BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PHY1001 | Fizik I | Güz | 3 | 2 | 4 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. LÜTFİ ARDA |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ÖMER POLAT Prof. Dr. LÜTFİ ARDA Dr. Öğr. Üyesi DOĞAN AKCAN Arş.Gör. MEHMET CAN ALPHAN Prof. Dr. RECEP DİMİTROV Arş.Gör. MUHAMMED CEMAL DEMİR Doç. Dr. OZAN AKDOĞAN Prof. Dr. NAFİZ ARICA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bilimsel Yaklaşımın Temellerini, Newton Yasalarını ve Hareketli Cisimlerin Fiziki Tanımlamasını Tanıtmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. teori ve yasaların elde edilmesindeki bilimsel yöntemi tarif edebilecek. 2. cismin tek boyuttaki hareketini formülize edebilecek. 3. Vektör notasyonunu hareket kavramına uygulayabilecek. 4. Newton Yasalarını tek ve iki boyutta doğrusal ve dairesel hareket problemlerine uygulayabilecek. 5. Sistemin yaptığı işi hesaplayabilecek, İş-Kinetik Enerji arasındaki ilişkisini uygulayabilecek. 6. Potansiyel enerji ve mekanik enerjinin korunumu yasasını uygulayabilecek. 7. İki cismin çarpışmasını formüle edebilecek. |
Bu derste, standartlar ve birimler, vektörler ve koordinat sistemleri, kinematik, dinamik, iş, güç, enerji; enerjinin korunumu, parçacık sisteminin dinamikleri, çarpışmalar, döngüsel kinematik ve dinamik, cisimlerin denge hali öğretilecek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Fizik ve Ölçümler, Blm. 1, Girişi Standartlar, Kütle, Zaman, Uzunluk, Yoğunluk, atomik Kütle, Boyutsal analiz, birim değişimi. | |
2) | Vektörler, Blm. 3, Vektör ve Skalar Büyüklükler, Vektör Toplamı, Vektör Çıkartması, Vektör Çarpımı, Vektör Bileşenleri, Birim Vektör, Analitik Metod | |
3) | Tek Boyutta Hareket, Blm. 2, Giriş, sürat, hız, konum vektörü, yer değiştirme vektörü, ortalama hız, anlık hız, ivmelenme, sabit ivmeli tek boyutta hareket, serbest düşen objeler | |
4) | İki Boyutta Hareket, Blm. 4, Yer değiştirme, Hız vektörü, sabit ivmeli iki boyutta hareket. | |
5) | İki boyutlu hareket, Blm 4,Eğik atış, düzgün dairesel hareket, bağıl hız ve ivme. | |
6) | Hareket Yasaları Blm. 5, Giriş, Newton’ın Birinci Yasası ve Eylem Çerçeve, Newton’ın İkinci Yasası, Kuvvet ve Kütle, Ağırlık, Newton’ın Üçüncü Yasası | |
7) | Hareket Yasaları Blm. 5, Sürtünme Kuvvetleri, Newton Yasalarının Uygulamaları. | |
8) | Dairesel Hareket, Blm. 6, Newton’ın İkinci Yasasının Dairesel harekete uygulanması, Düzgün Olmayan Dairesel Hareket | |
9) | Dairesel Hareket, Blm. 6, Dönen Sistemlerde Sanal Kuvveteler, Direnç Kuvvetleri ile Hareket | |
10) | İş ve Enerji, Blm. 7, Sabit kuvvet tarafından yapılan iş, Değişen Kuvvet tarafından yapılan iş, kinetik enerji | |
11) | İş ve Enerji, Blm. 7, İş-Enerji Teoremi, Güç, Göreceli Kinetik Enerji | |
12) | Potensiyel Enerji ve Enerjinin Korunumu, Blm. 8, Potensiyel Enerji, Koruyan ve Korumayan Kuvvetler ve Potensiyel Enerji | |
13) | Potensiyel Enerji ve Enerjinin Korunumu, Blm. 8, Enerjinin Korunumu, Mekanik Enerjide değişimler, Koruyan Kuvvetler ile Potensiyel Enerji arasındaki ilişki, Kütle-Enerji Denkliği | |
14) | Doğrusal Momentum ve Çarpışmalar, Blm. 9, Doğrusal Momentum ve Korunumu, Etki ve Momentum, Tek ve iki boyutta Çarpışma, Kütle Merkezi, Parçacık Sistemininin Hareketi,Roket itme |
Ders Notları / Kitaplar: | 1) Physics for Scientists and Engineers, 9th Edition (2014) by John W. Jewett, Jr. and Raymond A. SERWAY, BROOKS/COLE CENGACE learning. 2) Young & Freedman’s University Physics 14th edition |
Diğer Kaynaklar: | 1) Physics, Principles with applications, 5th edition (1998) by Douglas C. GIANCOLI, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey 07458 2) Fundamentals of Physics, 5th edition (1997) by David HALLIDAY, Robert RESNICK and Jearl WALKER, John Wiley &Sons. Inc. New York. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuar | 7 | % 15 |
Küçük Sınavlar | 5 | % 20 |
Ara Sınavlar | 2 | % 20 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Laboratuvar | 7 | 3 | 21 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Küçük Sınavlar | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 170 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik (analiz, lineer, cebir, diferansiyel denklemler, istatistik), fen bilimleri (fizik, kimya, biyoloji) ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi ile bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahip olmak. | 5 |
2) | Karmaşık Biyomedikal mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanmak. | 5 |
3) | Karmaşık Biyomedikal sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilmek ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama yetkinliği kazanmak. | 3 |
4) | Biyomedikal mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanmak, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilmek. | 4 |
5) | Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlayabilmek ve uygulayabilmek, veri toplamak ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilmek. | 4 |
6) | Biyomedikal Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilmek. | 1 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanmış olmak, Biyomedikal mühendisliği alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanmış olmak; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanmış olmak. | 1 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olmak. | 1 |
9) | Biyomedikal mühendisliği etik ilkelerine uygun davranmanın önemi ve mesleki sorumluluk ve etik sorumluluk bilinci ile biyomedikal mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmak. | |
11) | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olmak; Biyomedikal mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibi olmak. |