MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
DES1021 | Endüstriyel Tasarıma Giriş | Güz | 2 | 0 | 2 | 3 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. MEHMET ASATEKİN |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. MEHMET ASATEKİN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders endüstriyel tasarım disiplinini; sunuşlar, sınıf tartışmaları, ödevler ve uygulamalarla tanıtır.Bu ders öğrenciye: - Endüstriyel tasarım disiplininin uygulama alanlarıyla ilgili genel anlayış, - Endüstriyel tasarım uygulamalarına ait görsel örnekler, - Grup tartışmaları ve takım çalışmasına ait deneyim, - Endüstriyel tasarım yaklaşımlarına ait araştırma, analiz etme ve sunma deneyimini kazandırır - Sosyal, tarihsel ve kültürel bağlamda anahtar sanat ve tasarım akımlarını, teori ve uygulamalarını tartışır - Özel bir sanat veya tasarım çalışmasını kendi uzmanlık alanında analiz eder. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I- tasarımı, endüstri ürünleri tasarımını, mesleğin oluşum ve gelişimini tanımlar II- mesleğin uygulama alanını ve ilişkide olduğu diğer alanları tanımlar III- endüstri ürünleri tasarımcısının rolünü ve endüstri ürünleri tasarım sürecini tanımlar IV- tasarım problemi çözüm aşamalarını tarifler V- endüstri ürünleri tasarımının özel problemler ve kullanıcı gruplarına ait uygulamalarını tartışır VI- seçilmiş endüstri ürünleri tasarımı projelerini mesleğin uygulama alanlarına gore analiz eder VII- iş ve yönetim kavramlarını endüstri ürünleri tasarımıyla ilişkilendirir VIII- endüstri ürünleri tasarımında insan faktörleri, malzeme ve teknoloji, üretim süreçleri, inovasyon ve yaratıcılık kavramları üzerine tartışır. |
1. Derse giriş 2. Tasarım, Endüstriyel ve Endüstriyel tasarımda Temel Kavramlar 3. Tasarım Süreci, Tasarım Sürecinde Roller ve Tasarım Kriterleri 4. Ürün Niteliklerin Tanımlanması Endüstriyel Tasarımda Problemler 5. Endüstriyel Tasarımda Renk 6. Tasarımda Bilgi Toplama Süreci 7. Endüstriyel Tasarımda İnsan Faktörleri 8. Özel Yaş Grupları ve Evrensel Tasarım için Endüstriyel Tasarımda Başlıklar 9. Ara sınav 10. Endüstriyel Tasarımda İş ve Tasarım Yönetimi 11. Seminer 12. Seminer 13. Seminer 14. Seminer 15. Tasarım Kurgusu ve Problem Çözümü 16. Karar Vermede İnovasyon ve Yaratıcılık |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş | |
2) | Tasarım, Endüstriyel ve Endüstriyel tasarımda Temel | |
3) | Tasarım Süreci, Tasarım Sürecinde Roller ve Tasarım Kriterleri | |
4) | Ürün Niteliklerin Tanımlanması Endüstriyel Tasarımda Problemler | |
5) | Endüstriyel Tasarımda Renk | |
6) | Tasarımda Bilgi Toplama Süreci | |
7) | Endüstriyel Tasarımda İnsan Faktörleri | |
8) | Özel Yaş Grupları ve Evrensel Tasarım için Endüstriyel Tasarımda Başlıklar | |
9) | Ara sınav | |
10) | Endüstriyel Tasarımda İş ve Tasarım Yönetimi | |
11) | Sunuş | |
12) | Sunuş | |
13) | Sunuş | |
14) | Sunuş | |
15) | Tasarım Kurgusu ve Problem Çözümü | |
16) | Karar Vermede İnovasyon ve Yaratıcılık |
Ders Notları / Kitaplar: | Slack, Laura. What is Product Design? UK: RotoVision, 2006. Asatekin, Mehmet. Endüstri Tasarımında Ürün Kullanıcı İlişkileri. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınevi. 1997. Heskett, John. Industrial Design.London: Thames and Hudson, 1980. Bayazıt, Nigan. Endüstriyel Tasarımcılar İçin Tasarlama Kuramları ve Metodları. İstanbul: Birsen yayınevi, 2004. Clay, Robert. Beautiful Thing. An Introduction to Design. New York: Berg, 2009. |
Diğer Kaynaklar: | Slack, Laura. What is Product Design? UK: RotoVision, 2006. Asatekin, Mehmet. Endüstri Tasarımında Ürün Kullanıcı İlişkileri. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınevi. 1997. Heskett, John. Industrial Design.London: Thames and Hudson, 1980. Bayazıt, Nigan. Endüstriyel Tasarımcılar İçin Tasarlama Kuramları ve Metodları. İstanbul: Birsen yayınevi, 2004. Clay, Robert. Beautiful Thing. An Introduction to Design. New York: Berg, 2009. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 16 | % 10 |
Ödev | 8 | % 20 |
Sunum | 4 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 2 | 30 |
Uygulama | 15 | 2 | 30 |
Sunum / Seminer | 4 | 2 | 8 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 77 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. |