İLETİŞİM VE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC3921 | Mimarlıkta Seçilmiş Konular | Güz Bahar |
2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi SUNA ÇAĞAPTAY Doç. Dr. ALİ DEVRİM IŞIKKAYA Dr. Öğr. Üyesi BELİNDA TORUS |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Bu dersi alan öğrencilerin,tarih ve tasarım dersleri ile ilişki kurmaları beklenmektedir. |
Dersin Amacı: | toplumsal ve kültürel bir üretim alanı olan mimarlığı, her kültürel toplumsalın kendine özgü koşullarında etkinleşen bir "gerçeklik" ortamı olarak tartışmaya açarak her dönem güncellenebilecek "öncelikli/özellikli metinler" ile birlikte değerlendirebilmektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Mimarlığı teknokültürel ve sosyokültürel açılımlarıyla ele alarak toplumsal anlamda değerlendirebilme. II. Öncelikli ve özellikli bir olgu ve/veya kavram odağında ve konusu mimarlık ile ilişkilenen metinler üzerinden eleştirel düşünce geliştirebilme. III. Metinsel anlatıların her kültürel toplumsalda değişiklikler gösterdiğini, çoğulculuğunu ve dolayısıyla tarihselliğini kavrayabilme. IV. Mimarlık- tarih-kuram-eleştiri ilişkilerini değerlendirerek mimarlığın yeniden üretilebilen bir konu-alan olduğunu kavrayabilme ve bu kavrayışı tasarım uygulamalarında kullanabilme. |
Yukarıda kurgulanan bağlamda her dönem yeniden seçilerek güncellenecek olgu ve kavramlar ile ilişkilenen görsel ve yazınsal metinler ve mimarlıklar bu dersin içeriğini oluşturur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. Giriş: Zaman-mekan ve mimarlık | 1.1 Simpson, L.C., (1995). Technology, Time and The Conversations of Modernity, Routledge, New York. 1.2 Kern, S., (1983). The Culture of Time and Space, 1880-1913, Harvard University Press, Cambridge. |
2) | 2. olgular ve kavramlarla tanışma: zaman, mekan, modern,zaman-mekan, temporal zaman-mekan, modern zaman-mekan,mimarlık, İstanbul. | 2.1 metapolis dictionary of advanced architecture 2.2 Becoming İstanbul 2.3 Webster Online Dictionary, temporal, http://www.merriamwebster.com/dictionary/temporal 2.4 The Oxford Dictionary of English, (2005). Oxford University Press, Oxford, 1816. 2.5 Cambridge İnternational Dictionary of English, (1995). Cambridge University Press, Cambridge, 1499. 2.6 The New Webster’s Dictionary of The English Language, (1986). Delair Publishing, New York, 1011. 2.7 Temporal, http://www.etymonline.com/temporal 2.8 TDK, (2005). Türkçe Sözlük, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, 10. baskı, Ankara. 2.9 Devellioğlu, F., (2008). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, 25. baskı, Aydın Kitabevi Yayınları, Ankara. |
3) | 3. özellikli/öncelikli metinler odağında "mimarlık" ve "gerçeklikler" ders: modernöncesi sosyo-kültürel ve teknokültürel durumlar ve mimarlıklar | okuma 3.1: Giddens, A., (1996). The Consequences of Modernity, 6. baskı, Polity Press, Cambridge. okuma 3.2: Mumford, L., (1934).Technics and Civilization, Brace and Company, Newyork. |
4) | 4. özellikli/öncelikli metinler odağında "mimarlık" ve "gerçeklikler" ders: Zaman-mekan kavrayışı ve mimarlık | okuma 4.1: Tanju, B., (2005). “Mekân-Zaman ve Mimarlıklar”, Zaman-Mekân, 168-185; Derleyen: Ural, Ş., Şentürer, A., Uz Sönmez, F. ve Berber, Ö., (2008) Zaman-Mekân, birinci baskı, YEM, İstanbul. okuma 4.2: Davidson, C., C., (1999). Anytime, MIT Press, Cambridge. |
5) | 5. özellikli/öncelikli metinler odağında "mimarlık" ve "gerçeklikler" ders: modern öncesi dünyada zaman-mekan ve mimarlık | okuma 5.1: Landes, D., S., (1983). Revolution of Time: Clocks and The Making of The Modern World, Belknap Press of Harvard University, Cambridge, Massachusetts, London. okuma 5.2: Rossum, G., D., (1996). History of The Hour: Clocks and Modern Temporal Orders, Çeviren: Dunlap Thomas, The University of Chicago Press, Chicago. |
6) | 6. özellikli/öncelikli metinler odağında "mimarlık" ve "gerçeklikler" ders: Osmanlı'da modern öncesi dünyada zaman-mekan ve mimarlık | okuma 6.1: Tanyeli, U., (1998). “The Emergence of Modern Time Consciousness in the Islamic World and the Problematics of Spatial Perception”, 159-167; Derleyen: Davidson, C., C., (1999). Anytime, MIT Press, Cambridge. okuma 6.2: Akın, N., (2002). 19. Yüzyılın İkinci Yarısında Galata ve Pera, ikinci baskı, Literatür Yayınları, İstanbul. kısa sınav 1. |
7) | 7.özellikli/öncelikli metinler odağında "mimarlık" ve "gerçeklikler" ders: Osmanlı'da gece ve mimarlık | okuma 7.1: Çelik, Z., (1993). Remaking of İstanbul: Portrait of an Ottoman City in the Nineteenth Century, University of California Press, California.; Çeviren: Deringil, S., (1996). 19. Yüzyılda Değişen İstanbul, birinci baskı, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. okuma 7.2: Işın, E., (2006). Everyday Life in İstanbul, Tarih, Kültür ve Mekan İlişkileri Üzerine Tarih Denemeleri, birinci baskı, YKY, İstanbul. |
8) | 8.özellikli/öncelikli metinler odağında "mimarlık" ve "gerçeklikler" tartışma: Modern öncesi gerçeklikler ve mimarlık ilişkisi | dönem ödevi başlıklarının belirlenmesi |
9) | 9.özellikli/öncelikli metinler odağında "gerçeklikler", "değişim" ve "mimarlık" ders: Zaman-mekan kavrayışının değişimi ve mimarlık | okuma 9.1: Mumford, L., (1934).Technics and Civilization, Brace and Company, Newyork. okuma 9.2: Bartky, I.R. (1989). “The Adoption of Standart Time”, Technology and Culture(30): 25-56. okuma 9.3: Simpson, L.C., (1995). Technology, Time and The Conversations of Modernity, Routledge, New York. okuma 9.4: Giddens, A., (1996). The Consequences of Modernity, 6. baskı, Polity Press, Cambridge. |
10) | 10. özellikli/öncelikli metinler odağında "gerçeklikler", "değişim" ve "mimarlık" ders: modern dünyada zaman-mekan ve mimarlık | okuma 10.1: Sigfried Giedion,Space,Time and Architecture |
11) | 11.özellikli/öncelikli metinler odağında "gerçeklikler", "değişim" ve "mimarlık" ders: Osmanlı'da zaman-mekan kavrayışının değişimi ve mimarlık | okuma 11.1: Atay, F., R. (1933). Eski Saat, Akşam Matbaası, İstanbul. okuma 11.2: Haşim, A. (1921). “Müslüman Saati”, Dergâh, cilt 1, (3): 1-1. kısa sınav 2 |
12) | 12.özellikli/öncelikli metinler odağında "gerçeklikler", "değişim" ve "mimarlık" ders: Osmanlı İstanbulu'nun yeni zaman-mekan organizasyonu ve mimarlık | okuma 12.1: Tanyeli, U., (1997). “Osmanlı Kentsel Ulaştırma Düzeni ve Batılılaşması: Tekno-Kültürel Bir Değerlendirme”, 350-360; Derleyen: III. Symposium of History of Sciences, Modern Transportation and Communication Techniques in the Ottoman State, first draft issue, İstanbul. okuma 12.2: Ahmet Rasim, (2005). Şehir Mektupları; Derleyen: Akbayar, N., Oğlak Klasikleri, İstanbul. okuma 12.3: Wishnitzer, A. (2009). The Transformation Of Ottoman Temporal Culture During The Long Nineteenth Century, Doktora Tezi, Tel Aviv University The Graduate School of Historical Studies, Tel Aviv. |
13) | 13. özellikli/öncelikli metinler odağında, gerçeklikler, değişim ve mimarlık ilişkisi | Dönem ödevi sunumları |
14) | 14. özellikli/öncelikli metinler odağında, gerçeklikler, değişim ve mimarlık ilişkisi Genel Değerlendirme | dönem ödevi sunumları |
15) | final hazırlık | |
16) | final |
Ders Notları / Kitaplar: | Wishnitzer, A. (2009). The Transformation Of Ottoman Temporal Culture During The Long Nineteenth Century, Doktora Tezi, Tel Aviv University The Graduate School of Historical Studies, Tel Aviv. Mumford, L., (1934).Technics and Civilization, Brace and Company, Newyork. Bartky, I.R. (1989). “The Adoption of Standart Time”, Technology and Culture(30): 25-56. Simpson, L.C., (1995). Technology, Time and The Conversations of Modernity, Routledge, New York. Kern, S., (1983). The Culture of Time and Space, 1880-1913, Harvard University Press, Cambridge. Işın, E., (2006). İstanbul’da Gündelik Hayat, Tarih, Kültür ve Mekan İlişkileri Üzerine Tarih Denemeleri, birinci baskı, YKY, İstanbul. Derviş, P., Tanju, B. ve Tanyeli, U., (2009). İstanbullaşmak: Olgular, Sorunsallar, Metaforlar, birinci baskı, Garanti Galeri, İstanbul. Akın, N., (2002). 19. Yüzyılın İkinci Yarısında Galata ve Pera, ikinci baskı, Literatür Yayınları, İstanbul. Çelik, Z., (1993). Remaking of İstanbul: Portrait of an Ottoman City in the Nineteenth Century, University of California Press, California.; Çeviren: Deringil, S., (1996). 19. Yüzyılda Değişen İstanbul, birinci baskı, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Giddens, A., (1996). The Consequences of Modernity, 6. baskı, Polity Press, Cambridge. Atay, F., R. (1933). Eski Saat, Akşam Matbaası, İstanbul. Haşim, A. (1921). “Müslüman Saati”, Dergâh, cilt 1, (3): 1-1. Tanpınar, A.H., (1961). Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. Ahmet Rasim, (2005). Şehir Mektupları; Derleyen: Akbayar, N., Oğlak Klasikleri, İstanbul. |
Diğer Kaynaklar: | Ders sürecinde konu ile ilişkilendirilebilecek metinler eklenebilecektir. Supplementary material can be added during the course. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ödev | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 2 |
Sunum / Seminer | 10 | 20 |
Ödevler | 12 | 24 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 82 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisini kazandırmak. | |
2) | Görsel iletişime yönelik kavramsal tabanlı tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme becerisini geliştirmek. | |
3) | Tasarım sürecini, verilen problemin analizinden çözümlerin önerilmesi ve sonuçlandırma anına kadar yönetebilme yetisini kazandırmak. | |
4) | Tasarımda yaratıcı yaklaşımın, yaratıcı düşünme ve üretme süreçlerinin becerisini kazandırmak. | |
5) | Görsel iletişimin temel mecralarına (basılı, hareketli ve etkileşimli) hakim olarak, ortamlar arası bağlantılar kurabilme yetisini kazandırmak. | |
6) | İletişim problemlerinin, görsel ortamlardaki karşılıklarının tasarım odaklı çözümlemelerini gerçekleştirebilme ve uygulayabilme becerisini kazandırmak. | |
7) | Görsel iletişim mecralarında tasarımların sonuçlandırılması ve son ürüne dönüştürülebilmesi için gerekli operasyon ve uygulama bilgilerini edindirmek. | |
8) | Tasarımda güncel olan ve sürekli bir değişime sahip olan estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme, bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırmak. | |
9) | Karmaşıklaşan iletişim kanallarına, gelişen bilgi teknolojilerine ve tasarım yazılımlarına adapte olabilme, takip edebilme ve kullanabilme yetilerini geliştirmek. | |
10) | Görsel İletişimin ve tasarımın tarihsel köklerini ve düşünsel temellerini anlayabilmek için gerekli teorik bilgileri kazandırmak. | |
11) | Bir tasarım projesinin zaman yönetimini gerçekleştirebilme yetisini kazandırmak. | |
12) | Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirmek. | |
13) | Görsel iletişim mecralarına yönelik tasarım çalışmalarını kompozisyonel çözümler ve estetik beceriler ile gerçekleştirmek için gerekli yetileri kazandırmak. | |
14) | Global ve lokal görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirmek. | 3 |