MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC3918 | Metropol Kentlerde Mimarlık | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. MAAN CHIBILI |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. MAAN CHIBILI |
Dersin Amacı: | 2050 yılına kadar kent nüfusu artmaya devam edecek ve böylece dünya nüfusunun dörtte üçü şehirlerde yaşayacaktır. Büyük şehirler, aşırı kalabalık, kirli, pahalı ve genellikle karaktersiz olduklarından çok çeşitli sorunlara sahiptir. Bu nedenle modern kent daha iyi bir yaşam standardı sunma hırsının gerisinde kalmaktadır. Yeni kentsel stratejilerin önemine dair olan bu vurgunun köleri insan kültürüne dayanır. Bu ders, Mimarlık ve Şehirciliği Metropolitan Bağlamı’nda incelemeyi amaçlamaktadır. Bu, özellikle büyük şehirlerde, şehirleri şekillendiren sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik ve çevresel faktörlerin araştırılmasını kapsayacaktır. Ayrıca, kentin gelişimini anlamak için kentin seçilmiş bir bölümünün kentsel imajını etkileyen faktörleri bulmayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Metropol şehirlerin kentsel yapısının gelişiminde rol oynayan sosyal, kültürel, politik ve ekonomik faktörlerin etkilerini saptamak. 2. Genel olarak şehrin ve İstanbul, Dubai ve Paris'in fiziksel kentsel dokusunu oluşturan etkili unsurları betimlemek. 3. Mimari yapıların tarihsel önemini ve evrimi çağdaş mimariye nasıl uyarladıklarını değerlendirmek. 4. İstanbul ve Dubai'deki çağdaş mimariyi ve mevcut mimari söylemde nasıl/nerede yer aldıklarını değerlendirmek ve uluslararası mimari üsluptan nasıl etkilendiklerini tanımlamak. 5. İstanbul ve Dubai Şehir merkezlerinin tarihi ve çağdaş rolünü ana hatlarıyla belirtmek. 6. Yazılı, sözlü ve görsel medyayı kullanarak mimarlık alanındaki kavramsal ve pratik düşüncelerini aktarabilmek. |
Öğretim elemanı, dersleri haftalık olarak kapsamlı görsel materyallerle sunacak, ayrıca ders saatinde öğrencilerle haftalık tartışmalar yapılacaktır. Dersin haftalık programı sanal sınıf üzerinden online platformda gerçekleştirilecektir. Öğrencilerin dersi sanal sınıftan MS Teams üzerinden takip etmeleri beklenir. Öğrencilerden, ders konularından birini ilgilendiren bir araştırma yapmaları ve ardından çalışmalarını bir PowerPoint sunumu veya bir rapor halinde word veya pdf formatlarında sunmaları beklenir. Ayrıca, ders kitaplarını veya verilen diğer ders materyallerini okumaları ve bir değerlendirme raporu sunmaları beklenebilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Kenti Anlamak / Metropolitan Kentler | Presentation Topic 1 City concept |
3) | Metropolitan Planlama & Mimarlık | Presentation Topic 2 Metropolis |
4) | Istanbul: Kesişimler Kenti | Presentation Topic 3 Analysis |
5) | Ödev | |
6) | Istanbul: Eski Kent & İnformal Yerleşimler | Presentation Topic 4 City sprawl |
7) | Dubai: Fantazi Mimarlığı / Dubai: Eski Kent | Presentation Topic 5 Unsustainable Growth |
8) | Paris: Hayaller Kenti | |
9) | Arasınav | |
10) | Arasınav | |
11) | Paris Projesi | |
12) | London: Londinium’dan Big Smoke’a | Sınıf tartışması |
13) | London: Mimarlığın Çeşitleri | Sınıf tartışması |
14) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | -Gausa, M. Cros, S. (2003). The Metapolis Dictionary of Advanced Architecture city, technology and society in the information age. Barcelona, Actar. -Hall, P. G. (1988). Cities of tomorrow: An intellectual history of urban planning and design in the twentieth century. Oxford: Blackwell. -Harrington, K. (2013). Henry Ives Cobb's Chicago: architecture, institutions, and the making of a modern metropolis. By: Wolner, Edward W. Journal of the Society of Architectural Historians. 2013 Mar., v.72, n.1, p.112-114. -Hu, C. (2015). “Where everything is political”: Architecture against politics in global Dubai. In: Globalization: The Crucial Phase. (Globalization: The Crucial Phase, 1 January 2015, :143-172). ISBN: 9781934536797 – 9781934536780. -Koolhaas, R. Mau, B. (1995). Small, medium, large, extra-large: Office for Metropolitan Architecture. The Monacelli Press. -Krastins, J. (2006). Architecture and Urban Development of Art Nouveau. International Review of Sociology, Vol. 16, No. 2, July 2006, pp. 395-425, Routledge. -Tilley, C. (ed.). 2019. London’s Urban Landscape: Another Way of Telling. London, UCL Press. https://doi.org/10.14324/111.9781787355583 -Uffelen, V. C. (2010). Performance architecture + design. Thames & Hudson. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ödev | 2 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 3 | 18 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 |
Ödevler | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 81 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 4 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 3 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | 5 |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 3 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | 2 |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | 3 |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 1 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 3 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | 1 |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 2 |