MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC3926 | Koruma ve Restorasyon | Güz Bahar |
1 | 2 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. MELTEM VATAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Kültürel Mirasın Korunması Yüksek Lisans Programı dersleri |
Dersin Amacı: | Bu ders koruma ve restorasyon konusunda duyarlılık sağlayacak genel bilgileri içerir. Bu amaç için Türkiye ve yurt dışındaki uygulama örnekleri tartışılır. Kuram -kılgı arasındaki çelişkiler sorgulanır. Öğrencinin bu tartışmalara aktif katılımı beklenir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. “Kültürel miras” ve “Doğal Miras” kavramlarını tanımlamak, II. Kültürel mirasın değerlerinin anlaşılmasını sağlamak, III. Çevresel ölçekteki mimari mirasın niteliklerini tanımlamak, IV. İnsan faktörü bağlamında “koruma” ve “restorasyon” kavramlarını tartışmak, V. Çağdaş uluslararsı Kkoruma kuramsal yaklaşımlarını değerlendirmek, VI. Çeşitli Avrupa ülkelerindeki koruma yaklaşımlarını değerlendirmek, VII. Bu bilgileri Türkiye ölçeğinde tartışmak, VIII. Edinilen bu bilgileri somut bir örnek üzerinde sınamak, IX. Bu tartışmanın sonuçlarını çağdaş koruma kuramları çerçevesinde değerlendirmek. |
Bu derste şu soruların yanıtı aranmaktadır: * Neyi koruyoruz? * Neden koruyoruz? * Nasıl koruyoruz? * Kimin için koruyoruz? Bu tartışmalar tüm dünyadan koruma uygulaması örnekleri bağlamında tartışılmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş ve bilgilendirme | |
2) | Kültürel Miras nedir? | |
3) | Niye koruyoruz? Kültür ve doğa varlıklarının değerleri | |
4) | Nasıl koruyoruz? | Önerilen kitapları okumak |
5) | Örnekler ve tartışma | Okuma |
6) | Ara sınav | Tartışılan konuları çalışmak ve verilen kaynakçanın okunması |
7) | Arazi çalışması | |
8) | Arazi çalışması | |
9) | Koruma uygulamalarının tartışılması | |
10) | Koruma kuramsal yaklaşımları | |
11) | Ara sınav | Tartışılan konuları çalışmak ve verilen kaynakçanın okunması |
12) | Koruma kuramsal yaklaşımları | |
13) | Koruma kuramsal yaklaşımları ve Türkiye | |
14) | Koruma kuramsal yaklaşımları ve Türkiye'deki ilgili kurumlar | |
15) | Sınava hazırlık | |
16) | Final sunumların tartışılması |
Ders Notları / Kitaplar: | AHUNBAY, Zeynep (1996), Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayınevi ASATEKİN, Gül (2004), Kültür ve Doğa Varlıklarımız Neyi, Niçin, Nasıl Korumalıyız, Ankara:T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı DÖSİM Basımevi ASATEKİN, Gül (1995), Kültür Varlıklarının Korunması ve Mimarlıkta Uzmanlaşma, Mimarlık, V.265, pp.12-13 BİNAN, Can (1999), Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğünden Günümüze Düşünsel Gelişmenin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul: YTÜMF Yayını BRIGGS, Martin S. (1952), Goths and Vandals: A Study of the Destruction Neglect and Preservation of Historical Buildings in England, London: Constable Publishers BRUZZKUZZ, E. (1972), Prerequisites for Preservation of Historic Urban Quarters, Jeruselam: Ministry of Interior ECO, Umberto (1999), Ortaçağ Estetiğinde Sanat ve Güzellik, Can Yayınevi, İstanbul ERDER, Cevat (1971), Tarihi Çevre Kaygısı, METU, Ankara ERDER, Cevat (1975), Tarihi Çevre Bilinci, METU, Ankara ERDER, Cevat (1986), Our Cultural Heritage: From Consciousness to Conservation, Paris:UNESCO FEILDEN, Bernard M. & JOKILEHTO, Jukka (1998), Management Guidelines for JOKILEHTO, J. (1999), A History of Architectural Conservation, Boston:Butterworth-Heinemann KAIN, R. (ed) (1981), Planning for Conservation, London:Mansel KUBAN, Doğan (1991), Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu-Kuram ve Uygulama, İstanbul: Yem Yayınevi Carta Del Restauro Venice Charter Amsterdam Declaration Nara Declaration Sofia Declaration rs on Conservation |
Diğer Kaynaklar: | ASATEKİN, Gül (1995), Türkiye’de Kuram-Kılgı İlişkilerin 1: Restorasyon Teriminin Yüklendiği Yeni Anlam, Mimarlık, V.261, pp.66-69 ASATEKİN, Gül (1995), Türkiye’de Kuram-Kılgı İlişkilerin 2: Koruma İmar Kısıtları ile Biçimlenen Yeni Mimarlığımız, Mimarlık, V.262, pp.22-24 ASATEKİN, Gül (1997), Türkiye’deki Koruma Söylemine Aykırı Sorular, Ege Mimarlık, V.97/1-22, pp.46-47 ASATEKİN, Gül & MADRAN Emre (1988), Kuşadası Sağlıklaştırma-Yenileme Projesi, Mimarlık, V. 88/2, pp.52-55 BULLOCK, Obin (1966), The Restoration Manual, An Illustrated Manual to the Restoration and Preservation of Old Buildings, Connecticut CESCHI, Carlo (1970), Storia Teoria del Restauro, Roma:Bulzoni COUNCIL OF EUROPE (1963), The Preservation and Development of Ancient Buildings and Historical or Artistic Sites, Strasbourg ECO, Umberto (1991), Günlük Yaşamdan Sanata, İstanbul: Adam Yayınevi ECCO Congress (1997), The Conservator Restorers Professional Activity and Status and its Responsibility Towards Cultural Heritage, Florence World Cultural Heritage Sites, Rome: ICCROM FITCH, T.M. (1976), Historic Preservation: Curatorial Management of the Built World, New York: McGraw Hill Book Co. GROMLICH, Bonnie F. (1990). Design Guidelines for Historic Districts. HIGHFIELD, David. ( 1991). The Construction of New Buildings Behind Historic Facades . |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 12 | % 10 |
Arazi Çalışması | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 36 |
Arazi Çalışması | 2 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 11 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 |
Ara Sınavlar | 2 | 6 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 65 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 3 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 3 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | 5 |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 3 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | 2 |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | 5 |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 2 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 3 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | 2 |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 3 |