephen George and Simon Bulmer, Politics in the EU, s.192-210.
12) Anayasal Antlaşma'dan Lizbon Antlaşması'na. Bache, Ian; Stephen George and Simon Bulmer, Politics in the EU, s.211-222.
13) Sunumlar. Her öğrenci dersle ilgili bir konuda sunum hazırlar.
14) Genel değerlendirme. Öğrenciler dersin tüm okumalarından sorumludur.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Books:
• Roberts, John M., Europe 1880-1945, London & New York: Routledge, 3rd Edition, 2001.
• Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, London: Lynne Rienner Publishers, 2nd Edition, 2014.
The textbooks and article listed on the syllabus are also accessible through the BAU Library.
The PPT files will be shared on ItsLearning following each class.

---

Kitaplar:
• Roberts, John M., Europe 1880-1945, London & New York: Routledge, 3rd Edition, 2001.
• Dinan, Desmond, Europe Recast: A History of European Union, London: Lynne Rienner Publishers, 2nd Edition, 2014.
Ders izlencesinde yer alan kitaplara BAU Kütüphanesi’nden de erişilebilir.
PowerPoint dosyaları, hafta bazında ve işlenen ders sonrasında ItsLearning’e yüklenir.
Diğer Kaynaklar: İşlenen konularla ilgili Youtube videoları ve Internet linkleri

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 3 % 15
Sunum 1 % 0
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 45
Rapor Teslimi 1 % 15
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 12 36
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 82
Küçük Sınavlar 4 2
Ara Sınavlar 1 1.5
Rapor Teslimi 1 3
Final 1 1.5
Toplam İş Yükü 126

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır.
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir.
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler.
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar.
5) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir.
6) Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir.
7) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir.
8) Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.
9) Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur.
10) Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır.
11) Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir.
12) Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir.
13) Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir.
14) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur.
15) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir.
16) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur.
17) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar.
18) Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar.
19) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır.
20) Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21) Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22) Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır.
23) Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar.
24) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar.
25) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır.
27) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir.
28) Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular.
29) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır.
30) Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir.
31) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.
32) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler