YAPAY ZEKA MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC4055 | Sosyolojide Özel Konular | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL AKDEMİR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Dersin üç ana amacı vardır: fırsat eşitliğini anlayarak ve iş organizasyonlarının sosyal sorumluluğunun anlamını inceleyerek öğrencileri sosyal konular, sürdürülebilirlik ve etkili karar vericiler konusunda daha bilinçli hale getirmek; sosyal sorumluluk, sürdürülebilirlik ve insani ilerleme arasındaki bağlantıyı anlamak; ve bir sosyal sorumluluk projesi geliştirmek ve değerlendirmek için bilgilerini uygulamak için temel teorik ve metodolojik araçları sağlamak. Proje, bu sınıfın teorilerini ve araçlarını öğrencileri ilgilendiren bir duruma uygular. Öğrenciler bir sınıf arkadaşıyla çalışmaya davet edilir. Projenin ideal uzunluğu 20-25 çift aralıklı sayfa artı tablolar ve referanslardır. Araştırma projeleri teorik bir çerçeve ve ilgili verileri içermelidir. 4. haftada herkes, araştırma sorusu ve bir veya daha fazla veri kaynağına atıfta bulunan geçici bir özet sunmalıdır. Projenin tam bir taslağı 10. haftada teslim edilmelidir. 12-14. haftalarda öğrenciler proje raporlarının sözlü sunumunu yapacaklardır. Final projesi istisnasız 16. haftada teslim edilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Bir şirket olarak, bir üniversite olarak, bir birey olarak Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerini neden önemsemek gerektiğine dair kazanım sahibi olmak. 2. Sürdürülebilirliği tanımlayabilmek ve doğal kaynakları tüketmeden yürütülen ekonomik kalkınmanın zorluklarını ve politikalarını öğrenmek. 3. Sürdürülebilirliği ve sürdürülebilirlik hedeflerini tanımlamak. 4. Fırsat eşitliğini tanımlamak ve iş için etik sonuçları detaylandırmak. 5. Eleştirel bakış açısı da dahil olmak üzere kurumsal sosyal sorumluluğa yönelik farklı yanıtları belirlemek. 6. Sosyal sorumluluk teorilerinin çeşitli temellerini anladığını göstermek. 7. Mülk sahibi paydaşın rolü ve ilgili ekonomik ve etik sorumluluklar için bir takdir göstermek. 8. Çevresel ve sosyal kaygıların küreselleşmesi konusunda bir farkındalık sergilemek. 9. "Sürdürülebilir Kalkınma için 2030 Gündeminin Yaygınlaştırılması" konusunda bir anlayış sergilemek. 10. Ulusal ve küresel düzeyde iş dünyasının ve toplumun karşı karşıya olduğu temel çevresel kaygıları belirlemek ve tanımlamak. 11. Sosyal sorumluluk projelerinin sosyal sürdürülebilirlik üzerindeki sosyal etkisini değerlendirme becerisi sergilemek. 12. Detaylı araştırma metodolojisi, teorik çerçeve, program tasarımı, etki, etki ölçümü ve literatür taraması içeren bir proje makalesi yazarak Türkiye'deki hassas bir gruba maddi ve manevi destek sağlamayı amaçlayan bir sosyal sorumluluk projesi tasarlayabilmek. |
Bu ders tamamıyla multidisiplinerdir ve felsefe, sosyal bilimler (ekonomi, sosyoloji, antropoloji ve siyaset bilimi) üzerine kuruludur. İş dünyası, akademi ve toplum arasındaki ilişki; paydaşların ve sorunların belirlenmesi; sürdürülebilirlik kavramı; kurumsal sosyal sorumluluk kavramı; sosyal iş; uygulamada kurumsal sosyal sorumluluk; çevresel ve ticari sorumluluklar; küreselleşme, sürdürülebilirlik ve iş sorumlulukları; etik, sorumluluklar ve insani ilerleme stratejisi; ve sosyal sorumluluk projelerinin sosyal etkileri konularını içermektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon | |
2) | Sürdürülebilirliğin tanımı, sürdürülebilir kalkınma ve sürdürülebilirlik ile sosyal sorumluluk arasındaki bağlantı | |
3) | Sosyal sorunlar, sosyal sorumluluk, kurumsal sosyal sorumluluk. Sosyal sorumluluğun boyutları Kültür ve sosyal sorumluluk | |
4) | Fırsat eşitliği ve küresel ve yerel sosyal sorunların tanımı | |
5) | Sosyal sorumluluk ve kurumsal sosyal sorumluluğa çeşitli kavramsal ve metodolojik yaklaşımlar. Araştırma taslağı hazırlayarak sosyal sorumluluk projesi tasarlama: Konu ve odak soruları, Kavramsal Çerçeve, Metodoloji Sosyal etki ölçümü | |
6) | Sosyal işletmenin tanımı ve sosyal sorumluluk için işletmeyi anlama | Ödev Teslimi (Assignment 1) |
7) | Araştırma önerisinin sözlü sunumları ve sınıfta geri bildirim alınması (Sunum süreleri 10 dakika olarak belirlenmiştir.) | Assignment 2 |
8) | Araştırma önerisinin sözlü sunumları ve sınıfta geri bildirim alınması (Sunum süreleri 10 dakika olarak belirlenmiştir.) | Assignment 2 |
9) | Sosyal sorumluluk ve etik; Mülk sahibi paydaşın rolü ve ekonomik ve etik sorumluluklar | |
10) | İş, Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Vatandaşlık, Devlet ve Çeşitlilik | |
11) | Türkiye'de sosyal ve kurumsal sosyal sorumluluk | |
12) | Final Projelerinin Sunumları | Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve yorumlar/tartışmalar (Herkes için 15 dakika) |
13) | Final Projelerinin Sunumları | Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve yorumlar/tartışmalar (Herkes için 15 dakika) |
14) | Final Projelerinin Sunumları | Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve yorumlar/tartışmalar (Herkes için 15 dakika) |
Ders Notları / Kitaplar: | İlgili ders notları Itslearning sistemi üzerinden dersi veren tarafından haftalık olarak öğrencilere ulaştırılır. |
Diğer Kaynaklar: | Diğer gerekli okumalar, Itslearning aracılığıyla öğrenciler için sisteme yüklenecektir. Herhangi bir materyale erişemiyorsanız, lütfen dersin öğretim elemanı ile iletişime geçin. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ödev | 2 | % 20 |
Sunum | 2 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 16 |
Sunum / Seminer | 4 | 24 |
Ödevler | 4 | 32 |
Final | 8 | 32 |
Toplam İş Yükü | 152 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve yapay zeka mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahiptir. | |
2) | Matematik, fen bilimleri ve yapay zeka mühendisliği alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. | |
3) | Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. | |
4) | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
5) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. | |
6) | Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
7) | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. | |
8) | Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. | |
9) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
11) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
12) | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. | |
13) | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. | |
14) | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. |