MEKATRONİK MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PHY2003 | Modern Fizik | Güz |
3 | 0 | 3 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. MUHAMMED AÇIKGÖZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Görecelik, kuantum fiziği, atomik fizik ve nükleer fiziğin temel esaslarını kazandırmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste başarılı olan öğrenci; o özel görecelik teorisini anlayabilecek. o Lorentz dönüşüm denklemlerini formülize edebilecek. o bağıl lineer momentum ve enerjiyi formülize edebilecek. o Kuantum fiziğini klasik fizikten ayrıdedebilecek. o Dalga mekaniğini formülize edebilecek. o Schrödinger denklemlerini bazı aplikasyonlara uygulayabilecek. o Kuantum fiziğinin temel kavramlarını öğrenebilecek. o Kuantum fiziğindeki Hidrojen atomu kavramını tanımlayabilecek. o Kuantum fiziğini nükleer yapılara uygulayabilecek. o Nükleer reaksiyonlardaki farklılıkları ayırdedebilecek; fizyon ve füzyon gibi. o Kuantum teorisini nükleer reaksiyonlara uygulayabilecek. o Kuantum teorisini temel parçacıklara ve temel parçacık etkileşimlerine uygulayabilecek. |
Bu derste, görecelik teorisi, Lorentz dönüşüm denklemleri, kuantum mekaniğinin temelleri, Schöredinger denklemi, atomik fizik ve nükleer fiziğin prensipleri öğretilecek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Modern fiziğe ve görecelik teorisine giriş. | |
2) | Görecelik teorisi. | |
3) | Işığın kuantum teorisi; dalgaların teorisi ve sonuçlarına giriş. | |
4) | Kuantum fiziği; kuantum teorisinin esasları. | |
5) | Kuantum fiziği; kuantum mekaniği ve dalga mekaniğine temel bir giriş. | |
6) | Kuantum fiziği; olasılıklar ve normalizasyon; SHO. | |
7) | Schöredinger denklemi ve kuantum mekaniği | |
8) | Atom fiziği; atomik yapı. | |
9) | Atom fiziği; moleküler yapı. | |
10) | Nükleer fizik; nükleer yapı ve nükleer bağlanma enerjisi, nükleer kuvvet, radyoaktivite. | |
11) | Nükleer fizik uygulamaları; nükleer reaksiyonlar; fizyon ve füzyon; radyasyon dedektörleri ve uygulamaları. | |
12) | Seçme konular | |
13) | Seçme konular | |
14) | Seçme konular |
Ders Notları / Kitaplar: | 1) Physics for Scientists and Engineers, eighth editions (2010) by John W. Jewett, Jr. and Raymond A. SERWAY, BROOKS/COLE CENGACE learning. 2) Physics for Scientists and Engineers with Modern Physics, sixth editions (2006) by Raymond A. SERWAY and John W. Jewett, Jr., Brooks/Cole- Thomson Learning. |
Diğer Kaynaklar: | 1) Physics, Principles with applications, 5th edition (1998) by Douglas C. GIANCOLI, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey 07458 2) Fundamentals of Physics, 5th edition (1997) by David HALLIDAY, Robert RESNICK and Jearl WALKER, John Wiley &Sons. Inc. New York. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, Fen Bilimleri ve Mekatronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | |
2) | Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |
3) | Karmaşık mekatronik sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
4) | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
5) | Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlar ve yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
6) | Mekatronik Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır. | |
7) | İngilizce ve Türkçe (eğer Türk vatandaşı ise) sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde Ingilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanir; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olur. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci sahibidir; Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgilidir. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | |
11) | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Mekatronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |