SOC4002 Seminar IIBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SOSYOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC4002 Seminer II Bahar 1 2 2 16

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR
Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders, ileri seviyede bir sosyoloji semineri dersidir. Ders aynı zamanda teori, araştırma ve uygulamayı bütünleştirme amacıyla oluşturulmuştur ve birçok disiplini içinde barındırmaktadır. Dönem süresince ders, çatışma, anlaşma sağlama, memnuniyetsizlik siyaseti, kentsel alan ve çatışma, sivil-ordu gerilimi ve çatışma çözümünde yer alan aktörler gibi bir çok farklı konuyu kapsamaktadır. Dersin dört temel amacı vardır: (I) Çatışma döneminde, çatışma öncesinde ve çatışma sonrasında taraflar arasında anlaşmazlığı önlemenin, barış sağlamanın ve barışı sürdürmenin rolünü kapsayan teorileri ve araştırmaları sunmak ve çatışmayı önlemek için başvurulan anlaşmazlığı önleme, barışı bağlama ve barışı sürdürme stratejilerini incelemek; (ii) örnek olay incelemelerinden faydalanarak oluşturulan sivil-ordu ilişkileri hakkındaki teorileri incelemek; (iii)çatışma öncesi durumu işaret eden psikolojik, sosyo-politik ve belleğe dayalı faktörleri incelemek; (iv) Kısıtlı kaynaklar, küresel göç ve aşırıcılık gibi sorunlara bağlı olarak oluşan siyasi hoşnutsuzluğu çözümlemek ve çatışmaya bağlı olarak ortaya çıkan siyasi hoşnutsuzluğun nasıl idare edildiğini anlamak. Öğrenciler, kuramsal bilgi ve araştırmaları kapsayan, tamamlaşmış bir araştırma projesi yazmakla yükümlüdür. Bu proje ile ilgili teorik ve metodoloji çalışmalar, ara sınav ve final sınavlarında yer alacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersi tamamlayan öğrenciler aşağıdaki becerileri sergileyebilecekler:
1) Çatışmanın her bir döneminde yaşanan taraflar arasında anlaşmazlığı önlemek, barış sağlamak ve barışı sürdürmek kavramlarını belirlemek ve bu ilkeleri belirli bir çatışma örneğine uyarlamak (Araştırma projeleri üzerinden çalışılacak).
2) Sivil-ordu gerilimi ve işbirliği konularını açıklayan kuramları anlama beceresi sergilemek.
3)Çatışma öncesi dönemde ortaya çıkan psikolojik ve sosyo-politik faktörleri belirme bilgi ve becerisi sergilemek ve bu faktörler üzerine tartışmak
4) Ortak bellek, kimlik ve çatışma ilişkileri kavramaları bilgisi olduğunu sergilemek.
5)Çatışmayı önlemek için faydalanılan, taraflar arasında anlaşmazlığı önleme, barış sağlama ve barışı sürdürme stratejilerini belirlemek.
6)Çatışma ve barış sağlama konularına ilişkin, küresel eşitsizlikleri ve aşırıcı ideolojileri tartışmak.
7) Farklı ülkelerde görülen, çatışma durumunda başvurulan idare yöntemlerini tanımlamak ve karşılaştırmak.
8) Farklı toplumlarda yaşanan siyasi memnuniyetsizliğin sebeplerini belirtmek (Bu bağlamda, Arap Baharı üzerine çalışılacak).
9) Çatışma çalışmalarına, nitel ve nicel araştırma yöntemlerini uyarlamak.
10)Kuramsal çerçeveyi, literatüre taramayı, veri toplama ve analiz etmeyi içeren bir araştırma projesi geliştirmek ve uygulamak. Proje, öğrenciler tarafından toplanan orijinal verilere dayanmalıdır.
11)Araştırma projesi bulgularını sınıfta sunmak
12) Yerel ve küresel seviyede var olan çatışma konuları hakkında farkındalık geliştirmek ve bu konuları seminerler sırasında tartışmak.

Dersin İçeriği

Ders, üç ana bölümden oluşmaktadır: (i) Çatışma döneminde, çatışma öncesinde ve çatışma sonrasında taraflar arasında anlaşmazlığı önlemenin, barış sağlamanın ve barışı sürdürmenin rolünü kapsayan teorileri ve araştırmaları sunmak; (ii) çatışma öncesi durumu işaret eden psikolojik, sosyo-politik ve belleğe dayalı faktörleri incelemek; Çatışmayı önlemek için faydalanılan, taraflar arasında anlaşmazlığı önleme, barış sağlama ve barışı sürdürme stratejilerini incelemek; (iii) Kısıtlı kaynaklar, küresel göç ve aşırıcılık gibi sorunlara bağlı olarak oluşan siyasi hoşnutsuzluğu çözümlemek ve çatışmaya bağlı olarak ortaya çıkan siyasi hoşnutsuzluğun nasıl idare edildiğini anlamak. Ders ayrıca, öğrenciler tarafından toplanan verilerden faydalanılarak, araştırma taslağı ve tamamlanmış bir araştırma projesi yazmak için gereken bilgi ve becerilerin geliştirilmesine de yoğunlaşmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çatışmanın her bir döneminde yaşanan taraflar arasında anlaşmazlığı önlemek, barış sağlamak ve barışı sürdürmek; ve barışı sağlamak konusunda, sivil katılımcıların Eleştirel teori ve anlaşmazlığı önleme Michael Pugh ,“Peacekeeping and critical theory”, International Peacekeeping, Vol. 11, I ss. 1, 2004.
2) Sivil-ordu gerilimi ve dayanışma durumu konularındaki örnek olay incelemelerine dayanarak oluşturulan kuramsal görüşler Samuel P. Huntington. 1957. The Soldier and the State: The Theory and Politics of Civil-Military Relations. New York. Vintage Books. Robin Luckham, 1971. “A Comparative Typology of Civil-Military Relations,” Government and Opposition, 6, 1, 1971, 5-35. Feaver, Peter D. 1996. The civil-military problematique: Huntington, Janowitz, and the question of civilian control. Armed Forces & Society 23(2): 149-178. Rebecca L. Schiff, 1995. “Civil-Military Relations: A Theory of Concordance,” Armed Forces and Society, 22, 1.
3) Çatışma durumu yaratan psiko-sosyal ve bellek-kimlik süreçleriyle bağıntılı teorik perspektifleri okuma Halbwachs, Maurice. 1992. On Collective Memory. Trans. and ed. Lewis A. Coser. Chicago: University of Chicago Press. Olick, Jeffrey K., and Joyce Robbins. 1998. Social Memory Studies: From Collective Memory to the Historical Sociology of Mnemonic Practices. Annual Review of Sociology 24: 105–140.Article Stable URL: http://www.jstor.org/stable/223476
4) Çatışmaya yol açan psikososyal ve hafıza ile ilişkili vaka çalışmalarını inceleme Latife Tekin. Unutma Bahçesi . Everest Yayınları , 2006 Konu ile ilgili vaka çalışmaları üzerine verilen okumalar
5) Sahada veri toplama çalışması Araştırma için ayrılan zaman
6) Siyasi memnuniyetsizlik, çatışma: teori ve örnek olay incelemeleri Burton, J. W. (1987). Resolving Deep-rooted Conflict: A Handbook. Lanham, Md: University Press of America Development and conflict theory http://www.beyondintractability.org/node/2534 Siyasi Memnuniyetsizliğin yapısı hakkındaki ders notları ( öğrencilere verilecektir) Kentsel alan atölye çalışması
7) Proje Ara rapor sunumu I 10 sayfalık ara rapor I teslimi
8) Sınıfa Ara Rapor I üzerine tartışmalar Sınıfta Ara rapor I sunumu geribildirimi
9) Çatışma alanlarında görülen siyasi memnuniyetsizlik, öfke ve aşırıcılık konularında tartışmalar: Orta Doğu, Balkanlar, Afrika ve Güneydoğu Asya’yı konu alan örnek olay incelemeleri Appadurai Arjun.Fear of Small Numbers: An Essay on the Geography of Anger. (Duke University Press, 2006) Thomas West. “The Rhetoric of Therapy and the Politics of Anger: From the Safe House to a Praxis of Shelter”, Rhetoric Review, Vol. 19, No. 1/2 (Autumn, 2000), pp. 42-58 Makalenin bulunduğu URL: http://www.jstor.org/stable/466053 Olivier Roy. The Politics of Chaos in the Middle East. 2008. ISBN: 978-0-231-70033-7. Sınıfta Ara rapor I sunumu geribildirimi Feedback on the interim report I in the classroom
10) Küresel eşitsizlik, kaynaklar ve çatışma konularının tartışılması Branko Milanovic: Worlds Apart ,(Princeton University Press 2005). Sınıfta Ara rapor I sunumu geribildirimi
11) Küresel Gençlik, medya ve siyasi hoşnutsuzluk. Araştırma projesi data analizi üzerine uygulamalı çalışma Küresel gençliği tartış, Okuma: Pam Nilan and Carles Feixa. Global Youth? Hybrid Identities, Plural Worlds Arap Baharı ve sosyal medyayı tartış Okuma: “Youth in the 21st Century debating and Producing Media” Visit http://www.idebate.org/youthmedia/. Araştırma projesi data analizi üzerine uygulamalı çalışma
12) Ara Rapor II sunumu ve proje verilerinin sözlü sunumu II. Ara Rapor sunumu ve araştırma verilerinin sınıfta sözlü sunumu ve 10 sayfalık Ara Rapor II teslimi Ara Rapor II ve sunum üzerine geri bildirim
13) Ara Rapor II sunumu ve proje verilerinin sözlü sunumu II. Ara Rapor sunumu ve araştırma verilerinin sınıfta sözlü sunumu ve 10 sayfalık Ara Rapor II teslimi Ara Rapor II ve sunum üzerine geri bildirim
14) Araştırma Projesinin Son Taslağını sunma Araştırma Projesi'nin son taslağını üzerine geribildirim

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
List, Regina A.; Doerner, Civil Society, Conflict and Violence. Wolfgang. Series: CIVICUS Global Study of Civil Society Series. London : Bloomsbury Academic. 2012.
Diğer Kaynaklar: Bütün kaynaklar, haftalık ders programında belirtilmiştir.

All references are located in the weekly program

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Arazi Çalışması 1 % 5
Ödev 2 % 25
Sunum 2 % 25
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Uygulama 14 5 70
Arazi Çalışması 1 30 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 1 90 90
Ödevler 2 18 36
Rapor Teslimi 1 50 50
Toplam İş Yükü 393

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 3
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 5
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 5
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 3
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme 4
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 4
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak 3
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 3
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek 3
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. 4
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 5
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek 3