İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
DES2917 | Gösterge, İşaret ve İletişim | Bahar Güz |
2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi RENK DİMLİ ORAKLIBEL |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi RENK DİMLİ ORAKLIBEL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | . |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilerin bugüne kadar içsel olarak temel aldıkları tasarım anlayışlarını sorgulamalarını ve tasarladıkları yeni ürünlerin ya da var olan ürünlerin eleştirisi için vazgeçilmez olan tasarımda anlam kavramını benimsemelerini hedefler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. İletişim ve göstergebilim teori ve modelleri ile ilgili anlayış geliştirir 2. Okuma materyalleri yazma, anlama ve eleştirel olarak değerlendirme yeteneği geliştirir 3. Analitik düşünme becerisi geliştirir 4. Görsel gösterge sistemlerini kodlama ve çözme yeteneği geliştirir 5. Endüstriyel tasarımın anlambilimsel özelliklerini keşfeder 6. Endüstriyel tasarımın anlambilimsel özelliklerini tasarım süreçlerine uyarlar 7. Tasarım ve kültür üzerine proje geliştirme yetisi kazanır |
Bu deste öğrenciler ürünlere yüklenen anlam ve değerleri farklı açılardan inceler, ürünlerin sosyal, tarihsel ve kültürel bağlamlarda nasıl algılandıkları ve değerlendirildiklerini araştırırlar. Öğrenciler, göstergebilimin başlıca konularını ve tarihini, reklam analizini, ürün anlambilim yazınını, ürün analizini, eleştirel düşünmeyi öğrenir ve bu bilgiyi pratiğe dönüştürme çalışması yaparlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders Tanıtımı ve Anlam Üzerine Bir Tartışma | Yok |
2) | Göstergebilimin Temel Kavramları I: Saussure and Peirce | Fiske, John (1982) ‘Chapter 3: Communication, Meaning and Signs’, in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 39-63. |
3) | Göstergebilimin Temel Kavramları II: Kodlar | Fiske, John (1982) ‘Chapter 4: Codes’, in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 65-83. |
4) | Göstergebilimin Temel Kavramları III: Barthes ve Göstergebilim | Fiske, John (1982) ‘Chapter 5: Signification’ in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp.: 85-99. |
5) | Göstergebilimin Temel Kavramları IV: İdeoloji | Fiske, John (1982) ‘Chapter 9: Ideology and Meanings’ in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp.: 165-188. Ödev 1 teslimi |
6) | Nesnenin Göstergebilimi - Barthes | Barthes, Roland (1994) ‘Semantics of the Object’, in The Semiotic Challenge, University of California Press, pp.: 179-190. Barthes, Roland (1972) ‘The New Citroen’, in Mythologies, Hill and Wang. |
7) | Ödev Sunumu: Reklamın Göstergebilimsel Çözümlemesi | Sunum hazırlığı |
8) | Ürün Anlambilimi I – Anlambilim Tasarımda Nasıl Kullanılır? | Ödev 2 teslimi |
9) | Ürün Anlambilimi II – “İletişim Olarak Tasarım” | Krippendorff, Klaus; Butter, Reinhart (1984) Product Semantics: Exploring the Symbolic Qualities of Form. Scholarly Commons, pp.: 4-9. |
10) | Ürün Anlambilimi III – “Tasarım Bir Mesajdır” | Krippendorff, Klaus; Butter, Reinhart (2007) Semantics: Meanings and Contexts of Artifacts. In Product Experience, eds. Hendrik N.J. Schifferstein and Paul Hekkert, New York: Elsevier, pp.: 1-25. Ödev 3 teslimi |
11) | Ürün Anlambilimi IV – Ürün Anlambilimi Üzerine Güncel Tartışmalar | Yok |
12) | Ürün Anlambilim Çalıştayı – Anlambilimi Tasarım Sürecinde Uygulamak | Ödev 4 teslimi |
13) | Ürün Anlambilim Çalıştayı – Anlambilimi Tasarım Sürecinde Uygulamak | Çalıştay hazırlığı |
14) | Ürün Anlambilim Çalıştayı – Anlambilimi Tasarım Sürecinde Uygulamak | Çalıştay hazırlığı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Fiske, John (1982) Introduction to Communication Studies. London: Methuen. 2. Barthes, Roland (1994) The Semiotic Challenge. University of California Press. 3. Barthes, Roland (2012) Mythologies. New York: Hill and Wang. 4. Krippendorff, Klaus; Butter, Reinhart (1984) Product Semantics: Exploring the Symbolic Qualities of Form. Scholarly Commons. 8. Krippendorff, Klaus; Butter, Reinhart (2007) Semantics: Meanings and Contexts of Artifacts. In Product Experience, eds. Hendrik N.J. Schifferstein and Paul Hekkert, New York: Elsevier, pp.: 1-25. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Krippendorf, K. (2006). The Semantic Turn: A New Foundation for Design. Boca Raton: Taylor & Francis Group. 2. Silverman, Kaja (1983) ‘From Sign to Subject’, in The Subject of Semiotics, New York: Oxford University Press, pp.: 3-25. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ödev | 3 | % 55 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Ödevler | 4 | 2 | 8 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 94 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilecek, | |
2) | Gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde toplanan veriyi analiz edebilecek, farklı bilgi ve düşüncelerle sentezleyebilecek ve bunları yaratıcı mekânsal çözümler üretmek üzere kullanabilecek, | |
3) | Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilecek, | |
4) | İç mimarlık alanının gerektirdiği çizim ve sunum teknolojilerinden en az bir tanesi yetkin olarak kullanabilecek, | |
5) | İç mimarlık alanında yürüttüğü tasarım, uygulama ve araştırma calışmalarını raporlama, sunma ve bunları uzman yada uzman olmayan kişilere görsel, yazılı yada sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru biçimde aktarma yetkinliğini kazanabilecek, | |
6) | İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini ve evrensel tasarım ilkelerini benimseyip ön planda tutacak, | |
7) | Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olabilecek, | |
8) | İç mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslar arası değerlerin farkında, gelişmeleri takip eden ve bu alanlardaki etik ve estetik konularda bilgi sahibi olacak, | |
9) | İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemelere, standartlara ve ilkelere hâkim; ve mesleki etik, görev ve sorumluluklarının farkında olabilecek, |