LAW2016 Democracy Problems in TurkeyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar HUKUKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
HUKUK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
LAW2016 Türkiye'de Demokrasi Sorunları Bahar 0 2 1 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MEHMET SİNAN ALTUNÇ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi SERKAN KÖYBAŞI
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders, Türkiye’nin demokratikleşmesi yolunda, güncel yasal mevzuat ve mahkeme kararlarından kaynaklanan sorunların tespit edilerek, bunlara uluslararsı hukuk kural ve içtihatları çerçevesinde öneriler getirilmesi amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Güncel anayasal sorunları tespit eder ve bunlara çözüm getirir.
II. Temel hak ve özgürlükler ile demokrasi arasındaki bağı tanımlar.
III. Türkiye'nin taraf olduğu AHİS'nin sistemini ve önemli içtihatlarını bilir ve kullanır.

Dersin İçeriği

Kişi özgürlüğü ve güvenliği; ifade özgürlüğü; vicdan ve inanç özgürlüğü; toplanma özgürlüğü; siyasal özgürlükler; AHİS ve AİHM kararları

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Türkiye’nin demokratikleşme serüveni/Giriş Türk hukukunda, demokrasi kavramı ile ne zaman karşılaşıldığının tespiti.
2) Anayasal Belgelerde demokrasi 1924-1961 Anayasalarının ortaya koyduğu demokrasi anlayışının incelenmesi.
3) Anayasal Belgelerde demokrasi 1982 Anayasasının ortaya koyduğu demokrasi anlaşıyının incelenmesi.
4) Kişi özgürlüğü ve güvenliği, yasal mevzuat ve Mahkeme kararları Temel yasal metinlerde yer alan kişi özgürlüğü ve güvenliğine ilişkin düzenlemeler; uygulamadan kaynaklanana sorunarın tespiti; AİHM içtihadı ile değerlendirme.
5) Kişi özgürlüğü ve güvenliği, yasal mevzuat ve Mahkeme kararları Temel yasal metinlerde yer alan kişi özgürlüğü ve güvenliğine ilişkin düzenlemeler; uygulamadan kaynaklanan sorunların tespiti; AİHM içtihadı ile değerlendirme.
6) İfade özgürlüğü, yasal mevzuat ve Mahkeme kararları Temel yasal metinlerde yer alan ifade özgürlüğüne ilişkin düzenlemeler; uygulamadan kaynaklanan sorunların tespiti; AİHM içtihadı ile değerlendirme.
7) İfade özgürlüğü, yasal mevzuat ve Mahkeme kararları Temel yasal metinlerde yer alan ifade özgürlüğüne ilişkin düzenlemeler; uygulamadan kaynaklanan sorunların tespiti; AİHM içtihadı ile değerlendirme.
8) Örgütlenme özgürlüğü, siyasi partiler hukuku ve Mahkeme Kararları Siyasi Partiler Kanununda yer alan düzenlemeler; AYM kararlarının incelenmesi; AİHM içtihadı ile değerlendirme.
9) Örgütlenme özgürlüğü, siyasi partiler hukuku ve Mahkeme Kararları Siyasi Partiler Kanununda yer alan düzenlemeler; AYM kararlarının incelenmesi; AİHM içtihadı ile değerlendirme.
10) Türkiye’de demokrasiyi “işleten” kurumlar Türkiye’de demokrasiyi ve hukukun üstünlüğünün güvencesi sayılan kurumlara ilişkin sorunlar.
11) Hakimler Ve Savcılar Yüksek Kurulu Anayasal düzenlemedeki ve uygulamadaki sorunlar, karşılaştırmalı hukuktan öneriler.
12) Anayasa Mahkemesi Anayasal düzenlemedeki ve uygulamadaki sorunlar, karşılaştırmalı hukuktan öneriler.
13) Yüksek Seçim Kurulu Anayasal düzenlemedeki ve uygulamadaki sorunlar, karşılaştırmalı hukuktan öneriler.
14) Sentez Türkiye’nin demokratikleşme serüveninde gelinen nokta, yapılanların ve yapılması gerekenlerin tespiti.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Türkiye’de Çağdaşlaşma, Niyazi Berkes, 2012, ISBN 9789750804342
Türkiye’nin Demokrasi Tarihi, Tevfik Çavdar, 2008, ISBN 9789755331126
Demokrasi: Türkiye Serüveni, İlkay Sunar, 2002,ISBN 9789755535104
Diğer Kaynaklar: Demokrasinin Türkiye Serüveni, Bernard Lewis, 2003, ISBN 9750805534

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 2 30
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 103

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
2) Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahip olur.
3) Modern hukuk kazanımlarını tarihsel bilgi birikimi ile yorumlar.
4) Hukuk kurallarına temel teşkil eden felsefi düşünce akımları hakkında bilgi sahibidir.
5) Yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından ve bunlarla ilgili bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı organlarının kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
7) En az bir yabancı dili bilim dili olarak kullanır.
8) Devletin siyasi ve hukuki temeli hakkında bilgi sahibidir.
9) Bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişimi ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibidir.
10) Ulusal ve uluslararası alanda meydana gelebilecek toplumsal düzeni zedeleyici meseleler hakkında çözüm bulma becerisine sahiptir.
11) Kişiler arasında meydana gelebilecek olası hukuki uyuşmazlıkları ortaya çıkmadan engelleme becerisine sahiptir.
12) Uluslararası ve karşılaştırmalı hukuk sistemleri alanında bilgi sahibidir.
13) Ulusal ve uluslararası ticari ilişkilerin kurulması ve sağlıklı bir biçimde yürütülmesi hususunda bilgi sahibidir.
14) Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir şekilde kullanır.
15) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
16) Avrupa Birliği müktesebatı ve kurumları hakkında bilgi sahibidir.
17) Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkimdir.
18) Ulusal ve uluslararası yargı organlarının işleyişi hakkında bilgi sahibidir.