MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC3912 | Mimari Anlatılar I | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SEMA ESEN SOYGENİŞ |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. SEMA ESEN SOYGENİŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin amacı mimarlık kuramını mimarlık tarihi içinde kronolojik bir sıralama içinde izlemek ve anlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Kuram ve mimarlık kuramını tanımlamak 2.Uygulama içinde kuramın yerini tartışmak 3.Bilinen ilk mimarlık kuramı kitabını tartışmak 4.Klasik dönem mimarlık kuramlarını tartışmak 5.Erken modern dönem mimarlık kuramlarını tartışmak 6.Klasik ve modern dönem mimarlık kuramlarını karşılaştırmak 7.Modern ve modern sonrası mimarlık kuramlarını karşılaştırmak 8.Çağdaş uygulamalarla kuram ilişkisini değerlendirmek |
Ders mimarlık kuramını ilk örneklerden günümüze seçilmiş örnekler üzerinden inceler. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri anlatım, bireysel çalışma, okuma, tartışma ve uygulamadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı | |
2) | Mimarlık/Kuram/Uygulama | |
3) | Mimarlık kuramı nedir? | okuma1 |
4) | 1800 ler öncesi mimarlık kuramı Vitruvius | okuma2 |
5) | 1800 ler öncesi mimarlık kuramı Alberti/Palladio | okuma3 |
6) | 1800 ler sonrası mimarlık kuramı Violette le Duc | okuma4 |
7) | Modern dönem/Adolph Loos | okuma5 sınav hazırlığı |
8) | Modern dönem/Le Corbusier /Frank Lloyd Wright | okuma6 sınav hazırlığı |
9) | arasınav | sınav hazırlığı |
10) | Modern dönem/ Mies van der Rohe/Louis Kahn | okuma7 |
11) | Modern Mekanı anlamak/ Modernizmin Sonu? | okuma8 |
12) | Post Modern Dönem/Robert Venturi | okuma9 |
13) | Phenomenoloji/Bölgeselcilik/Tektonik Ando/Holl/Botta | okuma10 |
14) | Dijital Tektonik |
Ders Notları / Kitaplar: | Seçilmiş okuma parçalarından oluşan kitapçık yarıyıl başında verilir. A booklet of selected readings are distributed at the beginning of the semester |
Diğer Kaynaklar: | Nesbitt,Kate.(ed)Theorizing a New Agenda for Architecture 1965-1995, Princeton Architectural press, NY, 1996. Leach, Neil(ed),Rethinking Architecture-a reader in Cultural Theory,Routledge,London,1997. Hearn,Fil, Ideas That Shaped Buildings,USA,2003. Architectural Theory from Renaissance to the Present, Taschen,Köln,2003. Kruft,Hanno-Walter, A History of Architectural Theory From Virivius to Present, Princeton Architectural Press, 1994. Tafuri, Manfredo, Dal Co Francesco, History of World Architecture:Modern Architecture,Vol.1,2, Electra Editrice,Milan 1976. Benevolo Leonardo, History of Modern Architecture,The MIT Press,1977. Pearman Hugh,Contemporary World Architecture, Phaidon, 1998. Zevi B.,The Modern Language of Architecture, Da Capo Press,New York, 1994 Le Corbusier, Towards a New Architecture, Arch Press, 1927. Trachtenberg, Hyman, Architecture from Prehistory to Post Modernism,Abrams Inc.,1986. Frampton Kenneth, Modern Architecture,A Critical History,Thames&Hudson, 1994. Jenks,Charles, The Language of Modern Architecture, Academy Ed.,1991 Roth,Leland, Mimarlığın Öyküsü,Kabalcı Yay.,2000. Pevsner,Nicholas,Pioneers of Modern Design,Penguin, 1964. Pallasmaa, J. The Eyes of the Skin, Architecture and the Senses, John Wiley and Sons, 2005. Theories and Manifestoes of Contemporary Architecture, Charles Jencks and Karl Kropf(eds),Wiley-Academy, 1997. Jencks Charles, Critical Modernism: Where is Post-Modernism Going What is Post-Modernism, 2007. The Architecture Reader-Essential Writings from Vitruvius to the Present, Krista Sykes (Ed.)George Braziller Publishers, 2007. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ödev | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 5 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 46 |
Sunum / Seminer | 2 | 4 |
Ödevler | 1 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 90 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 4 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 4 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | 4 |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 3 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | 3 |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | 4 |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 3 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 5 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | 1 |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 3 |