SOSYOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC4053 | Mağdur Bilimi | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. MİNE ÖZAŞÇILAR |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. MİNE ÖZAŞÇILAR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Ders viktimoloji alanında çağdaş gelişimlere, kavramsal boyutlara, temel kavramlara ve literatüre, alt dallarına ve kriminoloji ve adli yargılama sürecindeki rolüne odaklanmakatadır. Viktimolojinin tarihsel ve gelişen rollerini derinlemesine ele alınacaktır. Ayrıca ders, çağdaş programların analizini ve Türkiye’de adli yargılama sürecindeki magdurları da ele alacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar: 1)Mağdur ve mağdurbilim kavramlarını tanımlayabilecek 2)Viktiminoloji ve sosyoloji arasındaki ilişkiyi analiz edebilecek, 3)Suç ve suçun etkilerini ölçebilecek, 4)Viktimolojinin tarihçesini anlayabilecek, 5)Türk adli yargıama sürecini ve mağdurların durumlarını analiz edebilecek, 6)Mağduriyetin sonuçlarını analiz edebilecek, 7)Mağdur destek programlarını anlayabilecek, 8)Kadın mağdurlar ile ilgili sorunların farkına varabilcek, 9)Çocuk fiziksel ve cinsel mağduriyetindeki dinamikleri anlayabilecek, 10)Özel mağduriyet biçimlerini kavrayabilecek, 11)Kurumsal boyuttaki mağduriyetin dinamiklerinianlayabilecek, 12)Viktimilojinin uluslararası boyutunu anlayabilecek |
Ders, viktimolojinin tarihsel gelişimine ve Türkiye'de adli mekanizma sürecinde mağdurların artan rolünü inceleyecektir. Mağdur destek programlarının önemi vurgulanarak, mağduriyetin farklı alanlardaki dinamikleri tartışılacaktır. Ayrıca ders suçun mağdura etkisi, suç mağduriyetinin sonuçları, viktimolojinin uluslararası boyutları başlıklarını da içermektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Viktimolojiye Giris | Ders programını okumak |
2) | Viktimolojinin Tarihçesi • Hukukun gelişimi • Sosyal Güçler • Viktimioloji Teorileri | Harvey Wallece, Allyn and Bacon (2007). Victimology : Legal, Psychological, and Social Perspectives”, , Pearson. Judith M. Sgarzi and Jack McDevitt (2003). Victimology : A study of crime victims and their roles”, Prentice Hall. |
3) | Suçun ölçümü ve etkileri • Resmi raporlar • Diğer raporlar | Harvey Wallece, Allyn and Bacon (2007). Victimology : Legal, Psychological, and Social Perspectives”, , Pearson. |
4) | Adli yarglama süreci ve mağdurlar Adli yargılama sürecinde mağdu ile ilgili düzenlemeler | Victims and Victimisation a Reader, edited by Brian Williams and Hannah Goodman Chong, McGrawHill, 2009 Odev: Proje onerisi hazırlanmak |
5) | Türk Adli yargılama sistemi | |
6) | Mağduriyetin Sonuçları • Fiziksel Sonuçları • Psikoloijk Sonuçları • Finansal Sonuçları | Judith M. Sgarzi and Jack McDevitt (2003). Victimology : A study of crime victims and their roles”, Prentice Hall. |
7) | Mağdurlara Destek • Medya • Yasal düzenlemeler | Harvey Wallece, Allyn and Bacon (2007). Victimology : Legal, Psychological, and Social Perspectives”, , Pearson. |
8) | Özel mağduriyet türleri • Aile içi şiddet mağdurları • Çocuk mağdurlar • Adam öldürme suçu mağdurları • Kadın mağdurlar | Judith M. Sgarzi and Jack McDevitt (2003). Victimology : A study of crime victims and their roles”, Prentice Hall. |
9) | PROJE Sunumları | |
10) | Özel mağduriyet türleri • Yaşlı mağdurlar • Nefret suçu mağdurları | Judith M. Sgarzi and Jack McDevitt (2003). Victimology : A study of crime victims and their roles”, Prentice Hall. |
11) | Seri Cinayet Mağdurları Flört tecavüzleri ARA Sınav | Victims and Victimisation a Reader, edited by Brian Williams and Hannah Goodman Chong, McGrawHill, 2009 |
12) | Kurumlardaki Mağdurlar • Okul şiddeti mağdurları • Kampüs şiddeti mağdurları | Harvey Wallece, Allyn and Bacon (2007). Victimology : Legal, Psychological, and Social Perspectives”, , Pearson |
13) | Kurumlardaki Mağdurlar • İşyeri şiddeti • Mağdursuz suçların mağduru | Harvey Wallece, Allyn and Bacon (2007). Victimology : Legal, Psychological, and Social Perspectives”, Pearson |
14) | Mağdur Hakları Viktimolojinin uluslararası boyutu • History and leaders in the field • Crime victim surveys • Globalization of crime and victims • The united nations • The international criminal court • International victimization War, natural disasters, and other | Harvey Wallece, Allyn and Bacon (2007). Victimology : Legal, Psychological, and Social Perspectives”, , Pearson. Judith M. Sgarzi and Jack McDevitt (2003). Victimology : A study of crime victims and their roles”, Prentice Hall. |
Ders Notları / Kitaplar: | Victimology : Legal, Psychological, and Social Perspectives”, Harvey Wallece, Allyn and Bacon, Pearson, 2007 Victimology : A study of crime victims and their roles Judith M. Sgarzi and Jack McDevitt, Prentice Hall, 2003. Victims and Victimisation a Reader edited by Brian Williams and Hannah Goodman Chong, McGrawHill, 2009 |
Diğer Kaynaklar: | Additional readings will be provided. Ek okumalar sağlanacaktır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 16 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 124 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | 5 |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | 4 |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | 3 |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | 5 |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme | 5 |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | 3 |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | 5 |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | 3 |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | 4 |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | 5 |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | 5 |
12) | Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek | 3 |