İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC3925 | Kentsel Mekan | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. MAAN CHIBILI |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. MAAN CHIBILI |
Dersin Amacı: | Kentsel mekan pek çok insan etkinliğinin, kentsel etkileşimlerin gerçekleştiği ve yaşam şekillerinin teşvik edildiği yerdir. Kentsel mekanlar insanların mekanla ve birbiriyle etkileşim kurma şeklini belirlemede gelecek için hayati bir rol oynamaktadır. Bu ders kamusal mekanların tasarımı, mahalle biçim ve fonksiyonlarının şekillendirilmesi ve doğal sistemlerin kentsel dokuya dahil edilmesi gibi çok çeşitli kentsel tasarım konularını kapsayan temel beceriler geliştirecektir. Peyzajın çeşitli katmanlarını görme, kentsel kavramı gözlemleme ve şehir planlaması ile tasarımın mimarisi arasındaki ilişkiyi inceleme yöntemlerini sağlamayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Mimarlık, kent ve kentsel mekan arasındaki ilişkiyi kavramak ve analiz etmek. 2. Yapılı çevreyi oluşturan kentsel dinamikleri, yapıları ve süreçleri keşfetmek. 3. Çeşitli kentsel katmanları okuyup analiz edebilme ve bunları bir tasarım girdisi olarak topolojik ilişkiler ağına dönüştürebilme. 4. İyi bir kentsel tasarıma ulaşmak için gerekli olan fiziksel özelliklerin (yapılı biçim, kamusal alan, peyzaj, yol ve erişim sistemleri, park yeri, yoğunluk, aktivite yeri ve yoğunluğu vb.) çeşitliliğini tartışmak. 5. Dış mekan ve kamusal mekanı tanımlamak ve tasarlamak. 6. Kentsel mekanı şekillendiren sosyal, tarihsel ve diğer süreçleri tartışmak. |
Bu ders, kentteki gelişimi ve organizasyonel planlamayı, ayrıca Kentsel Tasarım kavram ve teorilerini tanıtmaktadır. Kentsel mekânı analiz etmek ve değerlendirmek için gereken bileşenleri, yapıyı ve araçları araştırır, ayrıca Kentsel Tasarım teorilerinin ve uygulamasının sosyal, kültürel, ekonomik ve çevresel yönlerini araştırır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş Dersi | |
2) | Kent nedir? | |
3) | Kentsel Tasarım Bileşenleri | |
4) | Kentsel Form Analizi | |
5) | Ödev | |
6) | Kentsel Tasarım Bileşenleri Öğrenci Sunumları | |
7) | Kentsel Mekan | |
8) | Kamusal Yaşam Analizi: Jan Gehl | |
9) | Ara Sınav: Kamusal Alanda Kamusal Yaşamın Değerlendirilmesi | |
10) | Yer’in Bileşenleri: Kevin Lynch Arasınav Sunumları | |
11) | Kamusal Mekanın Boyutları | |
12) | Yer Yapma & Yer Tasarlama İlkeleri | |
13) | Peyzaj Tasarım Bileşenleri (Kamusal Parklar) | |
14) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | • Brenner, N. (2019). New urban spaces: urban theory and the scale question. New York, NY: Oxford University Press. • Carmona M. Heat, T. Oc T. Tiesdell S., “Public Places Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design”. Architectural Press/Elsevier, second edition, 2013. • Eckardt, F. ed. (2007). Media and Urban Space: Understanding, Investigating and Approaching Mediacity. Frank & Timme. https://ebookcentral.proquest.com/lib/bahcesehir-ebooks/detail.action?docID=3033554. • Gehl, J., Svarre, B., “How to study public life”. Island Press, 2013. • Jennings, J. Jordan, S. J. (2010). Urban spaces: planning and struggles for land and community. Lanham, Maryland: Lexington Books. ISBN: 9780739137468 (e-book). • Larice, M., & Macdonald, E., “The urban design reader”. New York: Routledge, 2007. • Lynch K., "The Image of the City" Cambridge, Mass. : M.I.T. Press, 1960 • Moughtin C., “Urban Design: Street and Square”. Architectural Press, 2003. • (Direction, Judit Carrera ; edited by Magda Anglès ; coordinated by Magda Anglès and Rosa Puig) In favour of Public Space : Ten Years of the European Prize for Urban Public Space Barcelona : ACTAR, 2010. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Ödev | 2 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 12 | 48 |
Ödevler | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 92 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilecek, | |
2) | Gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde toplanan veriyi analiz edebilecek, farklı bilgi ve düşüncelerle sentezleyebilecek ve bunları yaratıcı mekânsal çözümler üretmek üzere kullanabilecek, | |
3) | Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilecek, | |
4) | İç mimarlık alanının gerektirdiği çizim ve sunum teknolojilerinden en az bir tanesi yetkin olarak kullanabilecek, | |
5) | İç mimarlık alanında yürüttüğü tasarım, uygulama ve araştırma calışmalarını raporlama, sunma ve bunları uzman yada uzman olmayan kişilere görsel, yazılı yada sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru biçimde aktarma yetkinliğini kazanabilecek, | |
6) | İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini ve evrensel tasarım ilkelerini benimseyip ön planda tutacak, | |
7) | Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olabilecek, | |
8) | İç mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslar arası değerlerin farkında, gelişmeleri takip eden ve bu alanlardaki etik ve estetik konularda bilgi sahibi olacak, | |
9) | İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemelere, standartlara ve ilkelere hâkim; ve mesleki etik, görev ve sorumluluklarının farkında olabilecek, |