TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC3054 | Asker Sosyolojisi | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Ders, öğrencilere alandaki belli başlı askeri sosyolojik kavramları tanıtmayı amaçlamaktadır. Ayrıca sivil-asker ile ilgili teorik görüşleri betimlemeyi ve karşılaştırmayı; ve öğrencilerin bu teorik bakış açılarını ülke analizlerinde kullanabilmeleri için kullanmalarını sağlamak hedeflenmektedir.Öğrenciler, askeri sosyoloji içindeki güncel tartışmalar hakkında geniş, genel bir bilgi edinecek ve aynı zamanda dünyada ve Türkiye'de sivil askeri ilişkileri şekillendiren temel sosyal ve kültürel dinamikler hakkında uzmanlık bilgisi geliştireceklerdir. Öğrencilerin dersten edinecekleri bilgilerini bir ülke vaka çalışmasına uyarlayarak açıklaması ve bu ülke veya ülkelerdeki sivil askeri ilişkilere dayalı bir araştırma projesi geliştirmek için kullanmaları gerekmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; (1) Askeri ve toplumu incelemeye yönelik sosyolojik yaklaşımı tanımlama (2) Askeri sosyoloji alanındaki sosyolojik kavram ve teorileri tanımlama ve sentezleme (3) Askeri ve ulus-devlet oluşumu hakkında bilgi gösterme (4) Sosyolojik bir perspektiften sivil-askeri ilişkiler ile askeri, toplum ve devlet ilişkilerini incelemek için sosyal araştırma yöntemlerini kullanma (5) Askerin demokratik sivil denetimi ile ilgili ana kavramsal ve araştırma meselelerini bilme (6) Güncel sivil-askeri ilişkilerle ilgili meseleleri sosyolojik bir perspektifle analiz etme ve tartışma (7) Farklı sivil-askeri ilişki modellerini karşılaştırma (8) Güvenlik kültürü ve askeri dinamiklerini tartışma yeteneğini gösterme (9) Türk ordusunu sosyolojik bir perspektiften analiz etme (10) Sınıf içi ödevler aracılığıyla eleştirel düşünme ve sunum/konuşma becerileri geliştirme (11) Askeri ve toplumu incelemek için bir araştırma önerisi geliştirme ve araştırma projesi tasarlayarak tam bir proje raporu yazma |
Ders üç temel bileşenden oluşur. İlk olarak, Huntington tarafından tanımlanan askeriyenin kavramsallaşması hakkında yazılan önceki dönemlere ait kaynakları inceler. İkinci olarak ders, sivil-asker ilişkileri hakkındaki: devletlerin oluşum süreçlerinde ordu, ordu içerisindeki ilişkiler, sivil politikaya ordunun etkisinin tipolojisi, güvenlik kültürü ve gayri askeri hale geliş gibi konuları işler. Üçüncü olarak ders, asker-devlet-toplum ilişkilerini, demokratikleşmeyi ve militarizmden arınma süreçlerini anlamak için birkaç ülke üzerinden örnek-olay incelemesine olanak sağlar. Dersin öğretim yöntemleri anlatım, konuk/uzman daveti, okuma, problem çözme ve proje hazırlama şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon | Ders Programı İncelemesi Oryantasyon Öğrencileri sivil-asker meseleleri hakkında düşünmeye teşvik etmek |
2) | Ordu, devlet ve toplum: Huntington’ın Paradigması I | Feaver, P. D. (1999). Civil-military relations. Annual Review of Political Science, 2(1), 211-241. Samuel P. Huntington. 1968. Political Order in Changing Societies (The Henry L. Stimson Lectures Series). Yale University Press. Amos Perlmutter . 1969. “The Praetorian State and the Praetorian Army: Toward a Taxonomy of Civil- MilitaryRelations in Developing Polities” . Comparative Politics, Vol. 1, No. 3, (Apr., 1969), pp. 382-404 Published by: Ph.D. Program in Political Science of the City University of New York Stable URL: http://www.jstor.org/stable/421446 Amos Perlmutter. 1977. The Military and Politics in Modern Times: on Professionals, Praetorians, and Revolutionary Soldiers. New Haven. Yale University Press. |
3) | Ordu, devlet ve toplum: Huntington’ın Paradigması II Huntington’ın “Profesyonel Asker”i Janowitz’in “Profesyonel Asker”i | Morris Janowitz. 1971.The Professional Soldier: A Social and Political Portrait. New York. The Free Press; Samuel P. Huntington. 1957. The Soldier and the State: The Theory and Politics of Civil-Military Relations. New York. Vintage Books. Lecture notes avaible on ITSLEARNING |
4) | Ordu, devlet ve toplum: Huntington’ın Paradigması II (devamı) | Morris Janowitz. 1971.The Professional Soldier: A Social and Political Portrait. New York. The Free Press. |
5) | Ordu, devlet ve toplum: Uyum süreci ve sivil-ordu koalisyonu Paradigma III Siyasal Kültür ve Güvenlik Kültürü ve Ordu: Sivil-Ordu alanlarının ayrımını bulanıklaştıran kültürel faktörler | Peter J. Katzenstein, 1996. Cultural Norms and National Security: Police and Military in Postwar Japan, Ithaca, NY, Cornell University Press, Peter J. Katzenstein (ed.), 1996 . The Culture of National Security: Norms and Identity in World Politics, Columbia, NY, Columbia University Press. Ali Karaosmanoglu, 2008. “Turkish Security Culture: Evolutionary or carved in Stone”, paper presented at the conference on “Perceptions and Misperceptions in the EU and Turkey: Stumbling blocks on the road accession”, organized by the center for European Security Studies (CESS and Turkey Institute, 26-27 June, 2008, Amsterdam. Peter Karsten. 1998. The Military-State-Society Symbiosis (Military and Society, Routledge; 1 edition. 1998). http://www.amazon.com/gp/reader/0815332378/ref=sib_dp_srch_pop?v=search-inside&keywords=&go.x=11&go.y=8 |
6) | Huntington’ın Ayrılmış Alanlar Modeli Tartışması: Luckham’ın Etkileşim teorisi, Feaver’in Birim/acenta teorisi ve Sciff’in Uyum Teorisi | Robin Luckham, 1971. “A Comparative Typology of Civil-Military Relations,” Government and Opposition, 6(1): 5-35. Feaver, Peter D. 1996. The civil-military problematique: Huntington, Janowitz, and the question of civilian control. Armed Forces & Society 23(2): 149-178. Rebecca L. Schiff, , 1995. “Civil-Military Relations: A Theory of Concordance,” Armed Forces and Society, 22, 1. Richard S. Wells, 1996. “The Theory of Concordance in Civil-Military Relations: a Commentary,” Armed Forces and Society, 23, 2, Winter. Ödev: Kitap analizi ödevinin teslimi. |
7) | Vize (Take Home Exam) / Sözlü Sunum ve Geri bildirim | Vize / Araştırma önerisinin sözlü sunumu ve geri bildirim Her bir öğrenci için ayrılan sunum süresi: 10 dakika) |
8) | Sözlü Sunum ve Geri bildirim | Araştırma önerisinin sözlü sunumu ve sınıfta geri bildirim (Her bir öğrenci için ayrılan sunum süresi: 10 dakika) |
9) | Askeri ve Ulus Devleti Oluşumu: Modern Öncesi ve Modern Avrupa'da Savaş, Devlet İnşası, Askeri Seferberlik ve Milliyetçilik | Charles Tilly (Ed), 1975. The Formation of National States in Western Europe. Princeton Princeton University Press. Samuel E. Finer, 197. “State- and Nation-Building in Europe: The Role of the Military,” in Charles Tilly, Ed. The Formation of National States in Western Europe. Princeton. Princeton University Press. Brian Downing. 1992. The Military Revolution and Political Change: Origins of Democracy and Autocracy in Early Modern Europe. Princeton. Princeton |
10) | Askeri, Devlet ve Ulus | Arturo Valenzuela, The Breakdown of Democratic Regimes: Chile (Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press, 1978). Riaz Ahmed Sheikh. "Pakistan Military's Role in the Asian context". International Conference on “Armed Forces and Conflict Resolution in a Globalized World. July 14 ~ 17, 2008, Seoul, Korea. Stephen Peter Rosen. Societies and Military Power: India and its Armies. Ithaca. Cornell University Press. 1996. |
11) | AB Uyum Süreci ve Sivil-Asker İlişkileri: Türkiye Örneği | Ümit Cizre (ed). 2005. Almanac Turkey : Security Sector and Democratic Oversight. DCAF-TESEV Book Series in Security Sector Studies. Istanbul: TESEV. Cizre, Ümit ( 2004 ). “Problems of Democratic Governance of Civil Military Relations in Turkey and The European Union Enlargement Zone”. European Journal of Political Research 43 (1), pp. 107-125. Cizre, Ümit ( 2003 ). “Demythologizing the National Security Concept: The case of Turkey”. Middle East Journal 57(2), pp. 213-229. |
12) | Final Projesi Sunumları | Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve tartışma |
13) | Final Projesi Sunumları | Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve tartışma |
14) | Final Projesi Sunumları | Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve tartışma |
Ders Notları / Kitaplar: | Course Notes / Textbooks Giuseppe Caforio (ed.), 2006. Handbook of the Sociology of the Military, Kluwer Academic/Plenum Publishers Course notes are provided on Its-learning library References Other required readings will be uploaded to students via Itslearning. If you cannot access any material, please contact the instructor of the course. |
Diğer Kaynaklar: | References are listed in the weekly program Diğer Kaynaklar haftalık programda listelendi. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 1 | 13 |
Sunum / Seminer | 2 | 10 | 20 |
Proje | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Rapor Teslimi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | 1 |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 5 |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 1 |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | 2 |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |