YENİ MEDYA | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC3006 | Sosyolojide Nitel Metodlar | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI Prof. Dr. İPEK ALTINBAŞAK FARİNA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Sosyolojide nitel metotları öğrenmenin en iyi yolu onları uygulamaktır. Bu yüzden, bu dersin önemli bir kısmı nitel araştırma yapmak ve araştırma konuları ve soruları hakkında konuşmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Sosyal bilimler metodolojisini hatırlamak 2) Sosyal araştırmalarda etik ve siyasi konuları savunmak 3) Nitel veri toplama tekniklerini tartışmak 4) Nitel veri toplama tekniklerini uygulamak 5) Nitel araştırma dizaynı inşa etmek 6) Nitel verileri yazılım olmadan analiz etmek 7) Nitel verileri en az bir programla bilgisayar-destekli analiz etmek |
Bu ders sosyolojideki alternative metodolojik yaklaşımları da içerecek şekilde nitel araştırma metotları pratikleri ve problemleri hakkındaki temel konulara giriş niteliğinde dizayn edilmiştir. Bu derste positivist olmayan metodolojik yaklaşımlar ve analizleri hakkında konuşacağız. Ayrıca sosyal araştırmalarda etik ve politik konuları değerlendireceğiz. Katılımcı gözlem, alan araştırma teknikleri, tarihsel karşılaştırmalı analiz, odak grup, mülakat teknikleri, içerik analizleri, sözlü tarih analizi dersin ana konu başlıkları olacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Metodolojinin Manaları- Derse Giriş: Ders programının üstünden gitmek | |
2) | Metodolojinin Manaları- Sosyal Bilimler Metodolojisini Anımsamak | |
3) | Metodolojinin Manaları- Sosyal Bilimler Metodolojisini Anımsamak (devam) | |
4) | Sosyal Araştırmada Etik ve Politik Konular | |
5) | Survey-Olmayan Veri Toplama Teknikleri-Döküman Çalışması ve Deney Araştırması | |
6) | Survey-Olmayan Veri Toplama Teknikleri- FILM&FILM ELEŞTİRİ: “Das Experiment” “Deney” | |
7) | Nitel Araştırma Dizaynı | |
8) | Nitel Araştırma Dizaynı: Alan Araştırması | |
9) | Nitel Araştırma Dizaynı: Mülakat Çalışması | |
10) | Nitel Veriyi Analiz etmek | |
11) | Nitel Veriyi Analiz etmek: Tarihsel ve Karşılaştırma Araştırma ile Sözlü Tarih Teknikleri | |
12) | Nitel Veriyi Analiz etmek: Kodlama, Sıralama ve Analiz için MaxQDA veya Atlas.ti gibi bilgisayar programların kullanımı ile ilgili atölye çalışması | |
13) | Nitel Veriyi Analiz etmek: Atölye çalışmasına devam | |
14) | Sosyologlar için Yazma ve Son Tartışmalar |
Ders Notları / Kitaplar: | Course reader will be given weekly |
Diğer Kaynaklar: | Atlas.ti. Atlas.ti v.5.0 User’s guide and reference. 2004. Bailey, Kenneth D.. Methods of Social Research. New York: Free Press; London: Collier Macmillan, 1987. Boeije, Hennie. Analysis in Qualitative Research. London: SAGE, 2010. Ely, Margot. Ed. Doing Qualitative Research: Circles within Circles. London, NY: Falmer Press, 1991. Heaton, Janet. Reworking Qualitative Data. London: SAGE, 2004. Laine, Marlene de. Fieldwork, Participation and Practice. London: SAGE, 2000. May, Tim. Ed. Qualitative Research in Action. London: SAGE, 2002. Neuman, Lawrence W.. Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Boston: Allyn and Bacon, 1991. Silverman, David. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. London: SAGE, 2007. Warren, Carol A.B., and Tracy X. Karner. Discovering Qualitative Methods: Field Research, Interviews, and Analysis. Oxford University Press, 2005. Weisss, Robert Stuart. Learning from Strangers: The Art and Method of Qualitative Interview Studies. NY: Free Press, 1995. http://www.qualitative-research.net |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 12 | % 7 |
Laboratuar | 2 | % 3 |
Arazi Çalışması | 3 | % 30 |
Ödev | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 2 | 3 | 6 |
Arazi Çalışması | 3 | 10 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 | 3 |
Ödevler | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 137 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarına temel oluşturan teoriler, kavramlar, gelenekler ve fikir tarihindeki gelişmeleri eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilmek ve tartışabilmek. | |
2) | Yeni medyadaki haber ve içerik üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili yazılı, sözlü ve görsel temel bilgilere ve bunların profesyonel düzeyde etkin kullanım becerisine sahip olabilmek. | |
3) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarında faaliyet gösteren kurumsal aktörlere ve genel anlamda bu sektörlere dair bilgiler edinip bunları eleştirel bir şekilde yorumlayabilmek. | |
4) | Okuyucu, dinleyici, seyirci ve kullanıcıların medya ortamlarının değişen rolleri karşısındaki tepkilerini kavrayabilmek, bunlara uygun özgün içerikler oluşturup yayabilmek ve gelecek trendlere dair öngörülerde bulunabilmek. | |
5) | Yeni medya ve habercilik alanlarının komşu disiplinlerine ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla ele alabilmek. | |
6) | İletişim alanındaki küresel teknolojik değişimlerle bunların yerel aktörler üzerindeki etkilerine dair ilişkileri kavrayabilmek. | |
7) | İçerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilme, analiz edebilme ve yayma becerilerini geliştirebilmek. | |
8) | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşamı boyunca toplumsal amaçlar doğrultusunda, yasal ve etik bir sorumlulukla geliştirmek ve bunları toplumsal fayda üretebilecek şekilde kullanabilmek. | |
9) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanında ulusal/uluslararası düzeylerdeki meslektaşlarıyla ortak çalışmalar yürütebilmek. | |
10) | Ulusal ve uluslararası saygın mecralarda yayımlanabilecek nitelikte çeşitli formatlarda ürünler ortaya koyabilme yeteneği geliştirmek. |