SOC3058 Theories of Fascism National Socialism and Far RightBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC3058 Faşizm Teorileri, Milli Sosyalizm ve Aşırı Sağ Bahar 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Robert Paxton, faşizmi “toplumun çöküşü, aşağılanması veya mağduriyeti ile saplantılı bir uğraş ve bununla birlikte birlik, enerji ve saflık kültleriyle telafi edilen bir siyasi davranış biçimi; kararlı milliyetçi militanlardan oluşan kitle tabanlı bir partinin, geleneksel seçkinlerle huzursuz ama etkili bir işbirliği içinde demokratik özgürlükleri terk ettiği ve iç temizliği ve dış genişlemeyi kurtarıcı bir şiddetle ve etik ya da yasal sınırlamalar olmadan izlediği bir yapı” olarak tanımlar. Faşizm, modern zamanların en acımasız ve yıkıcı ideolojilerinden biri olarak düşünülmüştür. Holokost, etnik temizlik ve diğer şiddet biçimleri, faşist ve milliyetçi ideolojiler aracılığıyla gerçekleşmiştir.

Bu dersin amacı, öğrencilere faşizm ve Nasyonal Sosyalizm hakkında bir giriş sunmak ve bu dünya görüşlerinin modern dönemdeki önemini değerlendirmek için bir temel sağlamaktır. Dersin bir diğer amacı ise aşırı sağ ve muhafazakar rejimler ve ideolojiler ile faşizm arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca Almanya, İtalya, Fransa, İspanya, Portekiz, Macaristan, Romanya, Japonya ve Türkiye gibi ülkelerdeki faşist ve aşırı sağ rejim ve hareketleri de inceleyeceğiz.

Bu ders, fikirlerin serbestçe tartışılabileceği bir ortam yaratmayı ve yukarıda belirtilen konular üzerinde eleştirel düşünmeyi geliştirmeyi amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1)Faşist İdeolojilerin Temellerini Anlamak
2)Faşist Hareketlerin Tarihsel Bağlamını Analiz Etmek
3)Faşist Hareketler ile Geleneksel Seçkinler Arasındaki Dinamikleri İncelemek
4)Faşizm ile Muhafazakar Rejimler Arasındaki İlişkiyi Keşfetmek
5)Farklı Ülkelerdeki Faşist Hareketleri Karşılaştırmak
6)Çağdaş Aşırı Sağ Hareketleri Analiz Etmek İçin Eleştirel Bir Çerçeve Geliştirmek
7)Faşist Rejimlerde Şiddet ve Zorlamanın Rolünü, eleştirel düşünme ve sınıf içi sunumlar yaparak değerlendirmek
8)Araştırma ve yorumlama becerileri geliştirerek çeşitli meslek dallarında işverenler tarafından değer verilen geniş bir yelpazede aktarılabilir yetenekler kazanmak

Dersin İçeriği

Bu ders, faşizm, nasyonal sosyalizm ve aşırı sağın doğuşu ve gelişiminin analizidir. Derste üç ana bölüm vardır ve her bölümün belirli bir amacı vardır. Bu dersin ilk bölümünde faşizm, Nazizm ve sağ tanımlanacaktır. İkinci bölümde faşizm, Nazizm ve aşırı sağın geçmişi analiz edilecektir. Üçüncü ve son bölümde benzerlikler, faşizm ve sağ rejimlerin çeşitli örneklerinin benzerlikleri ve farklılıkları tanımlanacaktır.

Dersin öğretim yöntemleri; anlatım, konuk/uzman daveti, proje hazırlama, okuma, gözlem, bireysel çalışma ve tartışma şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve ders içeriği Ders Programı İncelemesi
2) Faşizm ve milli sosyalizm tanımları Roger EATWELL, Fascism: A History
3) Faşizm fenomeninin detaylı incelenmesi Mark NEOCLEOUS, Fascism. Robert PAXTON, The Anatomy of Fascism
4) Faşizm ve "olağanüstü hal" Carl SCHMITT, The Concept of Political. Giorgio AGAMBEN, The State of Exception.
5) Faşizmin üretimi Stanley G. PAYNE, A History of Fascism: 1914-1945
6) Faşizmin doğası var mıdır? Roger GRIFFIN, The Nature of Fascism.
7) Konu tekrarı ve vize Sınav
8) Faşizmin doğuşu Zeev STERNHELL, The birth of fascist ideology: From cultural rebellion to political revolution.
9) Faşizm ve iktidar Michael MANN, Fascists.
10) Faşist ideoloji ve iktidar Mark MAZOWER, Dark Continent:Europe’s Twentieth Century. Ian KERSHAW, The Nazi Dictatorship:Problems and Perspectives of Interpretation
11) Pratikte faşizm David RENTON, Fascism: Theory and Practice
12) Bugün faşizm Robert PAXTON, Five Stages of Fascism
13) Faşist ideoloji ve Türkiye Tanıl BORA, Türkiye’de Faşist İdeoloji:“Hürriyet Değil, Faşizm Gibi Bir İdare İstiyoruz!”
14) Ödev teslimi ve araştırma projesi sunumu Araştırma bulgularının ve analizinin sınıfta PowerPoint sunumu. 15 dakikalık sunum ve geri bildirim.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Constantin Iordachi. Comparative Fascist Studies. London: Routledge, 2010.
Aristotle Kallis. The Fascism Reader. London: Routledge, 2008.

Ders notları Itslearning kütüphanesinde sağlanmaktadır.

Course notes are provided on Itslearning library.
Diğer Kaynaklar: Diğer gerekli okumalar Itslearning üzerinden öğrencilerle paylaşılacaktır. Herhangi bir materyale erişimde sorun yaşarsanız, lütfen dersin öğretim görevlisi ile iletişime geçin.

Other required readings will be uploaded to students via Itslearning. If you cannot access any material, please contact the instructor of the course.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 20 20
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 128

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik (analiz, lineer, cebir, diferansiyel denklemler, istatistik), fen bilimleri (fizik, kimya, biyoloji) ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi ile bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahip olmak.
2) Karmaşık Biyomedikal mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanmak.
3) Karmaşık Biyomedikal sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilmek ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama yetkinliği kazanmak.
4) Biyomedikal mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanmak, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilmek.
5) Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlayabilmek ve uygulayabilmek, veri toplamak ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilmek.
6) Biyomedikal Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilmek.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanmış olmak, Biyomedikal mühendisliği alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanmış olmak; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanmış olmak.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olmak.
9) Biyomedikal mühendisliği etik ilkelerine uygun davranmanın önemi ve mesleki sorumluluk ve etik sorumluluk bilinci ile biyomedikal mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmak.
11) Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olmak; Biyomedikal mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibi olmak.