BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC4055 | Sosyolojide Özel Konular | Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL AKDEMİR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Dersin üç ana amacı vardır: fırsat eşitliğini anlayarak ve iş organizasyonlarının sosyal sorumluluğunun anlamını inceleyerek öğrencileri sosyal konular, sürdürülebilirlik ve etkili karar vericiler konusunda daha bilinçli hale getirmek; sosyal sorumluluk, sürdürülebilirlik ve insani ilerleme arasındaki bağlantıyı anlamak; ve bir sosyal sorumluluk projesi geliştirmek ve değerlendirmek için bilgilerini uygulamak için temel teorik ve metodolojik araçları sağlamak. Proje, bu sınıfın teorilerini ve araçlarını öğrencileri ilgilendiren bir duruma uygular. Öğrenciler bir sınıf arkadaşıyla çalışmaya davet edilir. Projenin ideal uzunluğu 20-25 çift aralıklı sayfa artı tablolar ve referanslardır. Araştırma projeleri teorik bir çerçeve ve ilgili verileri içermelidir. 4. haftada herkes, araştırma sorusu ve bir veya daha fazla veri kaynağına atıfta bulunan geçici bir özet sunmalıdır. Projenin tam bir taslağı 10. haftada teslim edilmelidir. 12-14. haftalarda öğrenciler proje raporlarının sözlü sunumunu yapacaklardır. Final projesi istisnasız 16. haftada teslim edilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Bir şirket olarak, bir üniversite olarak, bir birey olarak Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerini neden önemsemek gerektiğine dair kazanım sahibi olmak. 2. Sürdürülebilirliği tanımlayabilmek ve doğal kaynakları tüketmeden yürütülen ekonomik kalkınmanın zorluklarını ve politikalarını öğrenmek. 3. Sürdürülebilirliği ve sürdürülebilirlik hedeflerini tanımlamak. 4. Fırsat eşitliğini tanımlamak ve iş için etik sonuçları detaylandırmak. 5. Eleştirel bakış açısı da dahil olmak üzere kurumsal sosyal sorumluluğa yönelik farklı yanıtları belirlemek. 6. Sosyal sorumluluk teorilerinin çeşitli temellerini anladığını göstermek. 7. Mülk sahibi paydaşın rolü ve ilgili ekonomik ve etik sorumluluklar için bir takdir göstermek. 8. Çevresel ve sosyal kaygıların küreselleşmesi konusunda bir farkındalık sergilemek. 9. "Sürdürülebilir Kalkınma için 2030 Gündeminin Yaygınlaştırılması" konusunda bir anlayış sergilemek. 10. Ulusal ve küresel düzeyde iş dünyasının ve toplumun karşı karşıya olduğu temel çevresel kaygıları belirlemek ve tanımlamak. 11. Sosyal sorumluluk projelerinin sosyal sürdürülebilirlik üzerindeki sosyal etkisini değerlendirme becerisi sergilemek. 12. Detaylı araştırma metodolojisi, teorik çerçeve, program tasarımı, etki, etki ölçümü ve literatür taraması içeren bir proje makalesi yazarak Türkiye'deki hassas bir gruba maddi ve manevi destek sağlamayı amaçlayan bir sosyal sorumluluk projesi tasarlayabilmek. |
Bu ders tamamıyla multidisiplinerdir ve felsefe, sosyal bilimler (ekonomi, sosyoloji, antropoloji ve siyaset bilimi) üzerine kuruludur. İş dünyası, akademi ve toplum arasındaki ilişki; paydaşların ve sorunların belirlenmesi; sürdürülebilirlik kavramı; kurumsal sosyal sorumluluk kavramı; sosyal iş; uygulamada kurumsal sosyal sorumluluk; çevresel ve ticari sorumluluklar; küreselleşme, sürdürülebilirlik ve iş sorumlulukları; etik, sorumluluklar ve insani ilerleme stratejisi; ve sosyal sorumluluk projelerinin sosyal etkileri konularını içermektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon | |
2) | Sürdürülebilirliğin tanımı, sürdürülebilir kalkınma ve sürdürülebilirlik ile sosyal sorumluluk arasındaki bağlantı | |
3) | Sosyal sorunlar, sosyal sorumluluk, kurumsal sosyal sorumluluk. Sosyal sorumluluğun boyutları Kültür ve sosyal sorumluluk | |
4) | Fırsat eşitliği ve küresel ve yerel sosyal sorunların tanımı | |
5) | Sosyal sorumluluk ve kurumsal sosyal sorumluluğa çeşitli kavramsal ve metodolojik yaklaşımlar. Araştırma taslağı hazırlayarak sosyal sorumluluk projesi tasarlama: Konu ve odak soruları, Kavramsal Çerçeve, Metodoloji Sosyal etki ölçümü | |
6) | Sosyal işletmenin tanımı ve sosyal sorumluluk için işletmeyi anlama | Ödev Teslimi (Assignment 1) |
7) | Araştırma önerisinin sözlü sunumları ve sınıfta geri bildirim alınması (Sunum süreleri 10 dakika olarak belirlenmiştir.) | Assignment 2 |
8) | Araştırma önerisinin sözlü sunumları ve sınıfta geri bildirim alınması (Sunum süreleri 10 dakika olarak belirlenmiştir.) | Assignment 2 |
9) | Sosyal sorumluluk ve etik; Mülk sahibi paydaşın rolü ve ekonomik ve etik sorumluluklar | |
10) | İş, Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Vatandaşlık, Devlet ve Çeşitlilik | |
11) | Türkiye'de sosyal ve kurumsal sosyal sorumluluk | |
12) | Final Projelerinin Sunumları | Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve yorumlar/tartışmalar (Herkes için 15 dakika) |
13) | Final Projelerinin Sunumları | Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve yorumlar/tartışmalar (Herkes için 15 dakika) |
14) | Final Projelerinin Sunumları | Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve yorumlar/tartışmalar (Herkes için 15 dakika) |
Ders Notları / Kitaplar: | İlgili ders notları Itslearning sistemi üzerinden dersi veren tarafından haftalık olarak öğrencilere ulaştırılır. |
Diğer Kaynaklar: | Diğer gerekli okumalar, Itslearning aracılığıyla öğrenciler için sisteme yüklenecektir. Herhangi bir materyale erişemiyorsanız, lütfen dersin öğretim elemanı ile iletişime geçin. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ödev | 2 | % 20 |
Sunum | 2 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 16 |
Sunum / Seminer | 4 | 24 |
Ödevler | 4 | 32 |
Final | 8 | 32 |
Toplam İş Yükü | 152 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 2 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
4) | Bilgisayar mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilgisayar mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 2 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |