ARC3926 Preservation and RestorationBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MİMARLIKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MİMARLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC3926 Koruma ve Restorasyon Bahar 1 2 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. MELTEM VATAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Kültürel Mirasın Korunması Yüksek Lisans Programı dersleri
Dersin Amacı: Bu ders koruma ve restorasyon konusunda duyarlılık sağlayacak genel bilgileri içerir. Bu amaç için Türkiye ve yurt dışındaki uygulama örnekleri tartışılır. Kuram -kılgı arasındaki çelişkiler sorgulanır.
Öğrencinin bu tartışmalara aktif katılımı beklenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. “Kültürel miras” ve “Doğal Miras” kavramlarını tanımlamak,
II. Kültürel mirasın değerlerinin anlaşılmasını sağlamak,
III. Çevresel ölçekteki mimari mirasın niteliklerini tanımlamak,
IV. İnsan faktörü bağlamında “koruma” ve “restorasyon” kavramlarını tartışmak,
V. Çağdaş uluslararsı Kkoruma kuramsal yaklaşımlarını değerlendirmek,
VI. Çeşitli Avrupa ülkelerindeki koruma yaklaşımlarını değerlendirmek,
VII. Bu bilgileri Türkiye ölçeğinde tartışmak,
VIII. Edinilen bu bilgileri somut bir örnek üzerinde sınamak,
IX. Bu tartışmanın sonuçlarını çağdaş koruma kuramları çerçevesinde değerlendirmek.

Dersin İçeriği

Bu derste şu soruların yanıtı aranmaktadır:
* Neyi koruyoruz?

* Neden koruyoruz?

* Nasıl koruyoruz?

* Kimin için koruyoruz?

Bu tartışmalar tüm dünyadan koruma uygulaması örnekleri bağlamında tartışılmaktadır.


Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş ve bilgilendirme
2) Kültürel Miras nedir?
3) Niye koruyoruz? Kültür ve doğa varlıklarının değerleri
4) Nasıl koruyoruz? Önerilen kitapları okumak
5) Örnekler ve tartışma Okuma
6) Ara sınav Tartışılan konuları çalışmak ve verilen kaynakçanın okunması
7) Arazi çalışması
8) Arazi çalışması
9) Koruma uygulamalarının tartışılması
10) Koruma kuramsal yaklaşımları
11) Ara sınav Tartışılan konuları çalışmak ve verilen kaynakçanın okunması
12) Koruma kuramsal yaklaşımları
13) Koruma kuramsal yaklaşımları ve Türkiye
14) Koruma kuramsal yaklaşımları ve Türkiye'deki ilgili kurumlar
15) Sınava hazırlık
16) Final sunumların tartışılması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: AHUNBAY, Zeynep (1996), Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayınevi

ASATEKİN, Gül (2004), Kültür ve Doğa Varlıklarımız Neyi, Niçin, Nasıl Korumalıyız, Ankara:T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı DÖSİM Basımevi

ASATEKİN, Gül (1995), Kültür Varlıklarının Korunması ve Mimarlıkta Uzmanlaşma, Mimarlık, V.265, pp.12-13

BİNAN, Can (1999), Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğünden Günümüze Düşünsel Gelişmenin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul: YTÜMF Yayını

BRIGGS, Martin S. (1952), Goths and Vandals: A Study of the Destruction Neglect and Preservation of Historical Buildings in England, London: Constable Publishers

BRUZZKUZZ, E. (1972), Prerequisites for Preservation of Historic Urban Quarters, Jeruselam: Ministry of Interior
ECO, Umberto (1999), Ortaçağ Estetiğinde Sanat ve Güzellik, Can Yayınevi, İstanbul

ERDER, Cevat (1971), Tarihi Çevre Kaygısı, METU, Ankara

ERDER, Cevat (1975), Tarihi Çevre Bilinci, METU, Ankara

ERDER, Cevat (1986), Our Cultural Heritage: From
Consciousness to Conservation, Paris:UNESCO

FEILDEN, Bernard M. & JOKILEHTO, Jukka (1998), Management Guidelines for

JOKILEHTO, J. (1999), A History of Architectural Conservation, Boston:Butterworth-Heinemann

KAIN, R. (ed) (1981), Planning for Conservation, London:Mansel

KUBAN, Doğan (1991), Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu-Kuram ve Uygulama, İstanbul: Yem Yayınevi

Carta Del Restauro
Venice Charter
Amsterdam Declaration
Nara Declaration
Sofia Declaration
rs on Conservation
Diğer Kaynaklar: ASATEKİN, Gül (1995), Türkiye’de Kuram-Kılgı İlişkilerin 1: Restorasyon Teriminin Yüklendiği Yeni Anlam, Mimarlık, V.261, pp.66-69

ASATEKİN, Gül (1995), Türkiye’de Kuram-Kılgı İlişkilerin 2: Koruma İmar Kısıtları ile Biçimlenen Yeni Mimarlığımız, Mimarlık, V.262, pp.22-24

ASATEKİN, Gül (1997), Türkiye’deki Koruma Söylemine Aykırı Sorular, Ege Mimarlık, V.97/1-22, pp.46-47

ASATEKİN, Gül & MADRAN Emre (1988), Kuşadası Sağlıklaştırma-Yenileme Projesi, Mimarlık, V. 88/2, pp.52-55

BULLOCK, Obin (1966), The Restoration Manual, An Illustrated Manual to the Restoration and Preservation of Old Buildings, Connecticut

CESCHI, Carlo (1970), Storia Teoria del Restauro, Roma:Bulzoni

COUNCIL OF EUROPE (1963), The Preservation and Development of Ancient Buildings and Historical or Artistic Sites, Strasbourg
ECO, Umberto (1991), Günlük Yaşamdan Sanata, İstanbul: Adam Yayınevi

ECCO Congress (1997), The Conservator Restorers Professional Activity and Status and its Responsibility Towards Cultural Heritage, Florence

World Cultural Heritage Sites, Rome: ICCROM

FITCH, T.M. (1976), Historic Preservation: Curatorial Management of the Built World, New York: McGraw Hill Book Co.

GROMLICH, Bonnie F. (1990). Design Guidelines for Historic Districts.

HIGHFIELD, David. ( 1991). The Construction of New Buildings Behind Historic Facades .

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 12 % 10
Arazi Çalışması 2 % 10
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 12 36
Arazi Çalışması 2 6
Sınıf Dışı Ders Çalışması 9 11
Sunum / Seminer 1 3
Ara Sınavlar 2 6
Final 1 3
Toplam İş Yükü 65

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. 3
2) Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. 3
3) Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. 5
4) Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. 3
5) Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. 2
6) İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. 5
7) Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. 2
8) Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir 3
9) Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. 2
10) Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. 3